Nej menar där det förpackas.Sen är det kanske möjligt de tömmer ner tankarna helt när de byter till t.ex Biltemas olja"Tillverkaren", dvs raffinaderiet levererar förmodligen inte i kundförpackning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej menar där det förpackas.Sen är det kanske möjligt de tömmer ner tankarna helt när de byter till t.ex Biltemas olja"Tillverkaren", dvs raffinaderiet levererar förmodligen inte i kundförpackning.
".....Dessutom var det varesig syntet eller halvsyntet utan vanlig mineralolja... O billig var den.."
Men fick med nån "Flääschig" dekal?
/KentW
Möjligen skulle jag kunna tänka mig att Rossi och grabbarna har behov av förbannat dyr och ûber-bra olja men, som jag gissar att de flesta av oss sporthojspiloter här på Sporthoj framför sina älskvärda raketer är jag övertygad om att Biltemas racingolja räcker gott och väl. Kan ju finnas någon här undantagen som konstant ligger på varvstoppet och kritar svarta streck i asfalten efter varje rödlyse...![]()
Nja. Jag skulle nog säga att Rossi och grabbarna gör oljebyte mellan varje race beroende på att dom i alla fall plockar och byter ut allt som är det minsta slitet för att minimera risken för att något skall gå fel under nästa race. Så dom kör väl aldrig mer än ett race på samma olja och då ska det vara ordentligt usel olja för att inte hålla ett helt varv.
Sen behöver dom väl säkert en olja som är mer skumningsresistent än gemene man då dom tar ut max ur motorn på ett annat sätt än dom flesta av oss kan göra. Men det är egentligen bara frågan om dom skumdämpande tillsatserna i oljan.
Nope, Rossi och grabbarna i fabriksstallen har plomberade motorer och byter alltså ingenting slitet, dom har 5 motorer att tillgå under säsongen, gäller såklart inte ducce som behöver handicap för att våga sig ut på banan, dom har fri utveckling och 12 motorer att tillgå.....
Byter olja gör dom nog vare sig det behövs eller inte, får ju inte byta något annat.
Själva dunken kan ju vara från samma tillverkare, men innehållet från olika.Dags att fira (lyfta) denna 10 år gamla tråd
Någon som vet (inte hörsägen) vart Biltema anförskaffar sin olja numera?
Deras förpackningar med färdiga oljor finns ju liksom att köpa på Alibaba med valfri logga nuförtiden.
Känns ju oekonomiskt att importera dunken och buteljera olja i Europa när man kan få samma spec billigare helt färdigt på pall till lagret i container.
View attachment 513174
Det finns ju iofs de flesta tillverkares oljor om man vill
View attachment 513175
Leta upp något du inte är rädd om som behöver 4 liter olja. För den är optimerad för 4 liter.Jag har fått en sådan.
Vad gör jag med den?
Glöm inte att det är "offroad formula"!!!Leta upp något du inte är rädd om som behöver 4 liter olja. För den är optimerad för 4 liter.
Kanske kan impregnera några stolpar som ska slås ner i trädgården......Jag har fått en sådan.
Vad gör jag med den?
...i sedvanlig ordning går oljetrådarna helt överstyr...
Jag skulle inte vara rädd att slå i den oljan i vilken av mina hojar som helst så länge minimikraven uppfylls.
Vågar ta gift på att motorn inte sprängs/exploderar eller rent av imploderar för man häller den oljan i sin hoj.
View attachment 513382
Precis, som jag skrev ovan - så länge oljan motsvarar minimikraven så ser jag inte problemet!Det enda är väl att den är en 10W-50. Conventional wisdom är att mulligrade oljor med stor ”spread” innehåller så mycket viscosity modifiers att den har kortare livslängd jämfört med en olja med ett tightare spann, dvs ju äldre den blir desto mer lik basoljan blir den. Sen hur stor skillnaden är i praktiken, I do not know.
Jag skulle aldrig välja annat än Yamalube.
Enligt säker källa tillverkar dom sin egen olja, helt från grunden!
Råvaran pressas ur en get på hög höjd, och laboratoriet ligger på toppen av Fuji-berget, vilket ger oljan dess oöverträffade egenskaper för silkeslen motorgång, mil efter mil efter mil....
Vill du inte ge din hoj det bästa?
Ja, valet är naturligvis ditt, men tänk efter....
View attachment 512555
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |