Biltemas MoS2-fett vid kamaxelmontering

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad som sliter mest på en motor är kallstarter. Innan oljan bildat en oljefilm som hindrar metall mot metall kontakt. Förhoppningsvis har man rena delar innan man monterar i hop.
Då är det bra att olja in delarna innan. På kammar tar det en bra stund innan motoroljan kommer dit den ska. Därför bra med nåt klibbigt på kammen. T.ex moly eller Redline.
Molybdendisulfid har fördelen att det sätter sig på metallytan och minskar slitaget vid efterföljande kallstarter. Den lilla mängd som behövs på en kam bör inte skapa problem på en våtkoppling.
Absolut men det fettet tvättas bort på en åktur och när hojen stått i någon dag så har du exakt samma situation som innan infettningen.

Enda anledningen jag ser att använda fett är om man vet med sig att hojen kommer stå orörd under flera år. Då kan fett sitta kvar bättre och förhindra rost. Annars gör det noll skillnad.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Assembly lube/fett behövs bara om du ska sätta ihop en motor som ska ligga i 2 år innan den startas.

Jag har precis satt ihop min. Använde typ kedjeolja för cykel för att den stannar kvar lite bättre än motorolja
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tjena, ska snart montera ihop motorn efter ventiljustering och då ska man använda någon form av MoS2-olja att montera ihop med. Yamahacenter hade inget sådan till försäljning så jag undrar om man lika gärna kan pensla kamaxeln med deras mollyfett? Står "olja" i manualen men det blandas väl upp när motorn är igång ändå tänker jag.

Så vitt jag förstår så är det viktigaste att det innehåller zink och MoS2. Vill helst kunna montera ihop det i helgen, så vill kunna köpa det i butik hellre än postorder. Så om någon har tips på annat så får ni gärna tipsa om butiker i Gbg som kan tänkas sälja den produkten.
Den här gubben gillar att kränga grejer. Bla assembly lube

Gamla videos men några råd tog jag med mig. Han är inte stressad heller.

 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top