BMW-tråden

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Från att har haft en yamaha xt660 supermotard så har jag bytt till BMW.
Måste säga att jag alltid har haft intresse för bmw.
Blev en 1150gs, skickar med en bild. Har alla väskor så funderar på en lång resa i sommar.

Någon mer som kör 1150gs eller är det bara 1200gs som det kretsar om.

Är också 1150gs ägare sedan en vecka, Mycket nöjd hittils.
Är sugen på cat-eleminator och ev. chip trim, i vinter blir det till o bygga om instrument och framlysen tycker det känns lite väl plastigt.


/M
 

Yxa

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Exil
Hoj
2007, Suzuki SV 1000 s
Ska skaffa en kompis till trajjan, funderar starkt på en k1200r. Någon som har en sån eller provkört? Lämna gärna omdömmen positiva som negativa.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ska skaffa en kompis till trajjan, funderar starkt på en k1200r. Någon som har en sån eller provkört? Lämna gärna omdömmen positiva som negativa.

Kört en som hastigast. Mycket motor. 160 Hk eller nåt. Lång hjulbas.
Väldigt linjär effektkurva... Öööh. Gillade den, men samtidigt saknade jag
K1200S'ens ruta (hade kört en sån precis innan).
>120km/h kåplöst är inte min bag.

Såg en K1200R på Blocket för en tid sen för typ 85k. Det är riktigt billigt.
Mycket hoj för pengarna och relativt billig försäkring.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Yxa

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Exil
Hoj
2007, Suzuki SV 1000 s
Hade en härlig hojtur med trajjan idag i det sköna vädret:) , fick även en provtur med en k1200s. En oerhört stabilhoj rena loket. En motorvägs smiskare av rang! Ett tänkbart komplement till triplen. Jag hade lagt in en provtur av en k1200r också, men tyvärr hade den hojen inget kräm i batteriet:( . Är riktigt nyfiken på den!
 

Yxa

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Exil
Hoj
2007, Suzuki SV 1000 s
Någon som har synpunkter på k1200r sport. Vad jag läst om den är att det något mer upprätt körställning om man jämför med k1200s. Något som jag föredrar. Något mer vinddrag i högre hastigheter på sporten, men det kan jag leva med. Har blivit riktigt sugen på en bumse:D, har titta och läst lite om övriga hojar i bmw programmet och tycker att de har breddat sin kundgrupp vesäntligt! Ser ut att bli en ny fin hojdag:yoparty
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Någon som har synpunkter på k1200r sport. Vad jag läst om den är att det något mer upprätt körställning om man jämför med k1200s. Något som jag föredrar. Något mer vinddrag i högre hastigheter på sporten, men det kan jag leva med. Har blivit riktigt sugen på en bumse:D, har titta och läst lite om övriga hojar i bmw programmet och tycker att de har breddat sin kundgrupp vesäntligt! Ser ut att bli en ny fin hojdag:yoparty

Körställning- det beror på hur du använder den, stadskörning gärna upprätt men inte annars- men va fan folk kör i gynställning också...
Jag gillar S:en - hänger på handlederna i stan men är inget problem.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Ska skaffa en kompis till trajjan, funderar starkt på en k1200r. Någon som har en sån eller provkört? Lämna gärna omdömmen positiva som negativa.

Har en RSport -07. Är mycket nöjd. Väldigt fin motor. Bekväm även på längre resor. Enda nackdelen är att den inte svänger snabbast i världen. Å andra sidan är den otroligt stabil.

Någon som vet hur priserna ser ut på BMWs smidda HP-hjul? Är det värt pengarna?
 
Last edited:

Yxa

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Exil
Hoj
2007, Suzuki SV 1000 s
Körställning- det beror på hur du använder den, stadskörning gärna upprätt men inte annars- men va fan folk kör i gynställning också...
Jag gillar S:en - hänger på handlederna i stan men är inget problem.

Jag har haft runt tiotal hojjar genom åren och kört allt i från custom till r-cykel,känns som att jag gjort mitt både vad gäller gyn-och handledshängandeåkning:) . Trajjan ger mig den körställning som passar mig ypperligt, nu är inte den den optimala långfärdshojen men övrigt hur kul som helst:tummenupp . Liknande körställning som den fast sporttourer är vad jag söker som komplement till trajjan.
 

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
En liten update från Amsterdam

Efter några nära döden upplevelser så har jag äntligen fått tummen ur och var i förra veckan och bytte fjädrar fram o bak, (hyperpro progressive), och det känns som jag fått en helt ny hoj att leka med! Plus att dom sänkte fronten med 2-3 mm vilket gör att den verkar vara mer villig att gå ner i kurvorna, vilket tidigare iofs inte var ngt problem.
Original är F800 alldeles för svampig fram, och igår satte jag dit mitt K&N luftfilter. :)
Härnäst på inköpslistan står Remus Hexacone ljuddämpare.:gnissla

Reflexväst i stadstrafik....jeje....uncool, men bättre än att vara död.:D
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Körde BMW tidigare. Mina bumsar hade själ, vibrationer och oljeläckage. Trivs dock utmärkt med min VFR numera. BMW HP2 Sport ser dock extremläcker ut. Drömma går ju...:rolleyes:
 
Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
jotack!

Porr :yoparty

Lär dock kosta om/när gatuversion kommer ut.

Ps Hur känns din HP2 sport ?
Och försäkringen ligger väl ganska bra till på den?

Jo, gat versionen av WSBK cykeln lär nog springa iväg med endast 1000 exemplar, precis som jag skrev i artikeln. Men som sagt, de lär ju starta en hel serie av S-modeller enligt BMW's VD och de skall ligga i samma kurs som japanska cyklar.

Och, jotack! HP2 Sporten känns jättebra! Jag tycker den passar mig helt fantastiskt bra. Jag skrev en liten test av den här: http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=3&t=5827&p=36773#p36773

Försäkringen är densamma som för R1200S och K1200S, dvs. för mig 500:- i månaden. ;-)
/J
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Vfr

Körde BMW tidigare. Mina bumsar hade själ, vibrationer och oljeläckage. Trivs dock utmärkt med min VFR numera. BMW HP2 Sport ser dock extremläcker ut. Drömma går ju...:rolleyes:

Ja, VFR'n är en fantastiskt fin cykel. Jag hade en VFR 800 -06 som jag trivdes bra med. Fantastiskt ljud i den då jag hade GPR pipor. Jag bytte dock till en R1200S då försäkringen och bränsla förbrukningen var betydligt lägre.
Jag har kvar R1200S'en tillsammans med min HP2 Sport, min sambo får köra R1200S även fast hon har fått köra HP2.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top