Biltemas MoS2-fett vid kamaxelmontering

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, ska snart montera ihop motorn efter ventiljustering och då ska man använda någon form av MoS2-olja att montera ihop med. Yamahacenter hade inget sådan till försäljning så jag undrar om man lika gärna kan pensla kamaxeln med deras mollyfett? Står "olja" i manualen men det blandas väl upp när motorn är igång ändå tänker jag.

Så vitt jag förstår så är det viktigaste att det innehåller zink och MoS2. Vill helst kunna montera ihop det i helgen, så vill kunna köpa det i butik hellre än postorder. Så om någon har tips på annat så får ni gärna tipsa om butiker i Gbg som kan tänkas sälja den produkten.
 
Last edited:
Varför inte göra som det står i manualen, smörja med samma olja som sen ska plaska runt i motorn?
Aha, nej det står inte så i manualen. I manualen står det att man ska använda molybdendisulfid-olja (inte motorolja) men jag vet inte var man kan få tag i det. Har hittat något som heter "assembly lube" men jag har bara sett det på postorder. Inte i butik.
 
Du ska väl inte köra in någon ny kamaxel utan montera dit samma saker som innan?
Använd olja...
 
Skumt det där med ”assembly lube” som bara verkar behövas när en motor befinner sig i USA men inte resten av världen?

Men det finns iaf på xlmoto som har butik i Sthlm, eller säkert någon jänkebilmeckfirma, typ Hansen Racing.
 
Skumt det där med ”assembly lube” som bara verkar behövas när en motor befinner sig i USA men inte resten av världen?

Men det finns iaf på xlmoto som har butik i Sthlm, eller säkert någon jänkebilmeckfirma, typ Hansen Racing.
Aha, så ni hade skitit i att smörja in kamaxeln med något annat än motorolja när ni monterar ihop efter en ventiljustering?

Ja, men jag bor i Göteborg :(
 
Aha, nej det står inte så i manualen. I manualen står det att man ska använda molybdendisulfid-olja (inte motorolja) men jag vet inte var man kan få tag i det. Har hittat något som heter "assembly lube" men jag har bara sett det på postorder. Inte i butik.
Vet att Gleitmo har haft en olja m. molybdendisulfid avsedd som additiv till motorolja - den skulle kanske kunna användas vid kamaxelmontering. Sedan ska man vara försiktig med oljeadditiv på våtkopplingar, men ett par droppar på varje lagerbana och andra glidytor borde funka vid kamaxelmontering
 
;) Inte ens en göteborgare behöver smörja med annat än olja , har inte haft nåt annat vid kambyte heller
Alright, jag läste en annan tråd på sporthoj och det var en medlem som sade att det bara gäller nya kamaxlar man vill smörja in med sådana saker. Olja duger för de redan inslitna, men man ska köra på startmotorn lite så att axeln inte går torr.
 
Annars Redline assembly lube,finns ofta på valfri biltillbehör s butik.Men det är innkörnings smörja för nya grejer, med du kan givetvis stryka på lite, men olja funkar med .
 
1670481371796.png
Honda föreskriver denna smörja när man monterar kamaxeln.
Saxat ur Hondas verkstadsmanual.
 
I min manual stod det MoS2 blandat med olja. Eftersom jag tvångsmässigt följer manualer blev det MoS2 som köptes på Biltema.
 
Undrar hur mycket moly det är i olika molyfetter.
Har köpt på Granngården, Swedol och Biltema.
 
Bygger om mina racemotorer några gånger om året och då använder jag Castrol Moly Grease för 115:- på Mekonomen. Detta blandar jag sedan 50/50 med oljan jag kör mina motorer med, OKQ8 Superbike 10/50. Och inte haft något problem ännu (y)
 
Inga av mina återmonterade kamaxlar kände till att de hade rätt till spezialfett. De fick vanlig motorolja och var nöjda med det. Några extra kickar eller några varv med startmotorn innan start känns bra.

Men verkstadstadshandboken vinner alltid på forum. Köp en vetja. :) Det kanske står specificerat hur det ska vara för just din modell.
 
Ställer mig i kören - har du inte en nyrenoverad motor är förutsättningarna samma som för en motor i "körskick" dvs olja är redan på eller iaf nära kritiska områden.

Annars har jag också förstått att det går fint att blanda MoS2 med olja till en gucka.
 
Vad som sliter mest på en motor är kallstarter. Innan oljan bildat en oljefilm som hindrar metall mot metall kontakt. Förhoppningsvis har man rena delar innan man monterar i hop.
Då är det bra att olja in delarna innan. På kammar tar det en bra stund innan motoroljan kommer dit den ska. Därför bra med nåt klibbigt på kammen. T.ex moly eller Redline.
Molybdendisulfid har fördelen att det sätter sig på metallytan och minskar slitaget vid efterföljande kallstarter. Den lilla mängd som behövs på en kam bör inte skapa problem på en våtkoppling.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top