Biltemas olja?

Jag håller på att renovera en gsx r750 som gått 3500 mil på kvalitets oljor, 1 an o 2ans övre vevstakslager helt slut så motorn knackade rejält, hur är det möjligt jag som fattat att allas sporthojs experter bara tror att motorer som gått på Biltemas olja rasar:confused:

Bara som kuriosa.. Gick in på oljehallen o frågade wfter den absolut billigaste motor oljan som dom hade.

Vilken bil är det till.. Skit i detta bara den billigaste 10-40 skit oljan ni har.

Se på fn. Den klarade vws krav. Den klarade Fords krav. Den klarade merceders krav. Den klarade även volvo, gm, alissons krav

Dessutom var det varesig syntet eller halvsyntet utan vanlig mineralolja... O billig var den:D

".....Dessutom var det varesig syntet eller halvsyntet utan vanlig mineralolja... O billig var den.."

Men fick med nån "Flääschig" dekal?

/KentW

".....Dessutom var det varesig syntet eller halvsyntet utan vanlig mineralolja... O billig var den.."

Men fick med nån "Flääschig" dekal?

/KentW

noppe ingen fääschig dekal bara en guld färjad plast dunk med texet Eurol 10-40 Mineral.

Den är lätt att förväxla med yrrol men förhoppningsvis är inte oljan ett skämt som yrrol var:D

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att Rossi och grabbarna har behov av förbannat dyr och ûber-bra olja men, som jag gissar att de flesta av oss sporthojspiloter här på Sporthoj framför sina älskvärda raketer är jag övertygad om att Biltemas racingolja räcker gott och väl. Kan ju finnas någon här undantagen som konstant ligger på varvstoppet och kritar svarta streck i asfalten efter varje rödlyse... :banana

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att Rossi och grabbarna har behov av förbannat dyr och ûber-bra olja men, som jag gissar att de flesta av oss sporthojspiloter här på Sporthoj framför sina älskvärda raketer är jag övertygad om att Biltemas racingolja räcker gott och väl. Kan ju finnas någon här undantagen som konstant ligger på varvstoppet och kritar svarta streck i asfalten efter varje rödlyse... :banana

Nja. Jag skulle nog säga att Rossi och grabbarna gör oljebyte mellan varje race beroende på att dom i alla fall plockar och byter ut allt som är det minsta slitet för att minimera risken för att något skall gå fel under nästa race. Så dom kör väl aldrig mer än ett race på samma olja och då ska det vara ordentligt usel olja för att inte hålla ett helt varv.
Sen behöver dom väl säkert en olja som är mer skumningsresistent än gemene man då dom tar ut max ur motorn på ett annat sätt än dom flesta av oss kan göra. Men det är egentligen bara frågan om dom skumdämpande tillsatserna i oljan.

Nja. Jag skulle nog säga att Rossi och grabbarna gör oljebyte mellan varje race beroende på att dom i alla fall plockar och byter ut allt som är det minsta slitet för att minimera risken för att något skall gå fel under nästa race. Så dom kör väl aldrig mer än ett race på samma olja och då ska det vara ordentligt usel olja för att inte hålla ett helt varv.
Sen behöver dom väl säkert en olja som är mer skumningsresistent än gemene man då dom tar ut max ur motorn på ett annat sätt än dom flesta av oss kan göra. Men det är egentligen bara frågan om dom skumdämpande tillsatserna i oljan.

Nope, Rossi och grabbarna i fabriksstallen har plomberade motorer och byter alltså ingenting slitet, dom har 5 motorer att tillgå under säsongen, gäller såklart inte ducce som behöver handicap för att våga sig ut på banan, dom har fri utveckling och 12 motorer att tillgå.....

Byter olja gör dom nog vare sig det behövs eller inte, får ju inte byta något annat.

Dags att fira (lyfta) denna 10 år gamla tråd

Någon som vet (inte hörsägen) vart Biltema anförskaffar sin olja numera?
Deras förpackningar med färdiga oljor finns ju liksom att köpa på Alibaba med valfri logga nuförtiden.
Känns ju oekonomiskt att importera dunken och buteljera olja i Europa när man kan få samma spec billigare helt färdigt på pall till lagret i container.

Biltema.jpg

Det finns ju iofs de flesta tillverkares oljor om man vill
1744447993323.png

Nope, Rossi och grabbarna i fabriksstallen har plomberade motorer och byter alltså ingenting slitet, dom har 5 motorer att tillgå under säsongen, gäller såklart inte ducce som behöver handicap för att våga sig ut på banan, dom har fri utveckling och 12 motorer att tillgå.....

Byter olja gör dom nog vare sig det behövs eller inte, får ju inte byta något annat.

Intressant att läsa detta inlägget tio år senare. How the times have changed.

Med oljor som Biltemas, och säkert några andra, blir det så mycket billigare om man skulle importera? Verkar vara "minimum order" dessvärre.

Borde man köpa ett .. helt fat kanske?

Just motoroljor känns som dagens 'snake oil', alla verkar vara likvärdiga, ingen direkt sabbar eller är farlig för motorn, priset kan skilja ganska mycket, och ämnet omges av starka känslor.

Dags att fira (lyfta) denna 10 år gamla tråd

Någon som vet (inte hörsägen) vart Biltema anförskaffar sin olja numera?
Deras förpackningar med färdiga oljor finns ju liksom att köpa på Alibaba med valfri logga nuförtiden.
Känns ju oekonomiskt att importera dunken och buteljera olja i Europa när man kan få samma spec billigare helt färdigt på pall till lagret i container.

View attachment 513174

Det finns ju iofs de flesta tillverkares oljor om man vill
View attachment 513175
Själva dunken kan ju vara från samma tillverkare, men innehållet från olika.
Som till exempel Yamalube, där det är olika leverantörer av oljan beroende på var i världen man köper den.
Men vem som levererar just Biltemas olja har jag ingen aning om?
Fast det är väl ointressant, vi har ju sedan länge haft djupa diskussioner om att den är direkt skadlig för de flesta förekommande motorer! ;)

...i sedvanlig ordning går oljetrådarna helt överstyr...
Jag skulle inte vara rädd att slå i den oljan i vilken av mina hojar som helst så länge minimikraven uppfylls.
Vågar ta gift på att motorn inte sprängs/exploderar eller rent av imploderar för man häller den oljan i sin hoj.
aa.PNG

...i sedvanlig ordning går oljetrådarna helt överstyr...
Jag skulle inte vara rädd att slå i den oljan i vilken av mina hojar som helst så länge minimikraven uppfylls.
Vågar ta gift på att motorn inte sprängs/exploderar eller rent av imploderar för man häller den oljan i sin hoj.
View attachment 513382

Det enda är väl att den är en 10W-50. Conventional wisdom är att multigrade oljor med stor ”spread” innehåller så mycket viscosity modifiers att den har kortare livslängd jämfört med en olja med ett tightare spann, dvs ju äldre den blir desto mer lik basoljan blir den. Sen hur stor skillnaden är i praktiken, I do not know.

Last edited:
Det enda är väl att den är en 10W-50. Conventional wisdom är att mulligrade oljor med stor ”spread” innehåller så mycket viscosity modifiers att den har kortare livslängd jämfört med en olja med ett tightare spann, dvs ju äldre den blir desto mer lik basoljan blir den. Sen hur stor skillnaden är i praktiken, I do not know.
Precis, som jag skrev ovan - så länge oljan motsvarar minimikraven så ser jag inte problemet!
En del här på forumet verkar ju ha inställningen att motorer går sönder per automatik om du inte köper XXX och häller i din hoj.
Tycker @hannuse fick till det rätt bra (förstår att det är tillspetsat men för vissa är det verkligen religion!):
Jag skulle aldrig välja annat än Yamalube.
Enligt säker källa tillverkar dom sin egen olja, helt från grunden!
Råvaran pressas ur en get på hög höjd, och laboratoriet ligger på toppen av Fuji-berget, vilket ger oljan dess oöverträffade egenskaper för silkeslen motorgång, mil efter mil efter mil....
Vill du inte ge din hoj det bästa?
Ja, valet är naturligvis ditt, men tänk efter....

View attachment 512555

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back