Biltemas olja?

Startar man en debatt och vill vinna och lära andra hur duktig man är så är ju grunden att de bevis man stöder sig på är korrekta.
Man kan inte hitta på att ett testresultat visar något det inte gör eller att statistiken vrids till ens fördel.
Nä det blir sällan bra, speciellt på ett nördforum som är späckat med besserwissers... :D
 
Startar man en debatt och vill vinna och lära andra hur duktig man är så är ju grunden att de bevis man stöder sig på är korrekta.
Man kan inte hitta på att ett testresultat visar något det inte gör eller att statistiken vrids till ens fördel.
 
Meh, olja. Så länge den uppfyller tillverkarens specifikationer så spelar det ingen roll vem som tillverkar den. Skulle inte ha några problem med att köra Biltemas olja i mina hojar, men eftersom det finns billigare oljor att importera från Tyskland så köper jag därifrån, mer specifikt 7812 Mannol 4-Takt Motorbike 10W-40 (JASO MA2, API SP), 20-liters dunk för €81 (895 kr) inkl frakt, eller 45 kr per liter, vilket är som hittat. Biltemas motsvarighet kostar 82 kr per liter.
 
Meh, olja. Så länge den uppfyller tillverkarens specifikationer så spelar det ingen roll vem som tillverkar den. Skulle inte ha några problem med att köra Biltemas olja i mina hojar, men eftersom det finns billigare oljor att importera från Tyskland så köper jag därifrån, mer specifikt 7812 Mannol 4-Takt Motorbike 10W-40 (JASO MA2, API SP), 20-liters dunk för €81 (895 kr) inkl frakt, eller 45 kr per liter, vilket är som hittat. Biltemas motsvarighet kostar 82 kr per liter.
Vilket före tag beställer du ifrån?
 
Vilket före tag beställer du ifrån?
Klicka på länken i mitt förra inlägg eller här.

Ser nu att fraktpriser gått upp från när jag beställde senast, från €21 till €30,75 vilket gör att totalsumman gått upp från €81 (895 kr) till €90,75 (998 kr), vilket gör att literpriset gått upp från 45 kr till 50 kr. Fortfarande riktigt billigt för en olja som innehåller Ester-teknologi.
 
Klicka på länken i mitt förra inlägg eller här.

Ser nu att fraktpriser gått upp från när jag beställde senast, från €21 till €30,75 vilket gör att totalsumman gått upp från €81 (895 kr) till €90,75 (998 kr), vilket gör att literpriset gått upp från 45 kr till 50 kr. Fortfarande riktigt billigt för en olja som innehåller Ester-teknologi.
Jag köpte Skellefteå Helix därifrån till mycket bra pris. Upp till 24 liter gick bra sedan blev frakten dyrare.
Kan ha ändrats.
 
Meh, olja. Så länge den uppfyller tillverkarens specifikationer så spelar det ingen roll vem som tillverkar den. Skulle inte ha några problem med att köra Biltemas olja i mina hojar, men eftersom det finns billigare oljor att importera från Tyskland så köper jag därifrån, mer specifikt 7812 Mannol 4-Takt Motorbike 10W-40 (JASO MA2, API SP), 20-liters dunk för €81 (895 kr) inkl frakt, eller 45 kr per liter, vilket är som hittat. Biltemas motsvarighet kostar 82 kr per liter.
Hur dunkar du upp oljan sen? Den stora väger ju 30 kg. Pumpar du upp den i mindre dunkar?

.. jag vill också ha den oljan. Jag ska nog köpa på mig. Hur är hållbarheten på den "shelf life"? (den på bilden gick ut 2022 😉 )


Vi översätter det här till svenska tycker jag:

"En innovativ syntetisk esterbaserad motorolja för högbelastade fyrtaktsmotorer i motorcyklar, pitbikes, motocross etc., för terrängfordon (enduro, motocross, trial etc.) och motorväg (stuntkörning, supermoto etc.) under extrema belastningar. Den är formulerad för att garantera motorskydd och växellådans utmattningshållfasthet.

Produktegenskaper:
– Ett speciellt tillsatspaket och en syntetisk bas säkerställer en hög dragkraftskoefficient i friktionselementen, vilket förhindrar slitage och slirning, och säkerställer exakt och smidig kopplingsfunktion vid start, acceleration och körning med konstant hastighet, vilket möjliggör enkel växling.

– Tack vare sin esterbaserade bas har den överlägsna smörjande, slitageskyddande och friktionsskyddande egenskaper, vilket minskar bränsleförbrukningen och förbättrar motorns prestanda och livslängd. Den ger maximalt slitageskydd för cylinder-kolvgruppen och ventilsystemet.

– Den utvecklades med en exceptionellt stabil, högviskös, esterhaltig syntetisk bas och är konstruerad för extrema driftsförhållanden. Den har överlägsen termisk-oxidativ stabilitet och motståndskraft mot höga temperaturer, vilket bibehåller en särskilt stark oljefilm.

– Tack vare sitt höga viskositetsindex bibehåller den stabila viskösa egenskaper under alla driftsförhållanden, inklusive höga glidhastigheter. Den säkerställer exceptionellt enkla kallstarter på vintern.

– Speciella rengörings- och dispergeringstillsatser håller motorkomponenterna särskilt rena.

– Den har utmärkta skumdämpande egenskaper och låg avdunstningskapacitet.– Högpresterande hämmare säkerställer utmärkt korrosionsskydd.– Den kan blandas med analoga syntetiska oljor.


– Den är kompatibel med alla bränslekontrollsystem.Den är avsedd för bensindrivna fyrtaktsmotorer i alla typer av motorcyklar, terrängfordon (fyrhjuliga skotrar), luft- och vätskekylda skotrar, med eller utan integrerade växellådor, våtkopplingar och torrkopplingar, samt andra tvåhjuliga fordon med eller utan katalysatorer som kräver driftsegenskaper motsvarande API SL eller lägre och JASO MA/MA2. Den är idealisk för bränsleinsprutade motorer."

Mannol MA2 oil.jpg
 
Last edited:
Mannol kör jag i bilen. (Biloljan såklart) Går som en klocka, tyst å fint.
Autodoc, farlig konkurent till Biltema.
 
.. jag vill också ha den oljan. Jag ska nog köpa på mig. Hur är hållbarheten på den "shelf life"? (den på bilden gick ut 2022 😉 )
Ja, precis, tänk på det.
Så den här oljan borde jag ju ha slängt bort....för ett tag sedan, men gör det nu direkt!
Hållbarheten är ju bara 5år från tillverkningsdatum!
Det gäller naturligvis inte Yamalube, som håller för evigt, men i övrigt bör man passa sig...

Olja_1_resize.jpg
 
Hur dunkar du upp oljan sen? Den stora väger ju 30 kg. Pumpar du upp den i mindre dunkar?

.. jag vill också ha den oljan. Jag ska nog köpa på mig. Hur är hållbarheten på den "shelf life"? (den på bilden gick ut 2022 😉 )
Jag använder en hävarmspump och pumpar upp oljan i 5-liters dunkar. Förvarar dessa i källaren där det är kallt och mörkt.

Beroende på vilken tillverkare man frågar så är hållbarheten för en öppnad olja mellan 1-2 år och en oöppnad mellan 5-7 år, om den är syntetisk.

För mig räcker 20 liter i 3 år och oljan ser precis lika dan ut som den gjorde när den pumpades över i dunken. Det enda jag gör när den ska användas är att skaka dunken så att allt blandas.

Datumet är inte utgångsdatum utan produktionsdatum.
 
Hur blir en olja gammal?
Vad händer ?
 
Vilka additiv skulle ha begränsad livslängd ?
 
Olja är ju i grunden gammalt klägg från utdöda dinosaurier o växter som legat och gosat till sig under jord i miljontals år.
Lite konstigt att den plötsligt kan bli för gammal, men det är väl alla moderna additiver i oljan som har begränsad livslängd.


Det som begränsar oljans livslängd är om du släpper in syre i flaskan så att oljan oxiderar.
Vissa additiv kan med tiden sjunka till botten i flaskan men det löser man genom att skaka oljeflaskan.

Vevhuset är ventilerat så olja som står i motorn blir en helt annan sak än oljan i en försluten flaska.
 
Även salt har ju "bäst före".
Så, det är bara att acceptera tillverkarens rekommendationer - varför skulle dom annars ange ett utgångsdatum?
 
Nyheter
Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

Back
Top