BMW S1000RR: 185 bakhjulshästar original!

Såg det här nu i morse :)

http://bike.se/content/3314/

Mätning från motorcycle news...
new-curves.jpg

Minst sagt imponerande! :tummenupp

Last edited:
Dom där kurvorna är uppenbarligen inte korrekta, Vridmomentskurvorna och effektkurvornas varvtal stämmer inte ens överens. :mattias

bhp = vrid * rpm/5252

79,5 x 11 000/5252 = 166bhp..

75 x 13 000/5252 = 185bhp..

Last edited:
Såg det här nu i morse :)

http://bike.se/content/3314/

Mätning från motorcycle news...
new-curves.jpg

Minst sagt imponerande! :tummenupp

Jag förstår inte riktigt hypen. BMW har bara valt en annan trimmningsgrad än vad japsarna har. Det där är ju bara en klassiskt fall av att stressa materialet lite till. Mera varv ger mer effekt på bekostnad av mellanregistret, inget nytt under solen. Det är ju inte så att BMW plötsligt hittat på något som ingen annan har. Honda plockar ju ut 230 hästar ur sina SBK-maskiner, precis som alla andra om de vill.

Alla japsarna har medvetet lagt sig på en nivå som inte stressar fram fler förbud plus att motorerna är gjord för att gå bra på gata. Hondan har ju 12-13 hästar mer vid 8000 rpm och ett fetare vrid. BMW:n kommer att kännas tom i mellanregistret precis som vissa förare redan rapporterat om, vilket är en klar nackdel på gatan där 90% av milen kommer att läggas.

Risken är bara att det blir ett nytt effektkrig, vilket ju är roligt ett tag, tills politiker, försäkringsbolag och VV-nissar börjar hosta om förbud och fanatiska försäkringspremier...

Kul att se att folk redan bestämt sig för att Beemern är så jävla bra för att den har drygt 10 hk mer än konkurrenterna :gnissla

Kul att se att folk redan bestämt sig för att Beemern är så jävla bra för att den har drygt 10 hk mer än konkurrenterna :gnissla
Kan iofs oxå ha o göra med att BMW trots allt till och med kvalat 1a, första året i Superbike. Därtill mest Hk. Ja, det är ju såklart det rör sig i brallan när man har det totalpaketet. Det är även många meriterade förare som rankat hojen högt.

Nära 20 hästar mer är ju faktiskt ett gigantiskt lyft. Största sedan ZX10 och R1an 2004. Sedan har förvisso Honda ett bättre mellanregister men Bimmern har ungefär samma effekt som ZX10an i mellanregistret men som sagt nästan 20hk mer på topp. Cool!

Kan iofs oxå ha o göra med att BMW trots allt till och med kvalat 1a, första året i Superbike. Därtill mest Hk. Ja, det är ju såklart det rör sig i brallan när man har det totalpaketet. Det är även många meriterade förare som rankat hojen högt.

Tvekar inte på att Beemern kan vara årets literhoj, BMW brukar spotta ut bra grejer... men man måste ju vänta lite till och se hur det är med hållbarheten och sådana grejer :) Egna intryck osv.

Dock tycker jag att den är lätt den coolaste literhojen :)

Nära 20 hästar mer är ju faktiskt ett gigantiskt lyft. Största sedan ZX10 och R1an 2004. Sedan har förvisso Honda ett bättre mellanregister men Bimmern har ungefär samma effekt som ZX10an i mellanregistret men som sagt nästan 20hk mer på topp. Cool!

Är nog en helt sick hoj när det gäller effekten. Som om tian inte är nog!

Last edited:
Det där är ju bara en klassiskt fall av att stressa materialet lite till.

Jag förstår inte riktigt hypen.
Ett klassiskt fall? Vilka andra tänker du på?

Du skriver att du inte förstår hypen. BMW:n har över 20 hk mer på bakhjulet än en R1, effekten är lätt att använda och chassit är minst lika lättsvängt och lättbromsat som det senaste från Japan. MCN skriver:

”...it even matches Suzuki’s mighty 1340cc Hayabusa for power.”

Och detta är en BMW! Det är förstås det största som har hänt på sporthojsmarknaden sedan Yamaha R1 kom 1998 och om du inte tycker att det är något att göra stora rubriker av, då vet du sannerligen inte mycket om motorcyklar.

Last edited:
Ett klassiskt fall? Vilka andra tänker du på?

Du skriver att du inte förstår hypen. BMW:n har över 20 hk mer på bakhjulet än en R1, effekten är lätt att använda och chassit är minst lika lättsvängt och lättbromsat som det senaste från Japan. MCN skriver:

”...it even matches Suzuki’s mighty 1340cc Hayabusa for power.”

Och detta är en BMW! Det är förstås det största som har hänt på sporthojsmarknaden sedan Yamaha R1 kom 1998 och om du inte tycker att det är något att göra stora rubriker av, då vet du sannerligen inte mycket om motorcyklar.

Ett klassiskt fall av att trimma en motor. Mer varv/mer effekt ur en given volym, mindre vrid i mellanregistret, vad är det som är oklassiskt med det?

Menar du att japanerna inte har den kunskapen, att öka en R1/CBR/GSXR/ZX10 till samma effekt som BMW? Jag trodde att du kunde en del om motorcyklar?

Matchar en Hayabusa? Javisst, i ren hästkraftsmängd ja, i vridmoment? Nä, tror inte det va...:rolleyes:
Om Suzuki vill så kan de nog plocka fram mer effekt i Hayabusan, eller vad tror du?

Min poäng är att detta inte är en teknisk grej. BMW har valt att lägga sig på en nivå där de tar ut mer effekt, det är ju inget konstigt med det, tyskarna vill slå sig in på en tuff marknad som är översållad med en massa presumtiva kunder som anser att en BMW kräver en skäggprydd förare som bara kan köra runt koner.
Japanerna har lagt sig på en annan nivå, förmodligen av marknadsföringstekniska skäl snarare än tekniska.

Min fråga om hypen handlar nog mer om utifall att vi som köper hojarna VERKLIGEN behöver 20 hästar till på topp eller kanske skulle ha mer nytta av ett fett mellanregister?

Min fråga om hypen handlar nog mer om utifall att vi som köper hojarna VERKLIGEN behöver 20 hästar till på topp eller kanske skulle ha mer nytta av ett fett mellanregister?

Det roligaste tycker jag iallafall är att de sticker ut hakan lite och det är väl tråkigt om alla hojar är likadana, vill man ha ett fett mellanregister väljer man väl en twin? Skulle jag köpa en ny sporthoj i dagsläget så skulle det nog bli en ducati för att den låter underbart och jag tror inte att jag behöver de där sista hästkrafterna. Men det är kul att se att det går framåt ändå. Har för mig att BMW plockat ventilsläpor eller vad det nu hette från F1 för att kunna köra på just högre varv och plocka ut fler hästkrafter. Känns inte som att BMW borde släppa något som är så pass tveksamt kvalitetsmässigt som det låter på dig...

S1000rr

Du har nog missat själva grejen med BMW´n och det är helheten.
Med helheten menar jag att alla system och funktioner som finns inbyggda i hojen lirar tillsammans,och det gör dom,tro mig.
Det är helheten som är själva grejen inte effekten.
Effekten på hojen är delvis bara en inropare.Hade det talats lika mycket om
hojen om den hade 160pollar?tror inte det.
Hojen känns lite svagare på mellan än min egen hoj men detta är inget stort problem utan handlar bara om korrigering av körstil.
Jag körde hojen ca.30 varv på 4km.bana i Spanien och kan garantera att
den är helt unik i ett avseende nämligen:Förtroende för köregenskaperna och detta handlar ju just om helheten.

Glöm sedan inte att dessa hojar är inga touringlok utan kort och gott:
SPORTREDSKAP för erfarna användare.

Ett klassiskt fall av att trimma en motor. Mer varv/mer effekt ur en given volym, mindre vrid i mellanregistret, vad är det som är oklassiskt med det?
”Oklassiskt”? :va

Min fråga var vilka tidigare exempel du tänker på där en tillverkare har lanserat en väsentligt starkare sporthoj än konkurrenterna och där det har gjorts på bekostnad av tillförlitlighet och körbarhet? Det var ju klassiskt, skrev du.

Enligt alla redovisade provkörningar är ju BMW:n just lättkörd och med ett väldigt användbart register. Därtill 20 hk mer på topp än en R1.

Vad gäller uttrycket ”tillräcklig effekt” så är det lika relevant som tillräckligt snyggt eller tillräckligt skönt. En sporthojs enda berättigande är ju dess maximala effekt. Skulle köparna sluta efterfråga detta kommer segmentet att ätas upp av Supermotard och Streetfighter, som har just ”tillräcklig” effekt, är minst lika snabba på kurviga vägar men saknar sporthojens kännetecken: skräckinjagande effekt.

Last edited:
Brutalt cool hoj är det!
I segmentet supersport så är det effekt, vikt och snabbaste varv runt banan som gäller. Det är vad som säljer.
Saker som suverän driftsäkerhet och vridmoment på mellanregister är inte lika relevant för köparen av dessa hojar.
Men avsaknaden av vrid på mellanregistret (jämfört med R1 som har något som ser ut som en väldigt körbar vrid/effektkurva) gör att den kanske får stryk på kurviga banor (av tex Yamaha och Honda) utan långa rakor ändå, och i så fall tappar den ju lite av sin edge.

Jag är ganska övertygad om att Japsarna svarar med 200 hk i motorn inom ett par år för att hänga på trenden. Vi har sett japshojar med ca 180 motorhästar i ca 5 år nu, så att jacka upp 10% på effekten bör inte vara alltför svårt.

Det enda som jag har synpunkter på när det gäller BMW:n (utan att ha testat den förstås) är den smocka som hojen fått i fronten (blåtira på ena ögat) och möjligen (baserat på kurvor) ett lite tomt mellanregister som faktiskt är förbannat avnändbart på en literhoj.

Nu stämmer visserligen inte varvtalet på graferna från början, men om man bortser från det och sänker BMW-kurvan 1000 varv (så där snyggt som bara Paint kan få till det) så att varvstopp inträffar samtidigt, så blir det så här:

Bifogat

• bmw_honda_eff.JPG
    bmw_honda_eff.JPG
    36.8 KB · Visningar: 121
Det roligaste tycker jag iallafall är att de sticker ut hakan lite och det är väl tråkigt om alla hojar är likadana, vill man ha ett fett mellanregister väljer man väl en twin? Skulle jag köpa en ny sporthoj i dagsläget så skulle det nog bli en ducati för att den låter underbart och jag tror inte att jag behöver de där sista hästkrafterna. Men det är kul att se att det går framåt ändå. Har för mig att BMW plockat ventilsläpor eller vad det nu hette från F1 för att kunna köra på just högre varv och plocka ut fler hästkrafter. Känns inte som att BMW borde släppa något som är så pass tveksamt kvalitetsmässigt som det låter på dig...

Var har jag skrivit något om tveksam kvalitet? Jag skrev att man stressade den mer, det innebär inte att den håller sämre. Visst, ju högre varvtal, ju högre kolvhastighet ju närmare haveri men visst vet BMW hur man bygger motorer...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph