Ett klassiskt fall? Vilka andra tänker du på?
Du skriver att du inte förstår hypen. BMW:n har över 20 hk mer på bakhjulet än en R1, effekten är lätt att använda och chassit är minst lika lättsvängt och lättbromsat som det senaste från Japan. MCN skriver:
”...it even matches Suzuki’s mighty 1340cc Hayabusa for power.”
Och detta är en BMW! Det är förstås det största som har hänt på sporthojsmarknaden sedan Yamaha R1 kom 1998 och om du inte tycker att det är något att göra stora rubriker av, då vet du sannerligen inte mycket om motorcyklar.
Ett klassiskt fall av att trimma en motor. Mer varv/mer effekt ur en given volym, mindre vrid i mellanregistret, vad är det som är oklassiskt med det?
Menar du att japanerna inte har den kunskapen, att öka en R1/CBR/GSXR/ZX10 till samma effekt som BMW? Jag trodde att du kunde en del om motorcyklar?
Matchar en Hayabusa? Javisst, i ren hästkraftsmängd ja, i vridmoment? Nä, tror inte det va...

Om Suzuki vill så kan de nog plocka fram mer effekt i Hayabusan, eller vad tror du?
Min poäng är att detta inte är en teknisk grej. BMW har valt att lägga sig på en nivå där de tar ut mer effekt, det är ju inget konstigt med det, tyskarna vill slå sig in på en tuff marknad som är översållad med en massa presumtiva kunder som anser att en BMW kräver en skäggprydd förare som bara kan köra runt koner.
Japanerna har lagt sig på en annan nivå, förmodligen av marknadsföringstekniska skäl snarare än tekniska.
Min fråga om hypen handlar nog mer om utifall att vi som köper hojarna VERKLIGEN behöver 20 hästar till på topp eller kanske skulle ha mer nytta av ett fett mellanregister?