BMW-tråden

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Ja, VFR'n är en fantastiskt fin cykel. Jag hade en VFR 800 -06 som jag trivdes bra med. Fantastiskt ljud i den då jag hade GPR pipor. Jag bytte dock till en R1200S då försäkringen och bränsla förbrukningen var betydligt lägre.

Viffern drar en del, men jag föredrar att tro att det beror på förarens gashand. I vilket fall, drar den mindre än bilen till jobbet. Det kan inte vara dåligt.:tummenupp

Planerar fö ett inköp av en Staintunedämpare till våren, så att grannarna också får njuta av V4-tonerna.:rolleyes:

Har emellertid en känsla av att jag antagligen inte kommer att köpa någon BMW mer, mest beroende på priserna. Missförstå mig inte nu, jag gillar motorcyklar djupt och innerligt och BMW kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta (speciellt boxertwinnarna oavsett årgång), men inte till vilket pris som helst.

Min RS köpte jag fö billigt som första motorcykel att övningsköra med under tidigt 90-tal (och ja, mer lättkörda motorcyklar för övningskörning finns definitivt!). När jag sålde den hade den gått långt över 100000km, och började om på 000000 på mätaren. Den hojen var alldeles underbar, om än egensinning. Saknar kardanen starkt. Å andra sidan saknar jag inte oljeindränkta byxben pga oljeläckage från topparna... Järnstaketet såldes under en period av studier och allmän kontantbrist efter ca 14års innehav till en finsk herre i Åbo som helrenoverade den. :)

RT:n ärvde jag efter min fars bortgång och körde knappt. Gillade inte kåpan av modell ladugårdsdörr. Fast den läckte inte och hade en faktiskt ganska sexig enkelsving. Gillade blandningen av ny teknik (nåja...) och arvet från 1930-talet i form av motorn. 91:ans motor var dock lite på den mjäkiga sidan med 30mm förgasare och närmast symaskinsljud jämfört med RS:ens allmänna vrål och snorkande och smällande 40mm förgasare.:yoparty

Ni kanske anar en viss saknad... :rolleyes:
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
K1300s bilder

K13S01.jpg

K13S02.jpg

K13S04.jpg


Nu tar det väl hus i helvete i BMW-klubben. Vanligt blinkersreglage? :D

Gillar iaf lutningen på varv- och hastighetsmätarna. Annars ingen större revolution...
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Nån som kan rekomendera en bra, fullt justerbar framdämpare till R1200R som inte är allt för idiotdyr?
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Var är effekten? BMW anger 173hk på 1300R, vilket i bästa fall ger 160 irl. Den största anledningen för mig att byta upp till en 1300 vore högre effekt. Men bara tio hästar? jag plockar lätt ut mer än så med ett bättre avgassystem på min 1200. Att hojen dessutom blivit tyngre gör inte saken bättre. I övrigt är nyheterna bagateller. Vill BMW konkurrera med Hayabusa och ZZR1400 får de nog börja lägga manken till.
 

Terra Pefften

Borrarn
Gick med
16 Aug 2008
Ort
Ektorp
Hoj
-08 R1200GS
BMW kan upplevas som stora och klumpig,tills man provar en sedan så är man fast i bemeerträsket.
Jag trivs riktigt bra där.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
bild, bild

Nu tar det väl hus i helvete i BMW-klubben. Vanligt blinkersreglage? :D

Gillar iaf lutningen på varv- och hastighetsmätarna. Annars ingen större revolution...

Dom har ju kvar vanliga mätare, bara det får mig att vilja ha en Bmw!
 

Bengt Allevad

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Ort
Trångsund
Hoj
BMW R1100S
Nån som kan rekomendera en bra, fullt justerbar framdämpare till R1200R som inte är allt för idiotdyr?

Har själv Öhlinare fram och bak på min R1100S och det fungerar perfekt.

Framdämparen är visserligen bara justerbar m.a.p retur och fjäderförspänning men i Öhlinfallet påverkar även returjustering kompression i viss mån så i mitt fall räcker det där fram.

Priset är ca. 7000:-
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
He he ja risken finns att du dragit mej ner i träsket.
Nöjd iallafall än med BMW'n men KTM'n är heller inte helt tokig när man vill leka av sig.

Well, BMWn kommer bäst till sin rätt på en längre resa. Då inser man verkligen vilken bra hoj det är. Riktigt genomtänkt.

Var ute med den nya lite mer på riktigt igår. Har fått på ny pipa, allt xenon och kolfiber plus de andra småpinalerna. Nu är det bara GPSen och intercom som saknas, men det där får jag fippla med till vintern.

Längtar ut i SKOGEN. Polaren bytte sin Dakar mot en gathoj, så honom får man inte med ut på dumheter längre tyvärr. Igår blev det bara gatåka, och det är "sådär" så länge man håller sig i stockholmstrakten. Man måste komma bort en bit för att det ska bli kul.
 

Mccartney

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2008
Ort
Malmö
Hoj
2009, BMW R1200R
Kommer att få min BMW R1200R i Januari. Någon mer som har en sådan och kan berätta om vad dem tycker om den?
 

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
Kommer att få min BMW R1200R i Januari. Någon mer som har en sådan och kan berätta om vad dem tycker om den?
Min nästa hoj... :kär Provkörde en sådan i höstas. Det går inte för sig att ha motorn igång och lägga ifrån sig brillorna på sadeln vid hjälmpåtagning!! :gnissla Se till att få med Akra-dämparen, mullrar störtskönt!! :tummenupp Vilken färg valde du? Kommer den att funka i vitt? :confused:
 

Bifogat

  • R1200R2.JPG
    R1200R2.JPG
    111.9 KB · Visningar: 54

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Nåt liv i BMW folket här på SH?
Hänger lite på BMW klubbens hemsida med det går lite trögare där och ett o annat inlägg spårar ur av moluckna gubbar.
Visst det kan spåra ur här oxå men här tas det med en klackspark och en skön stämning medan på vissa forum blir det lite väl långsökt,trångsynt.
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Nåt liv i BMW folket här på SH?
Hänger lite på BMW klubbens hemsida med det går lite trögare där och ett o annat inlägg spårar ur av moluckna gubbar.
Visst det kan spåra ur här oxå men här tas det med en klackspark och en skön stämning medan på vissa forum blir det lite väl långsökt,trångsynt.

Jag instämmer. Har förvisso ingen BMW hoj än. Men väldigt sugen på nya K1300R. Ska upp till Sthlm på mässan nu i januari och kolla in den väldigt noga. Någon som har eller provat föregångaren K1200R? Har nämligen funderat på hur det känns och hur det funkar och wheela med kardandrift? Det är kanske ingen wheelar hoj i den bemärkelsen, men ibland måste man, ni förstår nog?
 

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Ostkusten
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Jag instämmer. Har förvisso ingen BMW hoj än. Men väldigt sugen på nya K1300R. Ska upp till Sthlm på mässan nu i januari och kolla in den väldigt noga. Någon som har eller provat föregångaren K1200R? Har nämligen funderat på hur det känns och hur det funkar och wheela med kardandrift? Det är kanske ingen wheelar hoj i den bemärkelsen, men ibland måste man, ni förstår nog?

Det går alldeles utmärkt, Den är inte så lätt att wheela med, mest pga att den är lång som ett godståg. Men ruggigt stabil i höga farter och en riktig dräparacceleration i K1200'an. Jag var nära att köpa en i höstas men det blev inte så, köpte en annan hoj istället. Sen är det ingen nackdel att fjädring (med ESA dock, ett måste) och bromsar är i verklig toppklass.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top