Biltemas olja?

Många här är 50 plus och fulla med livserfarenhet, något som värdesätts dåligt i Sverige enl min mening.

Lägg till många egna praktiska tester och experimenterade genom åren.
Du vet att när någon säger att de har 30 års erfarenhet så betyder det egentligen 1 års kunskap som är 29 år gammal…😃

Någon får väl ta på sig att köpa Biltema-olja och en märkesolja med samma specifikationer och skicka in för analys. Är säker på att en sådan analys skulle visa att den är minst lika bra som märkesoljan.
Ja.
Det är alldeles för mycket "hypande" och det gäller allt.

Och jag tror helt enkelt inte och har inte trott tidigare att Biltema skulle få ut en olja på hyllorna som är så värdelös. Och tror man det - Köp inte Biltemas olja! 🤣

Nu har jag inte valt Biltema de senaste gångerna till varken bil eller MC, men det beror enbart på att jag fått så bra erbjudanden från konkurrenterna.

Last edited:
Var lite snabb med att skriva ser jag. Jo, en hel del får sina oljor testade och certifierade av JASO. 2-taktsoljor samt 4-taktsoljor som är testade och certifierade av JASO.
JASO gör inga tester. De tillhandahåller en standard som godkända testinstitut (Intertek, TÜV, SP, etc.) verifierar enligt specifikation. De har sedan rätt att utfärda certifikat enligt JASO MA och MB. JASO informeras om detta. Nyckelordet står högst upp i dokumentent där det står "Filed", inte "tested" eller "approved".

Man ska dock vara försiktig med att säga att två olika oljor är lika bra bara för att de klarar samma standard.
Standarden definierar oftast bara vilken lägsta nivå produkten måste klara för att bli godkänd.

JASO gör inga tester. De tillhandahåller en standard som godkända testinstitut (Intertek, TÜV, SP, etc.) verifierar enligt specifikation. De har sedan rätt att utfärda certifikat enligt JASO MA och MB. JASO informeras om detta. Nyckelordet står högst upp i dokumentent där det står "Filed", inte "tested" eller "approved".
Det är återigen jag som varit lite för snabb när jag skriver. Jalos utför tester, Jaso är själva standarden som sätts.

Titta själv under "Main activities".

Tests, Research and Development
Tests and research of quality/performance for lubricants
Research of specification and test method for lubricants

JASO sätter minimikrav på prestanda för olika aspekter såsom friktionsegenskaper, skjuvstabilitet och rengöringsförmåga. Även om en billig olja som Biltema kan möta minimikraven kan den vanligtvis inte matcha det bredare prestandaområdet för en högkvalitativ och dyrare olja, särskilt under extrema förhållanden. Dyrare oljor erbjuder i allmänhet överlägsen termisk stabilitet, oxidationsbeständighet och slitageskydd över ett bredare temperaturområde vilket leder till bättre långsiktigt motorskydd och prestanda.

Edit: Allt jag skrev kom inte med i inlägget när det postades så jag gör en liten edit.

Jag kör enduro och 2-taktare, och 2-taktsoljan blandas 60:1 (injektion) vilket räcker till ungefär 48 liter. Jag använder Motul 710 2T, som kostar 215 kr per liter. Det gör att kostnaden för 2-taktsolja blir 4,47 kr per liter bränsle. Skulle jag köra med Biltema Fully Synthetic 2T, som kostar 80 kr per liter, skulle det kosta mig 1,66 kr per liter bränsle. Samma gäller för växellådsoljan. Jag använder Motul 5100 4T 15W-50, som kostar 139 kr per liter. Den ska bytas var 45:e timme, men jag byter oftare, var 20:e timme. Det innebär att kostnaden blir 6,95 kr per timme. Skulle jag i stället använda Biltema Semi Synthetic 4T 15W-40 (eftersom man inte säljer 15W-50), som kostar 90 kr per liter, skulle kostnaden bli 4,50 kr per timme.

Att köpa Biltema skulle "spara" mig 2,81 kr per liter bränsle samt 2,45 kr per körd timme. Jag får då en olja som högst troligen bara klarar JASO:s minimumkrav och som inte har mycket att sätta emot Motuls oljor, speciellt under extrema förhållanden.

Min ståndpunkt är att man är dumsnål om man köper Biltemas oljor. Men det är era hojar och era plånböcker så ni gör självklart som ni vill.
Är det nästa ryttare?
Ny medlem.
AI?

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...