Borgerlighetens misslyckanden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För att försöka knyta ihop trådämnet med diskussionen så kan man ju notera att borgerligheten inte lyckats påvisa det uppenbara, att trots alla problem i skolan så låter man S komma undan med att gnälla lite på friskolor, som man i sin tur haft all tid i världen att förbjuda om det var det man verkligen velat.

Sedan tycker jag också det finns problem med friskolor och man skulle ju kunna tänka sig att staten var ansvarig för att det finns en bra skola överallt och de som inte nöjer sig med det kan förstås få gå i en annan skola men då på egen bekostnad. Idén med friskolor var sannolikt från början knuten till språk och inte till allmän lekstuga som det verkar vara nu.

Samtidigt är ju valfrihet alltid att föredra, speciellt när staten konfiskerar ens medel. Men Sverige, i alla fall storstäder, har spårat ur fullkomligt med tusentals alternativ och det är oklart till vilken nytta.

Å ena sidan, å andra sidan.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det finns bara ett stort problem med de ledande sk borgerliga partierna idag: de är inte borgerliga. De är sossar i lite annan kostym. Bara att se på den politik de bedriver. Den mer vänster än sossarnas för tre-fyra decennier sedan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det finns bara ett stort problem med de ledande sk borgerliga partierna idag: de är inte borgerliga. De är sossar i lite annan kostym. Bara att se på den politik de bedriver. Den mer vänster än sossarnas för tre-fyra decennier sedan.
Både och, socialt kanske, ekonomiskt knappast. Där är det väl tvärtom? Titta på bolagsskatt, Rut och Rot, ISK, som S står bakom, väldigt generöst må jag tillstå.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Personligen hade jag ju hellre sett skattereduktion än att hålls med bidrag på alla möjliga bredder.
Ja, absolut, det är väl en balansakt med en massa intressen att ta hänsyn till.
Personligen har jag slutat bry mig jättemycket om skatten, Sverige har så ofantligt mycket viktigare saker att ta tag i. De länder med jättelåg skatt är generellt sett inte länder jag attraheras av heller, möjligen undantaget Schweiz.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej, skattenivån behöver inte sänkas mycket om man bara ser till att hantera pengarna vettigt.

Vi ska inte skänka skattepengar till Turkiet så dom kan bygga järnväg till exempel...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, skattenivån behöver inte sänkas mycket om man bara ser till att hantera pengarna vettigt.

Vi ska inte skänka skattepengar till Turkiet så dom kan bygga järnväg till exempel...
Men vi skulle kunna skicka valfritt 1000-tal nya turkar !? Som exempel
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Idén med friskolor var sannolikt från början knuten till språk och inte till allmän lekstuga som det verkar vara nu.
Om jag kommer ihåg rätt så var uppstarten en by uppåt landet (från min sida sett) som skulle bli av med sin skola men som då slogs i åratal tills de fick tillstånd att öppna en egen privat skola till sist. Så tanken var nog att det skulle öppna för fler sådana här byskolor runt om i landet. Nu blev det kanske lite annorlunda i verkligheten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om jag kommer ihåg rätt så var uppstarten en by uppåt landet (från min sida sett) som skulle bli av med sin skola men som då slogs i åratal tills de fick tillstånd att öppna en egen privat skola till sist. Så tanken var nog att det skulle öppna för fler sådana här byskolor runt om i landet. Nu blev det kanske lite annorlunda i verkligheten.
Kommunala friskolor
Rösjöskolan i Sollentuna, grundad 1995 eller 1997, var Sveriges första kommunala friskola.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det har väl alltid funnits friskolor, i modern tid.
Engelska, tyska, internaten osv.
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto

"Borns friskola startades som Sveriges första friskola 1992. Skolan är politiskt och religiöst obunden."​

Hittade jag på nätet.

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ett riktigt bra läge att trycka till S har uppstått i och med det ofattbara fiaskot i Botkyrka, men borgerligheten verkar fullständigt oförmögen att ta några grepp.

Jag såg det på Twitter, och undrar nu också, varför kräver inte M att Baudin avgår? Har S ensamrätt på att kräva sådant?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Baudin kanske gör mer nytta för borgerligheten än vad en eventuell efterträdare kan tänkas göra.

Att något halvkriminellt pack tar över en lokalt sosseorganisation från det ordinarie halvkorrumperade packet är såklart ett jättestort demokratiskt problem och något vi alla borde vara väldigt oroliga över. Ändå kan jag inte låta blir att le när jag tänker på det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Baudin kanske gör mer nytta för borgerligheten än vad en eventuell efterträdare kan tänkas göra.

Att något halvkriminellt pack tar över en lokalt sosseorganisation från det ordinarie halvkorrumperade packet är såklart ett jättestort demokratiskt problem och något vi alla borde vara väldigt oroliga över. Ändå kan jag inte låta blir att le när jag tänker på det.
Att borgerligheten aldrig lyckas ta fighten på vänsterns smutsiga villkor är enligt mig ett huvudskäl till att borgerligheten är så svag. De borde ta chansen att utmåla S som ett stort säkerhetsproblem och en förlängning av gängen och förortskulturen men gång på gång vill Moderaterna och övriga vara vuxna och civiliserade, problemet är bara att väljarna bevisligen inte premierar det.

Självklart är det bra att S faller ihop, håller till fullo med dig om din senare kommentar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Att borgerligheten aldrig lyckas ta fighten på vänsterns smutsiga villkor är enligt mig ett huvudskäl till att borgerligheten är så svag. De borde ta chansen att utmåla S som ett stort säkerhetsproblem och en förlängning av gängen och förortskulturen men gång på gång vill Moderaterna och övriga vara vuxna och civiliserade, problemet är bara att väljarna bevisligen inte premierar det.

Självklart är det bra att S faller ihop, håller till fullo med dig om din senare kommentar.
Hur ser den (nollsummespels-)logiken ut?

S lägger sig ner och ger upp och alla med vänstervärderingar får plötsligt borgerliga värderingar?

Det du beskriver låter snarare som en logik för hur väljare som pendlat mellan S och SD kan övertygas om att gå över till SD.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur ser den (nollsummespels-)logiken ut?

S lägger sig ner och ger upp och alla med vänstervärderingar får plötsligt borgerliga värderingar?

Det du beskriver låter snarare som en logik för hur väljare som pendlat mellan S och SD kan övertygas om att gå över till SD.

Logiken ser ut som så att debatten förs alltid på vänsterns planhalva.
Och ja, att få S väljare till SD borde vara prioriterat för alla som inte vill ha en S regering, det är väl självklart för alla borgerligt sinnade att en eventuell regering under vår livstid kommer behöva vila på SD på ett eller annat sätt?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Logiken ser ut som så att debatten förs alltid på vänsterns planhalva.
Och ja, att få S väljare till SD borde vara prioriterat för alla som inte vill ha en S regering, det är väl självklart för alla borgerligt sinnade att en eventuell regering under vår livstid kommer behöva vila på SD på ett eller annat sätt?
Jo, men nu handlade det ju om borgerligheten. SD är inget borgerligt parti, även om det just nu är en borgerlig regering som bygger på deras stöd.

Jag kan hålla med om kritiken om att debatten förs på vänsterns planhalva. Borgerligheten kan absolut bli vassare i vissa avseenden.

Men att borgerligheten skulle sänka sig till vänsterns smutsiga nivå är ett argument som jag inte får ihop annat än om jag helt ignorerar hela idéhistorien som borgerliga- respektive vänstervärderingar vilar på.

Ett borgerligt svar är väl snarare att nu när man har chansen strukturellt arbeta bort sådant som gjort att vänstern alltid får diskussionen på sin planhalva. Lägga ner eller kraftigt minska public service, minska uppblåsta myndigheter som är förtäckt statligt finansiering av vänsterideologiproduktion, få bukt med invandring och kriminalitet för att kunna få igång det långsiktiga och svåra arbetet med att återskapa tilliten i samhället, sluta lägga skattepengar på sådant som civilsamhället kan lösa själva, sluta behandla vuxna människor som bäbisar som staten skall måste ta hand om, utan i högre utsträckning ge människor det egna ansvaret för sina liv. Detta är ett långsiktigt och tråkigt arbete som man inte vinner val på. Därför måste det också kombineras med att skapa en trovärdig berättelse om vad ett frihetligt samhälle byggt på borgerliga värderingar innebär som människor faktiskt lockas av.

Det skall inte vara en berättelse som står oemotsagd, men som snarare lockar fram de bästa argumenten hos de som har en annan ideologisk ståndpunkt och som gör att det går att enas om grundtanken om att man måste kunna samtala även med de som har diametralt motsatt uppfattning på ett konstruktivt och respektfullt sätt, därför att möjligheten för det demokratiska samtalet att överleva långsiktigt är överordnad alla meningsskiljaktligheter. Det hade varit ett borgerligt svar.

Lösningen är inte att gå ner i gyttjan och ägna sig åt det som snarare är själva antitesen till det som kännetecknar borgerliga värderingar och ideal. Dessutom en strid som ändå bara kan vinnas av den som själv trivs i gyttjan.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top