Biltemas olja?

Jag hade låg oljenivå i min SR så jag fyllde på med en liter biltema helsyntet. Sen visade det sig att det är backventilen från oljetanken som felar så nu har jag en liter olja för mycket i motorn. Jävla biltema. :mad:

Så går det när du snålar.
Själv fick jag biltema olja på fingrarna den var alldeles hal och kladdig, självklart kan man ju inte ha något sådant i motorn.
 
Alla vet att Biltemaoljan är okey men inte den absolut bästa som finns. En lösning är att köpa BT olja för 70 kr litern och blanda 50/50 med valfri olja i 250 kr klassen. Det gör att priset blir lågt och man får en olja med 300% högre kvalite nn BT oljan så att oljestyrkan blir mer än tillräcklig för alla typer av användning.
 
Alla vet att Biltemaoljan är okey men inte den absolut bästa som finns. En lösning är att köpa BT olja för 70 kr litern och blanda 50/50 med valfri olja i 250 kr klassen. Det gör att priset blir lågt och man får en olja med 300% högre kvalite nn BT oljan så att oljestyrkan blir mer än tillräcklig för alla typer av användning.

Jag gillar att ditt exempel utgår helt ifrån priset. Hade det alltså funnits en lidl/netto-olja för 250 kr skulle den vara superbra? Det finns inga överprisade oljor?
 
Alla vet att Biltemaoljan är okey men inte den absolut bästa som finns. En lösning är att köpa BT olja för 70 kr litern och blanda 50/50 med valfri olja i 250 kr klassen. Det gör att priset blir lågt och man får en olja med 300% högre kvalite nn BT oljan så att oljestyrkan blir mer än tillräcklig för alla typer av användning.

:rofl Och hur kom du fram till det?
 
Vad det gäller just Biltemas helsyntetsolja för MC så har den samma JASO och API-klassning som SBK Racing-oljan. Båda i högsta nuvarande klassning vad jag vet. Det som saknas på biltemaoljan men som SBK har är ACEA A3-märkningen som säger att det är en olja för högprestandamotorer. Det betyder inte att biltemaoljan inte funkar lika bra i en högprestandamotor, bara att det inte är bevisat med data.

ACEA klassningen säger att den är klassad för bensindrivna BIL-motorer, och A3 säger att den kan ha utökat bytes intervall (utökat jämfört med A1 och A2). I princip alla biloljor är A3 eller A5, där A5 är för lågfriktionsmotorer och har tunnare/svagare oljefilm.

edit: inkluderar en länk: http://www.kuttenkeuler.de/kkweb/Download/enACEA.pdf?objectId=1000460
 
Last edited:
:rofl Och hur kom du fram till det?

Jag trodde det framgick att det inte var allvarligt menat. Men kör man med olja som har rätt klassning och produceras med rätt kvalité så kommer inte oljan att orsaka problem oavsett det står Biltema, Motul etc. på flaskan.

Sedan säljs ju olja under diverse udda varumärken av Jula och Lidl m.fl. och det är förstås inget man vill hälla i dyra högprestandamaskiner även om man får oljan gratis.
 
"Sedan säljs ju olja under diverse udda varumärken av Jula och Lidl m.fl. och det är förstås inget man vill hälla i dyra högprestandamaskiner även om man får oljan gratis."

Jag skulle inte tveka en sekund att hälla en sån olja i nån av mina högprestandamaskiner!

Naturligtvis skulle jag först kontrollera vilken klassning den håller.

För er som verkligen vill veta hur "lurade" vi blir av den mer och mer påkostade reklamen, är VW-gruppens Instruktionsbok som följer med vid leveransen av nån av deras bilar intressant läsning.

Läs först avsnittet om vilken olja som SKALL användas, sedan bläddrar du till nån av de sista sidorna där det står vilken olja du KAN använda om du inte får tag i den första.
Och detta för att garantin skall gälla vid motorskador.

Ha en bra lässtund!

/KentW
 
"Sedan säljs ju olja under diverse udda varumärken av Jula och Lidl m.fl. och det är förstås inget man vill hälla i dyra högprestandamaskiner även om man får oljan gratis."

Jag skulle inte tveka en sekund att hälla en sån olja i nån av mina högprestandamaskiner!

Naturligtvis skulle jag först kontrollera vilken klassning den håller.

För er som verkligen vill veta hur "lurade" vi blir av den mer och mer påkostade reklamen, är VW-gruppens Instruktionsbok som följer med vid leveransen av nån av deras bilar intressant läsning.

Läs först avsnittet om vilken olja som SKALL användas, sedan bläddrar du till nån av de sista sidorna där det står vilken olja du KAN använda om du inte får tag i den första.
Och detta för att garantin skall gälla vid motorskador.

Ha en bra lässtund!

/KentW

För oss som inte har en Volkswagen, eller dito instruktionsbok, kan du kanske sammanfatta vad som står där?
 
Jag skulle inte tveka en sekund att hälla en sån olja i nån av mina högprestandamaskiner!

/KentW

Ja oljan från Lidl är säkert minst lika bra som det som såldes på mackarna när de här maskinerna var nya om det är dem du menar.

NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92
 
Ja oljan från Lidl är säkert minst lika bra som det som såldes på mackarna när de här maskinerna var nya om det är dem du menar.

NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92

Den är minst lika bra som klassningen anger.
Det räcker.
 
För oss som inte har en Volkswagen, eller dito instruktionsbok, kan du kanske sammanfatta vad som står där?
Det är inte speciellt konstigt egentligen, men VW reserverar sig och tajtar till vissa parametrar utifrån kvalitetskrav de ställer på oljan som ska hällas i motorn som de konstruerat. Många biltillverkare har sådana typer av "egna" krav.

Där står ungefär att om du byter olja ska du ha en olja som uppfyller kvalitetskrav enligt VW[siffor] och sedan väljer du viskositet xxW-yy efter vilket temperaturspann du tänker använda din bil i. VW[siffror] är olika om du vill ha s.k. long-life-service eller inte samt beror på om det är till bensin- eller dieselmotor.
Kan du inte hitta en olja som uppfyller VW[siffror] väljer du enbart efter viskositet, men VW tycker då att temperaturspannet är betydligt snävare.

Exempelvis så ska jag till min Seat använda 5W-40 olja som uppfyller VW502.00 för vanligt årligt oljebyte. Då kan jag köra mellan sisådär -40C - +50C omgivningstemp. Skulle jag pyttsa i olja som inte uppfyller någon VW[siffor] så är samma viskositet (5W-40) lämpligt för omgivningstemp 0C - +20C.
Med reservation för att jag fått temperaturerna lite fel. Har inte boken framför mig, men jag tror det framgår hur det funkar.

Biltemas motorolja för bil uppfyller VWs alla kvalitetskrav och lite till.
Se fet-stilen i beskrivningen:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...etisk/Helsyntetisk-motorolja-5W40-2000022954/
 
Ni har fått svaret på er fråga så det borde göra det.
Det är Carlube olja i Biltemas flaskor och oljan är tillverkad av Carlube/Tetrosyl.

Statoils olja försvann när Biltema bytte flaskor för ett par årsedan och sedan dess så är det Carlube.

Med tanke på att Biltemas idag aktuella SäkerhetsDataBlad för Biltema Motorcycleoil Racing 10W-40 är från slutet av maj 2015, dvs just nu idag om jag inte räknat fel hela 10 veckor gamla så är det nog slut med Carlube/Tetrosyl.
Eller så har Carlube/Tetrosyl bytt spec på oljan. För just nu erbjuder Biltema inget antislitagemedel ZDDP alls eller upp till 2,4% ! :D
För det är ju vad specifikationen ZDDP<2,5% innebär ! :D
Kallas för att sälja grisen i säcken.
Och det går undan på Biltema för i slutet av november 2014 hade Biltema också en ny leverantör, då var koncentrationen av ZDDP 1% - 3%.
 

Bifogat

Last edited:
Med tanke på att Biltemas idag aktuella SäkerhetsDataBlad för Biltema Motorcycleoil Racing 10W-40 är från slutet av maj 2015, dvs just nu idag om jag inte räknat fel hela 10 veckor gamla så är det nog slut med Carlube/Tetrosyl.
Eller så har Carlube/Tetrosyl bytt spec på oljan. För just nu erbjuder Biltema inget antislitagemedel ZDDP alls eller upp till 2,4% ! :D
För det är ju vad specifikationen ZDDP<2,5% innebär ! :D
Kallas för att sälja grisen i säcken.
Och det går undan på Biltema för i slutet av november 2014 hade Biltema också en ny leverantör, då var koncentrationen av ZDDP 1% - 3%.

Hur kan man köpa grisen i säcken när all information om aktuell olja finns tillgänglig?
 
ACEA klassningen säger att den är klassad för bensindrivna BIL-motorer, och A3 säger att den kan ha utökat bytes intervall (utökat jämfört med A1 och A2). I princip alla biloljor är A3 eller A5, där A5 är för lågfriktionsmotorer och har tunnare/svagare oljefilm.

edit: inkluderar en länk: http://www.kuttenkeuler.de/kkweb/Download/enACEA.pdf?objectId=1000460
ACEA är en europeisk klassning, inte helt olik API. Fokus är på bil ja, men SBK Racingoljan är trots allt ACEA-klassad.

A2 är för normala bensinmotorer och normala bytesintervall.
A3 är för högpresterande bensinmotorer och/eller utökade bytesintervall.

Länk här med. http://www.nosab.eu/publ_dokument/Klassningssystem motoroljor.pdf
 
Ni har fått svaret på er fråga så det borde göra det.
Det är Carlube olja i Biltemas flaskor och oljan är tillverkad av Carlube/Tetrosyl.

Statoils olja försvann när Biltema bytte flaskor för ett par årsedan och sedan dess så är det Carlube.

Tja du presenterar inget annat än en bild över att förpackningarna är likadana, en källa till din kunskap skulle vara önskvärd, annars är ditt svar inte mycket mer värt än alla andra vars "kompisar" jobbat där man fyller på biltemas olja.
Då det ofta spekuleras i att biltema "väldigt ofta" byter leverantör av oljan, så stämmer det inte heller in på det du säger, för det är inte så att biltema ändrat förpackningar 3 gånger om året (om nu innehållet alltid är förknippat med ett speciellt utseende på förpackningen), därför kan man anta att de flaskor du visar upp är bara att de har just sådana förpackningar.
Så nej ditt svar på min fråga (som egentligen bara var ett allmänt konstaterande, inte en direkt fråga här i tråden) är inte något egentligt svar.
 
Last edited:
Biltema bör ha samma förpackningar som tillverkaren av oljan för formatdelar och omställning av maskiner kostar mycket.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top