Biltemas MoS2-fett vid kamaxelmontering

Vad som sliter mest på en motor är kallstarter. Innan oljan bildat en oljefilm som hindrar metall mot metall kontakt. Förhoppningsvis har man rena delar innan man monterar i hop.
Då är det bra att olja in delarna innan. På kammar tar det en bra stund innan motoroljan kommer dit den ska. Därför bra med nåt klibbigt på kammen. T.ex moly eller Redline.
Molybdendisulfid har fördelen att det sätter sig på metallytan och minskar slitaget vid efterföljande kallstarter. Den lilla mängd som behövs på en kam bör inte skapa problem på en våtkoppling.
Absolut men det fettet tvättas bort på en åktur och när hojen stått i någon dag så har du exakt samma situation som innan infettningen.

Enda anledningen jag ser att använda fett är om man vet med sig att hojen kommer stå orörd under flera år. Då kan fett sitta kvar bättre och förhindra rost. Annars gör det noll skillnad.
 
Assembly lube/fett behövs bara om du ska sätta ihop en motor som ska ligga i 2 år innan den startas.

Jag har precis satt ihop min. Använde typ kedjeolja för cykel för att den stannar kvar lite bättre än motorolja
 
Tjena, ska snart montera ihop motorn efter ventiljustering och då ska man använda någon form av MoS2-olja att montera ihop med. Yamahacenter hade inget sådan till försäljning så jag undrar om man lika gärna kan pensla kamaxeln med deras mollyfett? Står "olja" i manualen men det blandas väl upp när motorn är igång ändå tänker jag.

Så vitt jag förstår så är det viktigaste att det innehåller zink och MoS2. Vill helst kunna montera ihop det i helgen, så vill kunna köpa det i butik hellre än postorder. Så om någon har tips på annat så får ni gärna tipsa om butiker i Gbg som kan tänkas sälja den produkten.
Den här gubben gillar att kränga grejer. Bla assembly lube

Gamla videos men några råd tog jag med mig. Han är inte stressad heller.

 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top