Biltemas MoS2-fett vid kamaxelmontering

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, ska snart montera ihop motorn efter ventiljustering och då ska man använda någon form av MoS2-olja att montera ihop med. Yamahacenter hade inget sådan till försäljning så jag undrar om man lika gärna kan pensla kamaxeln med deras mollyfett? Står "olja" i manualen men det blandas väl upp när motorn är igång ändå tänker jag.

Så vitt jag förstår så är det viktigaste att det innehåller zink och MoS2. Vill helst kunna montera ihop det i helgen, så vill kunna köpa det i butik hellre än postorder. Så om någon har tips på annat så får ni gärna tipsa om butiker i Gbg som kan tänkas sälja den produkten.
 
Last edited:

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Varför inte göra som det står i manualen, smörja med samma olja som sen ska plaska runt i motorn?
Aha, nej det står inte så i manualen. I manualen står det att man ska använda molybdendisulfid-olja (inte motorolja) men jag vet inte var man kan få tag i det. Har hittat något som heter "assembly lube" men jag har bara sett det på postorder. Inte i butik.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du ska väl inte köra in någon ny kamaxel utan montera dit samma saker som innan?
Använd olja...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Skumt det där med ”assembly lube” som bara verkar behövas när en motor befinner sig i USA men inte resten av världen?

Men det finns iaf på xlmoto som har butik i Sthlm, eller säkert någon jänkebilmeckfirma, typ Hansen Racing.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Skumt det där med ”assembly lube” som bara verkar behövas när en motor befinner sig i USA men inte resten av världen?

Men det finns iaf på xlmoto som har butik i Sthlm, eller säkert någon jänkebilmeckfirma, typ Hansen Racing.
Aha, så ni hade skitit i att smörja in kamaxeln med något annat än motorolja när ni monterar ihop efter en ventiljustering?

Ja, men jag bor i Göteborg :(
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Aha, nej det står inte så i manualen. I manualen står det att man ska använda molybdendisulfid-olja (inte motorolja) men jag vet inte var man kan få tag i det. Har hittat något som heter "assembly lube" men jag har bara sett det på postorder. Inte i butik.
Vet att Gleitmo har haft en olja m. molybdendisulfid avsedd som additiv till motorolja - den skulle kanske kunna användas vid kamaxelmontering. Sedan ska man vara försiktig med oljeadditiv på våtkopplingar, men ett par droppar på varje lagerbana och andra glidytor borde funka vid kamaxelmontering
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
;) Inte ens en göteborgare behöver smörja med annat än olja , har inte haft nåt annat vid kambyte heller
Alright, jag läste en annan tråd på sporthoj och det var en medlem som sade att det bara gäller nya kamaxlar man vill smörja in med sådana saker. Olja duger för de redan inslitna, men man ska köra på startmotorn lite så att axeln inte går torr.
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Annars Redline assembly lube,finns ofta på valfri biltillbehör s butik.Men det är innkörnings smörja för nya grejer, med du kan givetvis stryka på lite, men olja funkar med .
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
1670481371796.png
Honda föreskriver denna smörja när man monterar kamaxeln.
Saxat ur Hondas verkstadsmanual.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
I min manual stod det MoS2 blandat med olja. Eftersom jag tvångsmässigt följer manualer blev det MoS2 som köptes på Biltema.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Undrar hur mycket moly det är i olika molyfetter.
Har köpt på Granngården, Swedol och Biltema.
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Bygger om mina racemotorer några gånger om året och då använder jag Castrol Moly Grease för 115:- på Mekonomen. Detta blandar jag sedan 50/50 med oljan jag kör mina motorer med, OKQ8 Superbike 10/50. Och inte haft något problem ännu (y)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Inga av mina återmonterade kamaxlar kände till att de hade rätt till spezialfett. De fick vanlig motorolja och var nöjda med det. Några extra kickar eller några varv med startmotorn innan start känns bra.

Men verkstadstadshandboken vinner alltid på forum. Köp en vetja. :) Det kanske står specificerat hur det ska vara för just din modell.
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Ställer mig i kören - har du inte en nyrenoverad motor är förutsättningarna samma som för en motor i "körskick" dvs olja är redan på eller iaf nära kritiska områden.

Annars har jag också förstått att det går fint att blanda MoS2 med olja till en gucka.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vad som sliter mest på en motor är kallstarter. Innan oljan bildat en oljefilm som hindrar metall mot metall kontakt. Förhoppningsvis har man rena delar innan man monterar i hop.
Då är det bra att olja in delarna innan. På kammar tar det en bra stund innan motoroljan kommer dit den ska. Därför bra med nåt klibbigt på kammen. T.ex moly eller Redline.
Molybdendisulfid har fördelen att det sätter sig på metallytan och minskar slitaget vid efterföljande kallstarter. Den lilla mängd som behövs på en kam bör inte skapa problem på en våtkoppling.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top