BMW S1000RR: 185 bakhjulshästar original!

Men avsaknaden av vrid på mellanregistret (jämfört med R1 som har något som ser ut som en väldigt körbar vrid/effektkurva) gör att den kanske får stryk på kurviga banor (av tex Yamaha och Honda) utan långa rakor ändå, och i så fall tappar den ju lite av sin edge.

De som kör seriöst borde väl inte behöva bekymra sig för det så mycket, man anpassar väl ändå utväxlingen efter banan. Med det längre varvtalsregistret borde man kunna välja en lägre växel också...

”Oklassiskt”? :va

Min fråga var vilka tidigare exempel du tänker på där en tillverkare har lanserat en väsentligt starkare sporthoj än konkurrenterna och där det har gjorts på bekostnad av tillförlitlighet och körbarhet? Det var ju klassiskt, skrev du.

Enligt alla redovisade provkörningar är ju BMW:n just lättkörd och med ett väldigt användbart register. Därtill 20 hk mer på topp än en R1.

Vad gäller uttrycket ”tillräcklig effekt” så är det lika relevant som tillräckligt snyggt eller tillräckligt skönt. En sporthojs enda berättigande är ju dess maximala effekt. Skulle köparna sluta efterfråga detta kommer segmentet att ätas upp av Supermotard och Streetfighter, som har just ”tillräcklig” effekt, är minst lika snabba på kurviga vägar men saknar sporthojens kännetecken: skräckinjagande effekt.

Jag pratar om hur man trimmar motorer, inte hur man man lanserar en gathoj med mer effekt. Klassisk trimmning är att höja varvtalet och effekten. Supersport 600 är ju ett bra exempel. BMW har valt att leverera en gathoj med just mer varv, mer toppeffekt och mindre mellanregister. Inget konstigt med det, jag förstår inte vad du hetsar upp dig för?

Min poäng är fortfarande att japsarna kan och kommer att leverera hojar med lika eller med mer effekt, det är väl inget konstigt med det? Faran är bara att det blir ett effektkrig som tyvärr inte gagnar oss i det långa loppet.

Ett klassiskt fall av att trimma en motor.

Min fråga om hypen handlar nog mer om utifall att vi som köper hojarna VERKLIGEN behöver 20 hästar till på topp eller kanske skulle ha mer nytta av ett fett mellanregister?

Som klassisk sporthojs köpare är man knappast ute efter ett fett mellanregister eftersom gatnisse knappast kan handskas med det heller.

Effekt och nyheter säljer fler hojar och ingen tvekar väl att säga att BMW är väl annu en i raden av klassiska sporthojar som utvecklar monster effekt.

Det intressanta är att enligt min bedömning av BMW 1000 RR är första gången på en sporthoj ser ABS och antispinn/sladd funktionen som kan justeras för slicks eller regndäck, detta är grymt spänande
Frågan är om denna utveckling kommer att skapa säkare bättre förare ?

Last edited:
Som klassisk sporthojs köpare är man knappast ute efter ett fett mellanregister eftersom gatnisse knappast kan handskas med det heller.

Det är ju feta mellanregister som gör en hoj lättkörd, en peakande herrejösseseffekt är ju inte främjande för körbarheten...

Tror inte man behöver oroa sig för att om mellanregistret räcker till. Jag ligger ju på samma effekt nivå på bladen och har fått släppa en del mellanregister för att få så hög topp effekt. Men det drag du får/har kvar efter mappning räcker till för att hänga på alla "vanliga " hemma trimmare som ligger 20bhp under.
Min Blade har en underbar körbarhet,de som testat är lyriska. Sen vid 6-8000 varv, ser man resten av gänget i backspegeln. BMW har ung samma koncept och hkr, så jag tror inte någon kommer ångra sig att den skulle vara för svag i mitten, det räcker och blir över. Enl senaste SuperBike så var testaren lyrisk över tekniken med tractionkontroll,whelli sensor,angel sensor,abs osv. osv.

"Du kan gå på fullgas betydligt tidigare ur en kurva, sen tar hojen hand om resten. Fungerade bättre än på Ducati!? Den motorcykel som kommer närmast i körglädje är firebladen".
Men vi får väl vänta och se när den kommer om det är en "frälsare":Bugar

Jag pratar om hur man trimmar motorer, inte hur man man lanserar en gathoj med mer effekt. Klassisk trimmning är att höja varvtalet och effekten. Supersport 600 är ju ett bra exempel. BMW har valt att leverera en gathoj med just mer varv, mer toppeffekt och mindre mellanregister. Inget konstigt med det, jag förstår inte vad du hetsar upp dig för?
Tycker du överdriver hur "klen" den är i mellanregistret.
Den håller ju i stort sett jämnt med alla andra förutom just honda + 20hk till på toppen på det.
Trodde faktiskt den skulle hypas mkt mer när man ser vilken Enorm (min åsikt) skillnad det är jämfört med dom andra.

BMW har valt att leverera en gathoj med just mer varv, mer toppeffekt och mindre mellanregister.

Om BMWn växlas så att den slår i varvstoppet vi samma hastighet som Hondan har BMW:n faktiskt inte lägre effekt vi någon hastighet. BMW:n har dåligt mellanregister relativt sin egen toppeffekt, men inte dåligt mellanregister relativt konkurrenterna.

Bifogat

• hondaVsScaledBMW.png
    hondaVsScaledBMW.png
    11.5 KB · Visningar: 91
När man trimmar motorer och vill ha ett användbart register brukar man väl försöka få effektkurvans area så stor som möjligt (arean under effektkurvan)?
Någon som har lust att mäta upp den?
Tycker det ser ut som BMWn kommer att vinna även där...

Det är ju feta mellanregister som gör en hoj lättkörd, en peakande herrejösseseffekt är ju inte främjande för körbarheten...

Den klassiska sporthojsköparen kommer knappast reagera på om mellanregistret är förflyttat 500 rpm upp i registret. Karaktären på kurvorna vittnar om en riktigt användbart register för det den är ämnad för. Mycket annat avgör som utväxling och hur man kontrollerar effekten genom elektronik vilket gör BMW unik. Engelsmännen sa samma sak om att de japanska rad 4 orna kommer inte hålla och att ingen kan hantera effekten.

Många bra inlägg under senaste dygnen i denna tråd. Helt klart har BMW satsat stort för att slå sig in bland radfyrorna i superbikedjungeln och det blir mycket spännande att se och prova denna hoj på banorna till sommaren :flirtarmedsyster-tysk

Personligen är jag oerhört nyfiken på elektronikpaketen, anti-sladd och ABS är hjälpmedel som mycket väl kan underlätta för duktiga chaufförer att hålla sig på rätt sida om krasch-marginalen.

Tyvärr kan man fundera hur vår svenska mentalitet - att snabbt som tusan köpa det värsta effektmonstren innan trycket på körkortet torkat - påverkar kraschstatistiken bland unga och/eller orutinerade förare som snabbt vill visa sig på styva linan utan att ha lärt sig grundläggande körteknik? Det finns ju i teorin en farhåga om att hjälpmedlen underlättar för dessa att öka tempot så till den milda grad att när kraschen väl är ett faktum går det så fort att konsekvenserna blir så mycket svårare...

Precis som Bearing visat, nås effektövertaget genom ökade varvtal ("klassisk" trimning som Du kallar det, NiklasiNorr). Om jag kommer ihåg det rätt har väl dessutom BMW:n klassens största borrning? Mitt begränsade kunnande inom motorteknologi säger mig i a f att detta sammantaget ställer större krav på vissa av de rörliga materialen i motorn på grund av kolvvikten. BMW är nog väl medvetna om det då man särskilt påpekar att motorn klarar av ytterligare 1 000 RPM utan att fallera. Det är väl det som kommer att bekräftas under första året ute bland konsumenterna, antar jag utan att för den skull påstå att det inte kommer att fungera?

Jaja, God Jul på Er allihopa och hoppas att tomten kommer med något tvåhjulsrelaterat till Er som varit tillräckligt snälla. Vi andra får väl ordna saken själv på någon mellandagsrea...:)

Last edited:
Om jag kommer ihåg det rätt har väl dessutom BMW:n klassens största borrning? Mitt begränsade kunnande inom motorteknologi säger mig i a f att detta sammantaget ställer större krav på vissa av de rörliga materialen i motorn på grund av kolvvikten. BMW är nog väl medvetna om det då man påpekar att motorn klarar av ytterligare 1 000 RPM utan att fallera. Det är väl det som kommer att bekräftas under första året ute bland konsumenterna, antar jag utan att för den skull påstå att det inte kommer att fungera?

Jaja, God Jul på Er allihopa och hoppas att tomten kommer med något tvåhjulsrelaterat till Ni som varit tillräckligt snälla. Vi andra får väl ordna saken själv på någon mellandagsrea...:)

Det som begränsar varvtalet är ju kolvhastigheten, går inte att komma över en viss kolvhastighet (med dagens teknik/material) utan att kolven smälter :D

så vill man har högre varvtal och samma kolvhastighet får man korta slaglängden, kortare slag kan man ha mer borrdiameter på samma volym

Det som begränsar varvtalet är ju kolvhastigheten, går inte att komma över en viss kolvhastighet (med dagens teknik/material) utan att kolven smälter :D

så vill man har högre varvtal och samma kolvhastighet får man korta slaglängden, kortare slag kan man ha mer borrdiameter på samma volym

..alltså.......egentligen har inte kolvhastigheten särskillt mycket med hållbarheten att göra - däremot brukar man göra ett förenklat resonemang av det hela och tala om genomsnittlig kolvhastighet .....och har då ofta nämnt 25m/sek. som någon slags gräns för vad som är praktiskt möjligt - även om t ex Ducati med sina superbikes har skitit ganska så kraftfullt i de där 25 meterna......men de knäckte ju också allt i motorerna ink. vevhus och allt efter ganska korta körsträckor med...

..nåväl...vad det egentligen handlar om är acceleration...kolvacc.......och det kan bli ganska elaka siffror då för kortslagiga högvarviga skapelser med.....eller man skall kanske eg säga att det handlar om acc parat med rörliga delars ( framförallt kolven i detta fallet då..) vikt.....så.....acceleration och vikt.....är farligt när det gäller rörliga delar i motorer...

Asså det måste finnas någon gräns mellan effekt och hållbarhet kan jag tycka. Kanske BMW har lyckats med det, men det är sådant vi får reda på om ca 1-2 år när fler har kört den tyske raketen.

jag är mr. tvärt-emot!

Javisst, men ingen som kört den påstår att S1000RR är svårkörd, snarare tvärt om, att effekten kommer följsamt och inte kräver för mycket av bakhjulet.

För övrigt har BMW lyckats få S1000RR att varva dessa 14200 varv genom att konstruera en välbyggd topp. Man har ventilerna med ytters liten vinkel-offset från cylindercentrum, vilket i sig betyder att man kan använda sig av marknadens största ventilplattor om 33.5mm och 27.2mm och som samtidigt ger ett väldigt platt kompressionsrum. Detta bidrar till den höga kompressionen om 13:1.

Man använder sig av lätta material, ventiler i ultra lätt titan, en kolv med bult och ringar som väger 253 gram och ventilplattor/vippor som väger 50% mindre än konventionella material. Materialet är en egen fiber/aluminium legering.

Allt detta gör en motor som väger under 60Kg.

När det gäller det "klena" mellanregistret så kan man ju faktiskt dreva växlarna annorlunda, just för att motorn i detta fall varvar mer. Enligt MCN så accelererar faktiskt S1000RR snabbare än övriga literhojar mellan 40-60mph.

Tvivla inte, tyskarna har tänkt till denna gång! ;)

Och Roffe, visst blire en provkörning.. jag kommer för övrigt klocka dig och nicklas för att se vem som är snabbast. Sen ska vi se vem som är mest "horny" efter provkörningen! :yoparty

/jonas

Det verkar ofta i dessa dagar som att S1000RR är maskinen att sitta på i superbike 2010! Fast jag undrar om inte risken är att med den nya S1000RR följer än mer ny teknik att stirra sig blind på? Lite som att det som skulle hjälpa i skälva verket själper på bana.. Alltså, hur lätt kan man igentligen på kort tid ändra sin körstil?

Själv tycker jag att nya BMw är klart intressant. Jag har annars alltid kört retta och tänkte köpa mig en -09:a dels för att jag gillar rettan och sen är jag nyfiken på nya motorn som kom -09. Men sen fick jag syn på BMW och nu sneglar jag även på Bmw och är klart sugen. Hästar i all ära men som fler sagt, helheten och sen ny teknik är det som gör mig nyfiken samma gäller rettan, då nya motorn som kom -09. Så valet är alltså mellan en retta-09 och BMW, vad det blir visar sig till våren, (om Bmw finns kvar vill säga):D

GOD JUL PÅ ER SPORTHOJARE OCH GOTT NYTT ÅR!!

För övrigt har BMW lyckats få S1000RR att varva dessa 14200 varv genom att konstruera en välbyggd topp. Man har ventilerna med ytters liten vinkel-offset från cylindercentrum, vilket i sig betyder att man kan använda sig av marknadens största ventilplattor om 33.5mm och 27.2mm och som samtidigt ger ett väldigt platt kompressionsrum. Detta bidrar till den höga kompressionen om 13:1."

...- detta skulle man kunna tänka sig vittnar om en motor med en god utvecklingspotensial..självklart egentligen - BMW lär nog inte vilja göra bort sig med det här projektet...
- "Man använder sig av lätta material, ventiler i ultra lätt titan, en kolv med bult och ringar som väger 253 gram och ventilplattor/vippor som väger 50% mindre än konventionella material. Materialet är en egen fiber/aluminium legering.

Allt detta gör en motor som väger under 60Kg."

..mycket intressant - vet du något mer om den där "fiber/aluminium" legeringen ??
..och vet någon vad kolv/bult/ringar väger i cbrzxyzfgsxr UJM motorerna idag ?

-
"Tvivla inte, tyskarna har tänkt till denna gång! ;)"

.....själv tror jag inte för ett ögonblick att BMW skulle släppa ut något i ett sådant här segment ( eller eg något segment över huvudtaget ) som inte funkar bra kan kosta dem dyrt om de inte levererar funktion här nu...och prestanda verkar de kunna fixa så.......

Själv skulle jag nog faktiskt vara mer tveksam inför kvaliteten på andra välkända produkter vars namn börjar med ett S eller ett K.....kanske till och med de som börjar med Y.......

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...