BMW S1000RR: 185 bakhjulshästar original!

Du kan säkert mer om mig än det här, men rekord-Augustan uppges ju ha varit på 998, annars är det ju en 1100:a :va Förvirrande.
http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Agusta_F4_series

Men det kan ju mycket väl stå fel på Wiki, att Augusta istället använde en 1078-motor, men isf kan man ju inte köra i ngn 1000cc-klass. Inte enligt Land Speed-reglemente iaf. Isg måste man ha menat ngt mer luddigt.

Här hittade jag dock en sida där man också kan tolka texten som att Augusta har blivit av med rekordet! http://www.motorcycle-usa.com/499/4...t-and-Pirelli-Sets-Records-at-BUB-Trials.aspx

Sökte även på Hondas hemsida men där hittade jag inget.

Det gäller ju att båda hojarna är original i samma omfång. Ty i klassen PP "production chassie" och "Production Engine" tror jag att man får mixtra en hel del. "Bassani-tuner" tex.
Kanske är det ngt här som är oklart eftersom Augustas rekord tycks står kvar överallt :va

Men hursom, tack vare att du hjälpte mig (och kanske även andra) med lite fler upplysningar så vart det ju en lärorik dialog. Det verkar iaf för mig inte helt solklart att Augusta har rekordet för 1000 cc originalhoj längre efter att ha läst lite på nätet efter dina tips.

Men konstigt är det att inte Wiki mm är uppdaterat gällande rekordet, tex Leslies resp Augustas wikisidor. Kanske bara är trögt.

Om ngt år kanske det är en bMW som har 1000cc-rekordet för originalhojar :D
Effektmässigt borde den ju kunna räcka till iaf.

Imponerade att de nu har kommit upp i samma hastigheter som Burt Munro gjorde på sin gamla Indian, inte illa! :D

With the ambition of one accustomed to winning and the self-confidence of a company with all the knowhow in the world, MV Agusta have “crossed” their two latest creations, the F4 CC and the F4 R 312. They have made the ultimate cocktail of power and controlled aggression to once more unleash the beast also known as “the most beautiful motorcycle in the world”. They have added another “R” to the F4 and the superb R 312 that, flat out in sixth, has reached 312 kph (193.88 mph). The F4 R 312 performance can only be eclipsed by the RR.
Från MV , deras rekord var med 1000cc

Vem hade trott det – när Motorrad körde nya S 1000 RR i bänk under vårt stenhårda TopTest presterade hojen hela 202 hästkrafter vid 13 200 varv*.
:D:D:D

Vem hade trott det – när Motorrad körde nya S 1000 RR i bänk under vårt stenhårda TopTest presterade hojen hela 202 hästkrafter vid 13 200 varv*.
:D:D:D

"*Mätningen avser effekt vid vevaxeln"

Men de testar ju alla hojar på samma sätt, blir antagligen lite säkrare mätresultat om man är ute efter just motoreffekten och inte den användbara effekten. Nu har inte jag någon erfarenhet men jag antar att effektförlusterna inte borde påverkas nämnvärt olika på olika hojar.

Det hela ger iaf. ett klockrent bevis på det faktum att Japanska tillverkare antagligen hade skrivit 202 hk om de använt en motor med samma effekt, BMW har alltid varit avsevärt bättre på att ange mer verklighetstrogna siffror.

Last edited:
"*Mätningen avser effekt vid vevaxeln"

Men de testar ju alla hojar på samma sätt, blir antagligen lite säkrare mätresultat om man är ute efter just motoreffekten och inte den användbara effekten. Nu har inte jag någon erfarenhet men jag antar att effektförlusterna inte borde påverkas nämnvärt olika på olika hojar.

Det hela ger iaf. ett klockrent bevis på det faktum att Japanska tillverkare antagligen hade skrivit 202 hk om de använt en motor med samma effekt, BMW har alltid varit avsevärt bättre på att ange mer verklighetstrogna siffror.

Sant. Även bilar (iaf BMW) underspecas pga tyska bestämmelser.
Har visst något med skatt och försäkring att göra.

Jag trodde aldrig jag (utan vapenhot) skulle ge Er detta övertag, Hoppe och Syster-Tysk, men i alla fall Er gode vän Keith Code verkar gilla den nya Bumsen - http://www.triumph675.net/forum/showpost.php?p=505814&postcount=22

Californian Superbike School i USA har som Ni väl vet valt att teckna avtal med BMW om att erbjuda sina deltagare att hyra S1000RR vid kurstillfällena, samtidigt är det glädjande att Keith förstår att skriva i ett seriöst märkesforum med sansade, intresserade och kompetenta hojägare och medlemmar...:D

Last edited:
Keith är en klok och fin kille, som mig och Syter-Tysk alltså. :tungan

Jag trodde aldrig jag (utan vapenhot) skulle ge Er detta övertag, Hoppe och Syster-Tysk, men i alla fall Er gode vän Keith Code verkar gilla den nya Bumsen - http://www.triumph675.net/forum/showpost.php?p=505814&postcount=22

Californian Superbike School i USA har som Ni väl vet valt att teckna avtal med BMW om att erbjuda sina deltagare att hyra S1000RR vid kurstillfällena, samtidigt är det glädjande att Keith förstår att skriva i ett seriöst märkesforum med sansade, intresserade och kompetenta hojägare och medlemmar...:D

Försäkringspriserna finns på if:s hemsida..

Sport Plus 19 305kr hel/helår (ej avställningsbar) för zon1 och ålder 25 - 34
Sport Plus 14 850kr hel/helår (ej avställningsbar) för zon1 och ålder 35 - 49

Sport Plus har 4 000 kronor i stöldsjälvrisk och 12 000 kronor i vagnskadesjälvrisk

Försäkringspriserna finns på if:s hemsida..

Sport Plus 19 305kr hel/helår (ej avställningsbar) för zon1 och ålder 25 - 34
Sport Plus 14 850kr hel/helår (ej avställningsbar) för zon1 och ålder 35 - 49

Sport Plus har 4 000 kronor i stöldsjälvrisk och 12 000 kronor i vagnskadesjälvrisk

Jag antar att dessa priser kommer gå upp ganska rejält efter första året... har jag rätt?

Jag antar att dessa priser kommer gå upp ganska rejält efter första året... har jag rätt?

Rätt förmånligt att köpa en BMW sporthoj om man ser till försäkringspremierna. Inköpspriset är ungefär lika högt som en R1 eller RSV4. Försäkringspremien kan nog locka köpare att välja BMWn tror jag. Gubbstämpeln är på väg att tvättas bort.

Rätt förmånligt att köpa en BMW sporthoj om man ser till försäkringspremierna. Inköpspriset är ungefär lika högt som en R1 eller RSV4. Försäkringspremien kan nog locka köpare att välja BMWn tror jag. Gubbstämpeln är på väg att tvättas bort.

Ja, visst är det märkligt. Rätt vad det är skall alla ha BMW.... :D

Gissa på en skala hur mycket jag längtar tills våren och min nya hoj nu när det förbannade lappmöglet bara fortsätter att dala ner:mad:

testat?

Jaha snön ä väck å sopat är det!

Är det någon som testat Bumsen? Varvar den ur på högsta växeln?
Kan man hålla fullt Bålsta - Kista (åtminstone till Jakan)?:banana

Eller var det inget att ha?:död

Mycket snack under vintern men nu vill vi veta om man kommer snabbare till jobbet med denna så man kan ta en extra kopp java i lugn och ro vid köksbordet på morgonen..... :tummenupp

Vill ha 250hkr utan turbo....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...