Biltemas olja?

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Jag håller på att renovera en gsx r750 som gått 3500 mil på kvalitets oljor, 1 an o 2ans övre vevstakslager helt slut så motorn knackade rejält, hur är det möjligt jag som fattat att allas sporthojs experter bara tror att motorer som gått på Biltemas olja rasar:confused:
 

moddlaren

Guest
Bara som kuriosa.. Gick in på oljehallen o frågade wfter den absolut billigaste motor oljan som dom hade.


Vilken bil är det till.. Skit i detta bara den billigaste 10-40 skit oljan ni har.

Se på fn. Den klarade vws krav. Den klarade Fords krav. Den klarade merceders krav. Den klarade även volvo, gm, alissons krav

Dessutom var det varesig syntet eller halvsyntet utan vanlig mineralolja... O billig var den:D
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
".....Dessutom var det varesig syntet eller halvsyntet utan vanlig mineralolja... O billig var den.."

Men fick med nån "Flääschig" dekal?

/KentW
 

moddlaren

Guest
".....Dessutom var det varesig syntet eller halvsyntet utan vanlig mineralolja... O billig var den.."

Men fick med nån "Flääschig" dekal?

/KentW


noppe ingen fääschig dekal bara en guld färjad plast dunk med texet Eurol 10-40 Mineral.

Den är lätt att förväxla med yrrol men förhoppningsvis är inte oljan ett skämt som yrrol var:D
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Möjligen skulle jag kunna tänka mig att Rossi och grabbarna har behov av förbannat dyr och ûber-bra olja men, som jag gissar att de flesta av oss sporthojspiloter här på Sporthoj framför sina älskvärda raketer är jag övertygad om att Biltemas racingolja räcker gott och väl. Kan ju finnas någon här undantagen som konstant ligger på varvstoppet och kritar svarta streck i asfalten efter varje rödlyse... :banana
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Möjligen skulle jag kunna tänka mig att Rossi och grabbarna har behov av förbannat dyr och ûber-bra olja men, som jag gissar att de flesta av oss sporthojspiloter här på Sporthoj framför sina älskvärda raketer är jag övertygad om att Biltemas racingolja räcker gott och väl. Kan ju finnas någon här undantagen som konstant ligger på varvstoppet och kritar svarta streck i asfalten efter varje rödlyse... :banana

Nja. Jag skulle nog säga att Rossi och grabbarna gör oljebyte mellan varje race beroende på att dom i alla fall plockar och byter ut allt som är det minsta slitet för att minimera risken för att något skall gå fel under nästa race. Så dom kör väl aldrig mer än ett race på samma olja och då ska det vara ordentligt usel olja för att inte hålla ett helt varv.
Sen behöver dom väl säkert en olja som är mer skumningsresistent än gemene man då dom tar ut max ur motorn på ett annat sätt än dom flesta av oss kan göra. Men det är egentligen bara frågan om dom skumdämpande tillsatserna i oljan.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nja. Jag skulle nog säga att Rossi och grabbarna gör oljebyte mellan varje race beroende på att dom i alla fall plockar och byter ut allt som är det minsta slitet för att minimera risken för att något skall gå fel under nästa race. Så dom kör väl aldrig mer än ett race på samma olja och då ska det vara ordentligt usel olja för att inte hålla ett helt varv.
Sen behöver dom väl säkert en olja som är mer skumningsresistent än gemene man då dom tar ut max ur motorn på ett annat sätt än dom flesta av oss kan göra. Men det är egentligen bara frågan om dom skumdämpande tillsatserna i oljan.

Nope, Rossi och grabbarna i fabriksstallen har plomberade motorer och byter alltså ingenting slitet, dom har 5 motorer att tillgå under säsongen, gäller såklart inte ducce som behöver handicap för att våga sig ut på banan, dom har fri utveckling och 12 motorer att tillgå.....

Byter olja gör dom nog vare sig det behövs eller inte, får ju inte byta något annat.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top