Biltemas litiumbatterier

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag hade lpo4 i min aprilia. Också väldigt mycket färre ah men batteriet vägde inget jämfört med orginal. Just vikten är den stora fördelen. I övrigt så är ett agm svårslaget.
Ja, visst är vikten den stora fördelen, men vikten ökade 10% när jag gick upp 25% i kapacitet med LTZ14S istället för LTZ10S. Fortfarande väldigt lätt.

Behöver inte heller viktreduktionen, var nyfiken på att få erfarenhet om hur det är att använda :)
Jag bytte till agm då vilospänningen på lpo4 var för hög så värmehandtagen stängde aldrig av sig själva om jag glömde dem på. Eftersom jag inte är någon rallykalle så spelar vikten mindre roll.
Det var en intressant sidoeffekt som jag inte tänkt på. Som tur är sitter mina värmehandtag kopplade till tändningen, så kommer inte drabba denna hojen.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Det var inte tillräcklig info för att jag skulle fatta..... menar du att de LiFePo4 som säljs som mc-batterier är olämpliga eller menar du att det är skillnad på LiPo o LiFePo4? Som jag sa så är jag inte helt hemma på batterikemi, mitt inlägg var mer en kommentar om det som nämnts i tråden om varma batterier.
Det är väl inte helt orimligt att billiga(Biltema) batterier har sämre övervakningssystem än dyrare (ex. BMW o Ducati) batterier (mer som en kommentar till ething's inlägg)
Lipo har högre volt per cell, 3.7 tror jag.
Lifepo4 har lägre, 3.3 tror jag.
Så 4 celler lipo blir för högt totalt volt.
Lifepo4 med 4 celler blir som ett laddat o tip top bly batteri i volt, på ett ungefär.
Därav lifepo4 på bilar o mc.

//jj
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Haft biltemas lifepo4 nu i 3 år , står i hojen hela tiden så laddar någon gång under vintern när jag är garaget.
Första starten i år när det varit 5-6c på natten och ca 10c ute så halvruggit i garaget när jag teststartade första gången på 7månader och det pinnade på som vanligt och hojen startade direkt.
Sålångt är det ++++ på biltemas lifepo4
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det lät inget vidare. Hur upptäckte du detta? Dog elektroniken medan du körde?
Jag fick kabla igång den hemma då jag hade dåligt med ström och tänkte att när jag kört 2 mil till macken då har det ju laddat upp.
Men efter att tankat så fick jag ändå rulla igång hojen då batteriet var dött.
tänkte att då kör jag en längre sväng så den hinner ladda men efter ca en mil så började den gå sämre och sämre och ytterligare en mil då dog den direkt man inte gasade mycket och till sist så stannade den helt.
När jag stod där så luktade det något i stil med varm alkohol, tog lös batteriet och ställde det på asfalten.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag fick kabla igång den hemma då jag hade dåligt med ström och tänkte att när jag kört 2 mil till macken då har det ju laddat upp.
Men efter att tankat så fick jag ändå rulla igång hojen då batteriet var dött.
tänkte att då kör jag en längre sväng så den hinner ladda men efter ca en mil så började den gå sämre och sämre och ytterligare en mil då dog den direkt man inte gasade mycket och till sist så stannade den helt.
När jag stod där så luktade det något i stil med varm alkohol, tog lös batteriet och ställde det på asfalten.
Kan ju varit så att du fått på tok för låg spänning i batteriet, då blir det inte alltid bra att ladda. Fast jag tycker att BMSen borde hanterat det i så fall.

Alternativt om det var kallt, ska vara minst 0c för laddning. Hur var temperaturen den dagen?

Eller fabrikationsfel så klart... Låter obehagligt hur som.
 
Last edited:

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Jag fick kabla igång den hemma då jag hade dåligt med ström och tänkte att när jag kört 2 mil till macken då har det ju laddat upp.
Men efter att tankat så fick jag ändå rulla igång hojen då batteriet var dött.
tänkte att då kör jag en längre sväng så den hinner ladda men efter ca en mil så började den gå sämre och sämre och ytterligare en mil då dog den direkt man inte gasade mycket och till sist så stannade den helt.
När jag stod där så luktade det något i stil med varm alkohol, tog lös batteriet och ställde det på asfalten.
Tur dom flesta moppar har "lätt avtagbar" sadel.....min har blivit liiite lättare att få av, innan satt den med skruv- nu med saxpinnar.....men en pita fortfarande....?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Kan ju varit så att du fått på tok för låg spänning i batteriet, då blir det inte alltid bra att ladda. Fast jag tycker att BMSen borde hanterat det i så fall.
Ja precis, jag har aldrig känt behov av att ladda batterier med mycket spänning!

Men ja det kan tagit skada av det eller så var det redan något fel eftersom den helt plötsligt var utan ström vilket den aldrig varit förut.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
De säljer ju ganska många batterier på ett år, så antingen har ju bonden haft någon extrem otur eller så är något annat fel, kanske laddregulatorn på hojen som inte är helt 100 t'ex.

Ett blybatteri som överladdas förkortas livslägden, ett lifepo4 som överladdas kan bli mer spännande än så ;) Även om de generellt också är ganska tåliga.

Köpte ett av dessa batterier till BMW'n precis när de lanserades på biltema, och det var ganska länge sedan, säkert 5 år minst? Fungerar i.a.f fortfarande utmärkt trots att det råkat bli misshandlat med en del urladdningar då hojen har larm som drar lite när den står
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sånt här är trist.
Och gör mig bara starkare i övertygelsen om att Lithiumbatteri i hojen / garaget är en risk.

"Enligt räddningstjänsten är det stora generella problemet med batterier från elcyklar att de orsakar extremt giftig rök vid en brand. Det är även svårt att släcka elden eftersom det sker en kemisk reaktion i batteriet när det brinner.
Man ska inte ladda batterier när man ligger och sover. Är det en riktig batteribrand så går det inte att släcka. Det finns inget bra släckmedel idag och det krävs väldigt mycket vatten för att dämpa det, säger Jonas Svensson, ledningsoperatör på Räddningstjänsten Syd"

 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Plockade ut min andra XT600 från vinterförvaringen i kallförråd i dag och även fast jag bara ställde in den i höstas utan att koppla ur batteriet eller laddat det så startade den direkt..

Till saken hör att jag förra säsongen monterade ett biltema Lifepo4.
Innan dess har den fullkomligen ätit blybatterier de år jag ägt den.
Har den stått mer än tre veckor har det varit tveksamt om den startar..

Med lifepo4 har det blivit en ny hoj, alltid bra snurr i startmotorn.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har såklart funderat över det här med säkerhet och risker med LiPo batteri i hojarna.

Men för att diskussionen ska förbli saklig behöver man dock vara medveten om att LiPo ofta används som ett samlingsnamn över ett antal olika batteriteknologier...

De LiFePo4 batterier som används som startbatterier är sällan samma som används i andra konsumentprodukter.

En bra sak är att just LiFePo4 ofta anses vara den stabilaste varianten i LiPo familjen...

 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Sånt här är trist.
Och gör mig bara starkare i övertygelsen om att Lithiumbatteri i hojen / garaget är en risk.

"Enligt räddningstjänsten är det stora generella problemet med batterier från elcyklar att de orsakar extremt giftig rök vid en brand. Det är även svårt att släcka elden eftersom det sker en kemisk reaktion i batteriet när det brinner.
Man ska inte ladda batterier när man ligger och sover. Är det en riktig batteribrand så går det inte att släcka. Det finns inget bra släckmedel idag och det krävs väldigt mycket vatten för att dämpa det, säger Jonas Svensson, ledningsoperatör på Räddningstjänsten Syd"


Det är inte samma batteri-kemi som i cykelbatterier. Startbatterierna är Litium-järnfosfat, samma som i skruvdragare och sånt som behöver mycket ström och tål att djupurladdas bättre.

"Vanliga" litium-polymer som sitter i laptops, mobiler och sånt är mycket instabilare. Det är alltid såna som står för bränder. Har du nånsin hört talas om ett 18 V makita-batteri som brunnit? Det har inte jag i alla fall.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är inte samma batteri-kemi som i cykelbatterier. Startbatterierna är Litium-järnfosfat, samma som i skruvdragare och sånt som behöver mycket ström och tål att djupurladdas bättre.

"Vanliga" litium-polymer som sitter i laptops, mobiler och sånt är mycket instabilare. Det är alltid såna som står för bränder. Har du nånsin hört talas om ett 18 V makita-batteri som brunnit? Det har inte jag i alla fall.
Jo - faktiskt, och just Makita. På jobbet - skruvdragare - under laddning. Men med tanke på mängden elverktyg vi har på jobbet så är det ändå oerhört ovanligt
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gick igenom #1 till # 72 och kom fram till totalt 17 st Biltema Litiumbatterier därav har 3 st gått sönder om jag fått det rätt ? Har jag glömt någon, säg till !
Dessutom har
Hayabusaman 1 st JMT Li
Maverickgoose 1 st KTM Li
Det vanliga argumentet för att Biltema Litium är samma som Shido Lithium är utseendet.
Men läser man Manualerna för Biltema Litium och Shido Lithium är det uppenbart att det inte är samma batteri. Tex saknas ju Bluetooth i Biltema Litium. Vilket finns i SHIDO Connect.
Men Biltema är kanske Shido utan Connect.
Men inget hindra att de tillverkas på samma fabrik .....
Eller i en annan fabrik som köper skalet från samma fabrik som Shido. Men med Grön Plast.
hrc lade in en länk i #53 tack ! :Bugar till Shido FAQ och där kan man se den här tabellen
i punkt 14
The correlation of Voltage and Capacity
Ett SHIDO batteri som tappat halva laddning på grund av att hojen drar ström har alltså ändå en spänning på 13,12 Volt (ett Yuasa AGM ca 12,7 - 12,8 Volt dagen efter körning)
Att SHIDO säger att den nominella spänningen är 12,8 Volt beror på, får jag gissa för det passar bra ihop med ett blybatteri ..... Inget annat. Rimligare tycker jag 13,1 Volt 50% laddat ....
Eller som Bly startbatterier som ju ska hållas laddade 13,3 Volt 90%.
Men 13,3 Volt nominell spänning hade ju sålt sämre än 12, 8 Volt nominell spänning !
1682120331574.png

1682119515216.png
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan ju varit så att du fått på tok för låg spänning i batteriet, då blir det inte alltid bra att ladda. Fast jag tycker att BMSen borde hanterat det i så fall.

Alternativt om det var kallt, ska vara minst 0c för laddning. Hur var temperaturen den dagen?

Eller fabrikationsfel så klart... Låter obehagligt hur som.
Också hrc talar om BMS # 53
"Kanske man bör montera in en DC/DC-laddare mellan elsystem och batteri för att vara på den säkra sidan och kunna ladda telefoner och surfplattor vid stillestånd utan att sedan behöva bekymra sig om strömrusning på 100A när man drar iväg. Fast det borde BMS:en ta hand om tycker jag...."

Frågan är hur mycket BMS (Battery Management System) det är inbyggt i Biltemas Litiumbatteri ?
Jag tog och förde in uppgifter på batterispänning och återstående kapacitet i en tabell och gjorde sedan ett diagram
Dvs
batterispänning och återstående kapacitet enligt Shidos Manual, länk finns i tråden
batterispänning och återstående kapacitet enligt Shidos FAQ, länk finns i tråden, tack hrc
batterispänning och återstående kapacitet enligt Biltemas Manual, länk finns i tråden
Resultat:
God överensstämmelse mellan Shidos FAQ och Biltemas Manual
Shidos Manual har avvikande lägre spänningar för samma återstånde kapacitet.
Jag tolkar det som att Nyare (?) Shido har mer avancerad BMS med kanske en/två(?) FET(?) transistor(er) inkopplade mellan batteri och batteripolen. FET,n har ett spänningsfall vilket gör att vid full kapacitet har batteriet vid lägre spänning i Manualen än i Shidos FAQ
Och BMS'n gör att vid för hög laddspänning så upphör laddningen ..... batteriet skyddas.
Och antagligen finns också möjlighet att stoppa urladdning om spänningen blir för låg.

1682371742022.png
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, lite konstigt det där. Man får ett mindre batteri inkl distanser, trots att man köper ett modelanpassat.

Varför då inte klämma in mer kapacitet och behålla originalstorlek? De som vill ha ett mindre custom kan väl köpa det
Antagligen för att Lithiumbatteriet med t.ex 12Ah kapacitet drabbas av att då bli Farligt Gods
"Litiumbatterier och celler liksom utrustning som innehåller litiumbatterier och celler, exempelvis datorer och mobiltelefoner, klassificeras som farligt gods. För att få skicka batterier och celler samt utrustning som innehåller litiumbatterier och celler behöver bestämmelserna i ADR-S och RID-S följas. Det innebär bland annat krav på hur batterierna och cellerna ska klassificeras, förpackas, märkas och deklareras i transportdokumentationen."

Men om batteriets kapacitet är under 100Wh (exempel Spänning 14,3 Volt ger max 100/14,3=6,99Ah, välj 6Ah) så gäller
"Lättnad för transport av små litiumbatterier och celler
Det finns alltså en lättnad från transportreglerna för små litiumbatterier och den anges i en så kallad särbestämmelse, särbestämmelse 188."

Började söka lite på webben i samband med
och hittade MSB's information om Lithiumbatterier.

Detta är såklart också orsaken till att tex Lidl säljer handverktyg, t.ex. skruvdragare utan batterier. Transporterna, distributionen till butiker blir enklare ifall batterierna hanteras separat.
Mindre volym på det Farliga Godset än om skruvdragaren såldes med litiumbatteriet.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top