Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
hbman: Bra tips. Pundet måste ha legat lågt då du beställde . Om nu de här billigare litiumbatterierna är ok så finns det väl ingen anledning att inte byta teknik. Det som tar emot är väl att man behöver byta laddare då man nu har flera "normala" .
från sida 2 under LADDNINGTa alltid bort batteriet från fordon före laddning.
Avbryt laddning om batteriet blir för varmt för att vidröra. Låt det svalna innan laddningen återupptas.
Om du måste ladda hojen varje dag så är det något som inte är speciellt krytt!Jag tycker det verkar väldigt jobbigt att använda Biltema Lituimbatteri.
Varje gång batteriet behöver laddas ska det tas bort från fordonet.
Ett evigt skruvande som jag ser det. Ifall man har en hoj som drar lite ström när den står.
från sida 2 under LADDNING
http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/80-177_man.pdf
eller vad sägs om den här ?
Ska man sitta med batteriet i knäet under laddning? Så man märker om batteriet blir varmt ?
Tacka vet jag blybatteri, bara ansluta en MC smartladdare och glömma laddningen.
Nästa dag är hojen klar att köra.
Om du måste ladda hojen varje dag så är det något som inte är speciellt krytt!
Ett stort problem med litiumjonbatterier är att elektrolyten, alltså ämnet mellan polerna i batteriet, är flytande och lättantändlig. När batteriet åldras kan små träd av kristaller byggas upp mellan elektroderna, och hetta upp eller kortsluta batteriet så att det börja brinna.
Återkommer härmed beträffande Biltema's LitiumIon-batteri som jag köpte för ett tag sedan.
Natten mellan fre-lör stod hojen utomhus och lufttemperaturen lör morgon var ca. 6-7°.
Displayen visade "SOFT" och det var knappt att motorn gick runt och startade!
Fick info. på KCS-gruppen (FB) att ett litiumbatteri mår bäst mellan 15°-25°. Det bör ju Biltema ge info. om i sin manual eller produktbeskrivning, eller hur? Jag menar, vi bor i Sverige där det inte sällan är kallare än 15° i luften...
Om Feltema säljer gelbatteri med rätt yttermått kanske jag lämnar tillbaka litiumskräpet och köper ett sådant.
/H
Sida 3 i manualen långt ner till vänster.Starten påverkas när omgivningstemperaturen är lägre än 5 C
Återkommer härmed beträffande Biltema's LitiumIon-batteri som jag köpte för ett tag sedan.
Natten mellan fre-lör stod hojen utomhus och lufttemperaturen lör morgon var ca. 6-7°.
Displayen visade "SOFT" och det var knappt att motorn gick runt och startade!
Fick info. på KCS-gruppen (FB) att ett litiumbatteri mår bäst mellan 15°-25°. Det bör ju Biltema ge info. om i sin manual eller produktbeskrivning, eller hur? Jag menar, vi bor i Sverige där det inte sällan är kallare än 15° i luften...
Om Feltema säljer gelbatteri med rätt yttermått kanske jag lämnar tillbaka litiumskräpet och köper ett sådant.
/H
Batteriet behöver sällan laddas (självurladdningen är cirka 1% per månad).Jag tycker det verkar väldigt jobbigt att använda Biltema Lituimbatteri.
Varje gång batteriet behöver laddas ska det tas bort från fordonet...
Det behöver man inte göra med ett LiFe-batteri....jag brukar ladda batteriet sådär varannan vecka under vintern...
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show
I nästa nummer av Allt om M... |
![]() |
Testhoj hämtas från Sulas MC
Vi åkte till Strängnäs för ... |
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |
|
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |