Biltemas litiumbatterier

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...bärbar dator startade branden
Har själv praktisk erfarenhet från jobbet. En kollegas bärbara dator börjar ryka där den sitter i dockningsstationen...
Jag är väldigt säker på att det inte satt ett LiFe-batteri i den datorn.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Och det gör Biltema:

Sida 3 i manualen långt ner till vänster.
http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/80-177_man.pdf

Det knep jag hört är att vänta med starten några minuter medan hojen står med tänt ljus. För att värma upp batteriet.
-

Ja fan... det står klart och tydligt. Missade det när jag letade. Mitt misstag, såklart.
Vrida om nyckeln och alltså ha tändningen påslagen i några minuter? Vem f_n har tid med sånt när man vill ut och köra?! :banana Man vill ju passa på medan solen skiner - om några minuter regnar det väl... igen... :arsele
Nåja, det kanske fungerar att göra så. Ska såklart prova.
Tack!

/H
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Kör starten en 10sekunder sen väntar du ett tag, en 10sek eller så, därefter kör du igen.

Detta funkar för mig och är enligt instruktion för batteritypen vid lägre temperatur.
-

Tjena 'He_rik'
Vadå 'kör starten'? Menar du att jag ska försöka trycka in startknappen i 10 sek? OM motorn går runt har den startat för lääänge sedan jueh.... :D
Nä du menar väl att vrida om nyckel och vänta 10 sek och sedan slå av tändningen och på igen, antar jag (?)

/H
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
-

Tjena 'He_rik'
Vadå 'kör starten'? Menar du att jag ska försöka trycka in startknappen i 10 sek? OM motorn går runt har den startat för lääänge sedan jueh.... :D
Nä du menar väl att vrida om nyckel och vänta 10 sek och sedan slå av tändningen och på igen, antar jag (?)

/H

Nope, tryck in startknappen så startmotorn går runt och kör en 10 sekunder, sen väntar du kanske lika länge innan du gör ett nytt försök.

Första startförsöket belastar batteriet som då börjar bygga värme, nästa startförsök är batteriet varmt och kan lämna ström som räcker både till startmotorn och tändning/insprut så hojen kan starta, med kallt batteri så lämnar det bara ström nog att driva starten men inte så det räcker till tändngen.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Kör starten en 10sekunder sen väntar du ett tag, en 10sek eller så, därefter kör du igen.

Detta funkar för mig och är enligt instruktion för batteritypen vid lägre temperatur.

Eller så slår man på lyset, väntar litet tills batteriet värmt upp sig och sen trycker man på starten.

Mvh,
Ingvar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Batteriet behöver sällan laddas (självurladdningen är cirka 1% per månad).

Precis.
Kruxet är att Sprint RS drar ström 2,8mA avstängd. Precis som många andra insprutningshojar gissar jag.
Går till ECU, klocka på GSX1300R. På en månad 2Ah.
Så om hojen står 3 månader under vintern utan laddning är ett 5Ah Lithiumbatteri kasserat. För 0,0028*24*90=6Ah.
Samma med blybatteri, trivs bäst fullladdat. Gillar inte laddas ur.
"Bly startbatterier" tål väl ännu mindre stå delvis urladdade än Lithiumbatteri.
Eller ?

Smartladdare som bara kan anslutas till blybatteriet och lämnas anslutna över vintern är populära.
Trots att det är enkelt (om man inte har en Yamaha 850 :D ) att plocka ur batteriet ur hojen, ladda det och låta det stå till nästa säsong. Lagt i frysen så är självurladdningen minimal under 3 -4 månader för blybatteri...

SV650S 2000 drog noll (0,0mA) avstängd, förgasarhoj. Här hade det inte behövts någon laddare till Lithium batteri.
Men till en Suzuki 650 2017, så gissar jag hojen drar ström också stillastående....
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Montera huvudbrytare , båtvarianter är att föredra då dom klarar fukt.
Montera den direkt på batteriet om det går så du inte har en oavsäkrad bautakabel.
Sen till huvudsäkringen/säkringsboxen eller hur det ser ut.

Noll läckströmmar när man vridit av.

Det kan om det finns saltvattenstänk ovan på batteriet finnas lite krypa mellan poler men det är bara och hålla rent , står hojen kallt så är självurrladdningarna extremt låga hos firska batterier oavseett om det ärm LiFepo4 eller Bly
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Har startat en hoj med lithiumbatteri i mer än - 10 grader utan problem.
Lyssna på vad alla har sagt hittills, fungerar utmärkt (står tom i vissa manualer).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Montera huvudbrytare , båtvarianter är att föredra då dom klarar fukt.
Montera den direkt på batteriet om det går så du inte har en oavsäkrad bautakabel.
Sen till huvudsäkringen/säkringsboxen eller hur det ser ut.

Noll läckströmmar när man vridit av.

Det kan om det finns saltvattenstänk ovan på batteriet finnas lite krypa mellan poler men det är bara och hålla rent , står hojen kallt så är självurrladdningarna extremt låga hos firska batterier oavseett om det ärm LiFepo4 eller Bly

Lustigt nog så väljer folk smartladdare till MCn istället för huvudbrytare. Kan det bero på att det är enklare ?
Eller för att det inte finns plats för huvudbrytare ? #
Eller för man är för lat för att börja ställa klockan varje gång man slår till huvudbrytaren ?
Eller för att ?

# Kollat på en rätt ny Yamaha. det är så trångt runt batteripolerna att det är svårt få smartladdarens klämmor att fästa på polerna. Och montera huvudbrytare går nog över ägarens mekkunskaper.....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har startat en hoj med lithiumbatteri i mer än - 10 grader utan problem.
Lyssna på vad alla har sagt hittills, fungerar utmärkt (står tom i vissa manualer).

Mer än -10 grader, vilken temperatur var det ?
Och hur länge hade batteriet varit i den temperaturen, några minuter eller över natten ?
Batteri: Fabrikat ? Modell ?
Hoj: Fabrikat ? Modell ?

T.ex. Hojkul ! inlägg #6 och # 15. Det skiljer bara två dagar mellan dom !
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Precis. Kruxet är att Sprint RS drar ström 2,8mA avstängd...
Går till ECU, klocka på GSX1300R. På en månad 2Ah.
Så om hojen står 3 månader under vintern utan laddning är ett 5Ah Lithiumbatteri kasserat...
TIPS:
I slutet av oktober: Ta ur säkringen till IOD (Ignition Off Devices).
I början av april: Sätt i säkringen till IOD (Ignition Off Devices).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I dag är det mer än -10ºC. ;-)

Du har rätt men jag ville inte anmärka på det.
Eftersom jag tror Maverickgoose avsåg tex -12C.
Dvs mindre än -10C.

Annars hamnar vi ju den här nivån. Vad är störst -10 eller +5.
 
Last edited:

myrn

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
MT-01 -06, TT600R -01, ZX7R -98
Jag är väldigt säker på att det inte satt ett LiFe-batteri i den datorn.

Plus att en laptopladdare aldrig går över till underhållsladdning vad jag förstår. Den matar på tills du rycker ur den . Men det är klart. Ett batteri kan ju falera när som helst när det blivit gammalt kan jag tänka .
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Plus att en laptopladdare aldrig går över till underhållsladdning vad jag förstår. Den matar på tills du rycker ur den . Men det är klart. Ett batteri kan ju falera när som helst när det blivit gammalt kan jag tänka .

Laptopsladdare är faktiskt Smartladdare.
De laddar med upp till tex. 19 Volt # max ström för 72W laddare är då högst 4A.
# Varierar med datorfabrikat. https://www.kjell.com/se/sok?query=laptop-laddare
Dvs spänningen går aldrig över 19 Volt eller 19,5Volt eller 20Volt.
De funkar som laddningsregulatorn på hojar som har en maxspänning ut på ca 14,3 Volt.
En laddningsregulator som anpassar strömmen till batteriet så batterispänningen inte överstiger ca 14,3 Volt, ja egentligen är det batteriet som anpassar strömmen, generatorn ger ca 14,3 Volt och det inre motståndet i batteriet gör att blir strömmen för stor jag då blir batterispänningen över 14,3 Volt och laddningen minskar.
Ungefär
Generatorns 14,3 V = Batteriets inre spänning + Batteriets motstånd x laddström.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det borde vara någon typ av laddningsregulator i alla fall.
Min Asus Eee Pc från 2009 har alltid stått med ipluggad laddare och datorn puttrar på i 7-9 timmar batteridrift som när den var ny :tummenupp
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Du har rätt men jag ville inte anmärka på det.
Eftersom jag tror Maverickgoose avsåg tex -12C.
Dvs mindre än -10C.

Annars hamnar vi ju den här nivån. Vad är störst -10 eller +5.
-

När man pratar och skriver om temperaturer (och det mesta i övrigt) är det alltså viktigt att tydligt beskriva så man förstår vad som menas.
Det bör sägas/skrivas t.ex. 'kallare än... -11°C' eller 'varmare än... +3°C'. Inte över/under, lägre/högre, större/mindre, mycket/lite!
Mer eller mindre bör inte användas när det gäller temperaturer.

(Många, fler, flest är välkänt för de flesta som kan prata och skriva det svenska språket, men få, färre, färst är märkligt nog inte lika välbekant. Varför inte det? Jo, helt enkelt för att någon har börjat använda ordet 'minst' även när det gäller ANTAL av någonting, vilket alltså är ganska dumt, för liten, mindre och minst handlar ju om Storlek på någonting, inte Antal.

Lyssna på Radiosportens kommentatorer så får ni väldigt tydliga felsägningar i nästan varje mening; de flesta kommentatorer tycks vara okapabla att bemästra det svenska talspråket. De säger oftast; '... 3 spelare på banan', när det gäller t.ex. ishockey - men ishockey spelas ju som bekant inte på en BANA, utan på en (spel)plan. Detsamma gäller för fotboll, basket, handboll, bandy, innebandy osv.

En BANA används t.ex. vid road racing, simning, löpning, motocross, Formel 1, orientering, rodel osv.)

/H
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TIPS:
I slutet av oktober: Ta ur säkringen till IOD (Ignition Off Devices).
I början av april: Sätt i säkringen till IOD (Ignition Off Devices).

Du har rätt !
Säkringen på Sprinten heter ECM
(om jag har rätt i min misstanke att det är ECM som drar strömmen).

Och det gav iden att i varje fall slippa lokalbuset snor hojen. Och kör iväg.
När jag är på resa.
En dold strömbrytare på den ledningen. Eller bara rycka ECM säkringen. När hojen parkeras för natten. Och dom kommer inte iväg.
Även om jag ser mitt smutsiga hojkapell som 1a skydd.
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Nope, tryck in startknappen så startmotorn går runt och kör en 10 sekunder, sen väntar du kanske lika länge innan du gör ett nytt försök.

Första startförsöket belastar batteriet som då börjar bygga värme, nästa startförsök är batteriet varmt och kan lämna ström som räcker både till startmotorn och tändning/insprut så hojen kan starta, med kallt batteri så lämnar det bara ström nog att driva starten men inte så det räcker till tändngen.
-

Imorse inträffade det; startmotorn drog knappt runt motorn och SOFT visas i displayen. Körde kanske 5 sek och släppte startknappen. Väntade några sek och provade igen. WROOOMM, motorn startade dIrecKt!
/H
-
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top