BMW S1000RR: 185 bakhjulshästar original!

Hur vore det att lägga pengarna på träning ist för nytt hojmaterial? Hur många i Sverige kan, på riktigt ställa in ett chassi och fjädring? Hur många har resurser för det? Hur många byter mängden olja, eller viskocitet i framgaffeln mellan olika banor och temperatur?

Eller så kan man ju köpa en BMW och tro att man kommer så världen med häpnad..

Usch nu var jag neggo.. Men efter ha analyserat min egen racing, så kanske man ser saker o ting lite annorlunda.
Men jag är rätt så säker på att de allra flesta skulle åka mycket snabbare om de lade mer pengar på träning och på att utvecklas på det material de har ist för att stirra sig blinda på årsmodeller.
Sen är säkert BMW en tokfin MC - det betvivlar jag inte!

God jävla Jul på Er! :)

/JPS

Hur vore det att lägga pengarna på träning ist för nytt hojmaterial? Hur många i Sverige kan, på riktigt ställa in ett chassi och fjädring? Hur många har resurser för det? Hur många byter mängden olja, eller viskocitet i framgaffeln mellan olika banor och temperatur?

Usch nu var jag neggo.. Men efter ha analyserat min egen racing, så kanske man ser saker o ting lite annorlunda.
Men jag är rätt så säker på att de allra flesta skulle åka mycket snabbare om de lade mer pengar på träning och på att utvecklas på det material de har ist för att stirra sig blinda på årsmodeller.

God jävla Jul på Er! :)/JPS

En mycket god poäng som säkert många skulle göra gott i att ägna en tanke åt - för min egen del kan jag säga att jag är inte ens i närheten av att utnyttja min gamla TRX fullt ut - fast det kanske inte nödvändigtvis måste innebära att jag inte skulle kunna åka snabbare på något mer fokuserat, mera utvecklat med mer prestanda.....men jag skulle inte byta bort den ändå.....fast det var ju inte det diskussionen handlade om..väl....

..få se nu här...eh...Jansson kanske......

Hur vore det att lägga pengarna på träning ist för nytt hojmaterial? ......

Precis min poäng! Jag tvivlar inte en sekund på att BMW:n är en kanonhoj och säkert är den "bästa" hojen av 2010 års modeller. 2011 kommer det att finnas en ny herre på täppan precis som 2012...

...men ingen av dem kommer att få klumpen bakom styret att köra fortare/bättre/säkrare om man inte redan kan utnyttja en modern 1000cc maskin FULLT ut, dvs 15-20 pers i Sverige.

Väldigt få människor håller full gas med en 1000cc maskin och utnyttjar effekten mer än några få sekunder på våra banor, många av oss kör fortare med 600 kubikare och väldigt många av oss kör förmodligen fortast på en Street Triple eller till och med en ER6:a.

Den mesta tiden på en bana tillbringas med gasen stängd eller bara lite öppen, då spelar det ju knappast någon roll om man har titanventiler eller bakelitstyre, har jag rätt eller har jag rätt?:)

Kolla på Motorrads test av Supermotos i senaste numret där påfallande många fort eller fortast på en Yama 250 på styvt 30 hästar, ganska intressant test om man ser det ur ett förarperspektiv...

Likförbaskat så kommer jag förmodligen att prova Syster Tysks BMW och likafullt kommer jag säkert att vilja ha en, man är ju inte mer än människa...:tuttar

Som en relativ nybörjare så är jag mest sugen på de kringliggande systemen som den här hojen kommer med. Rent spontant så skulle jag känna mig tryggare på en bana med ett avancerat antispinn/ABS-system när man ändå vill hitta vart gränsen går, mer erfarna förare har antagligen mindre nytta av dessa. Sedan om det är 100hk eller 200hk spelar mindre roll.

Precis min poäng! Jag tvivlar inte en sekund på att BMW:n är en kanonhoj och säkert är den "bästa" hojen av 2010 års modeller. 2011 kommer det att finnas en ny herre på täppan precis som 2012...

...men ingen av dem kommer att få klumpen bakom styret att köra fortare/bättre/säkrare om man inte redan kan utnyttja en modern 1000cc maskin FULLT ut, dvs 15-20 pers i Sverige.

Väldigt få människor håller full gas med en 1000cc maskin och utnyttjar effekten mer än några få sekunder på våra banor, många av oss kör fortare med 600 kubikare och väldigt många av oss kör förmodligen fortast på en Street Triple eller till och med en ER6:a.

Den mesta tiden på en bana tillbringas med gasen stängd eller bara lite öppen, då spelar det ju knappast någon roll om man har titanventiler eller bakelitstyre, har jag rätt eller har jag rätt?:)

Kolla på Motorrads test av Supermotos i senaste numret där påfallande många fort eller fortast på en Yama 250 på styvt 30 hästar, ganska intressant test om man ser det ur ett förarperspektiv...

Likförbaskat så kommer jag förmodligen att prova Syster Tysks BMW och likafullt kommer jag säkert att vilja ha en, man är ju inte mer än människa...:tuttar

Håller med fullständigt!

Å andra sidan: vill man ha en hoj som man kan köra fullt ut?
Då finns det ju inte lika mycket utvecklingspotential...

Visst sitter man på en GSX-R1000 -05 så finns det ju inte särskilt stor anledning att byta upp, men många byter väl dels för att det är kul och dels för att det kanske ger en "självförtroende boost" som gör att man tar sig runt lite snabbare. Självklart är det bättre att lägga pengarna på bantid men om man ändå är sugen på att byta upp sig, varför inte köpa det bästa om det inte skiljer så mycket i pengar. Eller om man går från en (som för mig då gammal sh) och man ska köpa en sprillans ny hoj, varför köpa något lite sämre om den "bästa" hojen kostar lika mycket? Även om man är lika snabb runt banan på båda så har man större möjlighet att utvecklas på en bättre hoj. Nu kommer inte jag byta upp mig på ett tag och när jag gör det blir det ingen renodlad sporthoj (förrän jag har råd med två hojar) heller men iallafall. Om man som jag börjar från botten är det såklart bra att mellanlanda men sitter man på en literhoj redan och har "tröttnat" på den så varför inte?

Många om och men, men ni förstår vad jag menar...

/JPS

Så jävla sant, fanns ju ett test av MCN där en gammal sketen standard YZF 750 R var nästan lika snabb som en Gixx 1000 K5. Jag älskar nya hojar pga utseendet, men prestandan räcker gott och väl på en 90 tals hoj vafan... kör man bra så kör man bra liksom :)

/JPS

Helt klart ett av det bästa inlägg jag läst på detta forum! :Bugar

/JPS

Visst håller jag med dig!

Och inte lär jag blir så jävla mycket bättre med denna hoj jämfört med mina tidigare, eller snarare blir jag det så beror det nog snarare på att jag lärt mig mer och inte på att hojen har mer hästar!

Jag räknar nog snarare med att jag kommer att köra sämre med den nya hojen till en början, innan man lärt sig hur den uppför sig och att man känner sig bekväm på den.

Men en tanke i diskussionen är ju åxå att nyare motorcyklar kan vara lättare att köra än äldre, även om de har fler hästar.

Chassi, bromsar, dämpare och motorkaraktär har förfinats de senaste åren och har gjort motorcyklar snabbare. Mycket på grund av att de har blivit lättare att handskas med.

Kanske är det fel att jämföra, men skulle en trimmad 80-tals fzr med 200hk vara lika lättkörd som en trimmad cbr 09 med 200hk?

Jag skulle i allafall hellre sitta på hondan av just det skälet att den var nyare och förhoppningsvis var lättare att hantera!

Men visst säljer BMW en stor mängd cyklar nästa år bara för att de erbjuder mest hästar!

Men för mig är det endast en bonus, då jag kört BMW's så kallade sporthojar under några år nu, och gillar deras tänk. Det var inte på grund av mest hk som jag valde s1000rr.

Nä, tekniken går framåt och motorcyklister vill ha bättre hojar med mer hästkrafter, coolare ljud, snabbare acceleration och bättre bromsar mm, mm..

Visst kan man ha lika kul och köra ifrån alla med en gammal CBX som Jan-E bevisar emellanåt!

Så varför skall man köpa en ny S1000RR?

Jo, för att man kan, och för att det är kul!

Men jag tror att ni som kör andra hojar har lika kul, och det är väl det som är själva vitsen, eller hur?

Vi är alla motorcyklister för att vi älskar att köra hoj, snacka hoj och sticka strumpor med hoj-motiv!

Så skit samma vilken hoj man kör, köp den ni vill ha och kör skiten ur den!

Ha ett jävligt roligt hoj-år 2010!!!

Det tänker jag ha!

GJ & GNÅ
/J

Så varför skall man köpa en ny S1000RR?

Jo, för att man kan, och för att det är kul!

Men jag tror att ni som kör andra hojar har lika kul, och det är väl det som är själva vitsen, eller hur?

Vi är alla motorcyklister för att vi älskar att köra hoj, snacka hoj och sticka strumpor med hoj-motiv!

Så skit samma vilken hoj man kör, köp den ni vill ha och kör skiten ur den!

Ha ett jävligt roligt hoj-år 2010!!!

Det tänker jag ha!

GJ & GNÅ
/J

Håller med dig helt!

Om man skall resonera i termer om till vilken nytta kan man ju fråga sig varför man överhuvudtaget skall köra hoj :)

Lycka till med hoj nästa år :tummenupp

/JPS

Det finns väl ingen motsägelse i det du säger och köpa ny hoj:va

/JPS
Väldigt sant! Ingen hoj kör sig själv, så pengar lagda på träning/tävling är nog bättre investerade pengar för i princip alla, om man vill bli snabbare. Fast om man nu ändå ska köpa en ny hoj till nästa år så är ju inte BMW:n dyrare än exempelvis R1:an, tvärtom faktiskt. Ska hur som helst bli spännande att se hur den går nästa år. Själv tränar jag vidare på min förhistoriska R6:a ett år till. :)

Väldigt sant! Ingen hoj kör sig själv, så pengar lagda på träning/tävling är nog bättre investerade pengar för i princip alla, om man vill bli snabbare. Fast om man nu ändå ska köpa en ny hoj till nästa år så är ju inte BMW:n dyrare än exempelvis R1:an, tvärtom faktiskt. Ska hur som helst bli spännande att se hur den går nästa år. Själv tränar jag vidare på min förhistoriska R6:a ett år till. :)

Vilken genialisk marknadsföring BMW gjort!

193 hk är ju för mycket för det behöver ju ingen. Hade BMW levererat 160 hk hade det förstås varit för lite. Hade det varit 170-180 hk hade det varit efterapning och en riskokarkopia...
112 Nm är däremot för lite, och troligen dessutom vid fel varvtal, eller något annat fel.

Sport ABS och tracktion control är förstås inget som varken kan kan öka marginalerna vid körning, trafiksäkerhet eller hjälpa alla de stackars satar som ju inte hade någon nytta av de där 193 hästarna som ju är alldeles för många... Och för alla de som sitter med Moto GP bucklor i skåpen så kan man förstås inte stänga av varken ABS eller DTC...ju.

Jisses!

Allt beror säkert på att BMW valt en helt felaktig effekt, prestanda och tekniknivå på S 1000 rr.

Oj va tråkigt det skall bli att hämta ut mitt exemplar i Februari! Hi hi hi!

mvh/Thomas

Vilken genialisk marknadsföring BMW gjort!

193 hk är ju för mycket för det behöver ju ingen. Hade BMW levererat 160 hk hade det förstås varit för lite. Hade det varit 170-180 hk hade det varit efterapning och en riskokarkopia...
112 Nm är däremot för lite, och troligen dessutom vid fel varvtal, eller något annat fel.

Sport ABS och tracktion control är förstås inget som varken kan kan öka marginalerna vid körning, trafiksäkerhet eller hjälpa alla de stackars satar som ju inte hade någon nytta av de där 193 hästarna som ju är alldeles för många... Och för alla de som sitter med Moto GP bucklor i skåpen så kan man förstås inte stänga av varken ABS eller DTC...ju.

Jisses!

Allt beror säkert på att BMW valt en helt felaktig effekt, prestanda och tekniknivå på S 1000 rr.

Oj va tråkigt det skall bli att hämta ut mitt exemplar i Februari! Hi hi hi!

mvh/Thomas
Förstår inte riktigt hur det där blev en kommentar på mitt inlägg, eftersom det inte verkar ha något med det att göra. Du verkar på något sätt ha fått för dig att jag har något emot BMW:n, och i så fall missförstår du mig. Jag skulle tro att du har köpt en kanonhoj.

Min kommentar avsåg, även om det kanske inte framgick tydligt nog, inte BMW:n specifikt, utan bara att man enligt min uppfattning blir snabbare av att köpa en hoj för 100.000 och lägga 100.000 på träning, än att köpa en hoj för 170.000 och lägga 30.000 på träning. Har man råd att köpa en hoj för 170.000 och ändå lägga 100.000 på träning så är det såklart ännu bättre.

Själv är jag snabbare nu på en nästan tio år gammal R6:a än jag var för några år sedan på en flong ny gixxer 1000, och det beror inte på att R6:an är så fantastisk, utan på tiden jag lagt på banan. Det betyder inte att jag inte gärna skulle vilja ha en ny gixxer eller BMW till nästa år, men eftersom det idag skulle äta upp alldeles för stor del av min träningsbudget avstår jag.

Förstår inte riktigt hur det där blev en kommentar på mitt inlägg, eftersom det inte verkar ha något med det att göra. Du verkar på något sätt ha fått för dig att jag har något emot BMW:n, och i så fall missförstår du mig. Jag skulle tro att du har köpt en kanonhoj.

Min kommentar avsåg, även om det kanske inte framgick tydligt nog, inte BMW:n specifikt, utan bara att man enligt min uppfattning blir snabbare av att köpa en hoj för 100.000 och lägga 100.000 på träning, än att köpa en hoj för 170.000 och lägga 30.000 på träning. Har man råd att köpa en hoj för 170.000 och ändå lägga 100.000 på träning så är det såklart ännu bättre.

Själv är jag snabbare nu på en nästan tio år gammal R6:a än jag var för några år sedan på en flong ny gixxer 1000, och det beror inte på att R6:an är så fantastisk, utan på tiden jag lagt på banan. Det betyder inte att jag inte gärna skulle vilja ha en ny gixxer eller BMW till nästa år, men eftersom det idag skulle äta upp alldeles för stor del av min träningsbudget avstår jag.

Mitt inlägg var en reflektion på ditt, men i lika hög grad även tidigare inlägg som gjorts. Kanske gav min kommentar en allt för stor återspegling över hur förvånad jag är över att så många ser så konservativt på att en europeisk leverantör ligger i fronten för utvecklingen av liter 4:or. Sorry!

Att du väljer att lägga en god portion resurser på träning och bandagar är utan tvekan en klok investering.

Att inte sitta på den siffermässigt vassaste hojen är jag väl förtogen med då jag de senaste 3 åren kört en R1200S boxer. Men det går att göra bra varvtider även med en sådan knubbig humla, även om det är snart är hål igenom ventilkåkorna. Är därför dax att jacka upp ett snäpp, där av S1000RR nästa säsong.

Ha ett trevligt 2010, med många fina bandagar!

mvh/Thomas

Är varvtider så viktigt då? Är det inte viktigast att ha kul? Då tror jag att en Beemer går hem i varje fall :)

Jag tycker det här är djävligt roligt. BMW har alltid haft en image bland internet-mc-tuffa-grabbarna att vara gubbig, tråkig och så vidare (jodå, man har fått en del kommentarer själv).

Nu däremot verkar S1000RR sopa mattan med hela japsplastmaffian rejält och då helt plötsligt har den för mycket pulver hos en hel del. Joråserusåatt. :tummenupp

Det är således bara att betrakta tråden med ett visst nöje. Sånt här upphör aldrig att förvåna. Numera är det jobbigt att vara BMW-trafiksäkerhetsmoralgubbe för övrigt. :)

Är varvtider så viktigt då? Är det inte viktigast att ha kul? Då tror jag att en Beemer går hem i varje fall :)

Det ena utesluter nog inte nödvändigtvis det andra.

Jag tror att en utveckling av den personliga färdigheten ofrånkomligen resulterar i att varvtiderna blir bättre. Sen väljer man själv hur man vill använda den färdigheten, på bana eller i trafik. Skulle det upplevas som tråkigt att det går fort(are) när man har tränat, kan man ju alltid släppa efter lite på rullen och bara njuta.

mvh/T

Jag tycker det här är djävligt roligt. BMW har alltid haft en image bland internet-mc-tuffa-grabbarna att vara gubbig, tråkig och så vidare (jodå, man har fått en del kommentarer själv).

Nu däremot verkar S1000RR sopa mattan med hela japsplastmaffian rejält och då helt plötsligt har den för mycket pulver hos en hel del. Joråserusåatt. :tummenupp

Det är således bara att betrakta tråden med ett visst nöje. Sånt här upphör aldrig att förvåna. Numera är det jobbigt att vara BMW-trafiksäkerhetsmoralgubbe för övrigt. :)

BMW-ägare har ju ofta haft samma sits som HD-ägare vad gäller reservdelar, dvs dvs det kostar en hel del att tex köpa att par beggade toppar, en blockhalva osv. Nästan lika dyrt som nytt.

Men tack vare denna modell så kommer det ju inom kort finnas en BWM modell där det finns en lika nirvansk begagnatmarknad på hojdelar som på tex suzuki-sporthojsliterfyror. Dvs man kan köpa en beggad topp som endast rullat nt år för några tusenlappar. Allt utom hela sidokåpor samt raka gaffelben kommer det snart att finnas ymnigt med på begagnatmarknaden!

Nackdelen med just denna modell är väl dock att den lär lyftas ut ur BMW-märkesförsäkringar. Samt göra BMW-klubbens populära bankörningar till en enda lång kölista. :D

Last edited:
Njae, Du AnteF, med tanke på Din tendens att hissa eller dissa inläggen undrar jag verkligen om humor är den främsta egenskapen Du låter lysa igenom i denna tråd? ;)

Egentligen pratar väl Syster och JPS om samma sak - ska man ändå skaffa ny hoj köper man det vassaste som finns och man har råd med. Sedan säger ju också syster att han förmodligen kommer att köra långsammare med den nya till dess han lärt sig hojen.

Snabbheten för oss vanliga dödliga kommer oftast av träning, träning och åter träning på bekant maskinmaterial. Efter tre år på min lilla Trajja knaprar jag fortfarande tider i ett sådant tempo att jag definitivt inte begränsas av maskinmaterialet.

Ingen journalist kraschade på Portimao, vilket i sig verkar vara en smärre sensation:rolleyes:. Det visar i bästa fall att erfarna motorjournalister har väldigt stor nytta av hjälpmedlen på hojen.

Finns det någon anledning att tro att Bumsen skulle kraschas mindre än jappsligan när dom nu till synes kommer att bli 2010 års "statushoj" bland sporthojarna? Jag tror inte det, inte bland de nyblivna och oerfarna mc-fantasterna som vill och har råd att skaffa sig årets "värsting".

Sker sedan krascherna tack vare systemen i högre farter än tidigare, ja då har vi som NiklasiNorr skriver en än värre match att ta med försäkringsbolagen. Detta är INTE knutet till BMW:n som fabrikat utan mer till effekthysteri som en företeelse.

Så vitt jag förstår är det helt OK att fortsätta agera "trafiksäkerhetsmoralgubbe", men den direkta kopplingen till tillverkaren är väl lite övermaga, man skulle ju kunna förledas att tro att det ligger lite märkesfanatism och skvalpar under ytan...:)

Last edited:
Njae, Du AnteF, med tanke på Din tendens att hissa eller dissa inläggen undrar jag verkligen om humor är den främsta egenskapen Du låter lysa igenom i denna tråd? ;)

Men jag gav ju tom Niklasinorr positivt? ;)

I övrigt håller jag med. Självklart är ju den som kan svänga det som avgör mest det visas inte minst med sådana amatörer som mig kör på gocartbana.. :)

I övrigt är det väl lite märkesfanatism, men det är alltid roligt att reta japsplasträserägarna lite. ;)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka