Biltemas litiumbatterier

Mäh....4Ah ???
Det är ju sjukt liten kapacitet.
Nej, gå på originalet, finns väl ingen nackdel med det? :va
Visst är det Yuasa YTX24HL-BS?
Min uträkning är följande:

Antal min att hänga på startmotorn = (60min / (15A max kräm startmotor / 4ah kapacitet)) = 16min.

Min hoj har bara ledlysen och bensinpump som drar saft så jag tycker man är ganska safe med 4ah.

Eller är jag ute och cyklar?
 
Jag köpte en i år efter hjälp från forumet och batteriet funkar jättebra. Hade 9Ah tidigare i min Honda CB/CM400T men gick på en 2Ah. Batteriet känns stark vid start och blir lätt fullt efter en åktur. Den är bortkopplad och inomhus i vinter och jag tror inte den kommer att behövas underhållsladdas. Bekvämt att bara kunna trycka på en knapp på batteriet för att se laddstatus.
Så sjukt smidigt med knapp/display för visad spänning på batteriet.
 
Mitt Landport Litium från "danska Biltema",Thansen.se fungerar fett bra och är ännu mindre men kommer med självhäftande skumplattor som man kan applicera på batteriets alla sidor.


Det är så litet att de valt att ha M5-skruv på polerna. Så jag fick använda brickor först och det var onödigt pilligt när man tenderade att tappa brickorna.

Satte senare dit sådana här insex med integrerad bricka M5 12mm. Mycket lättare att montera kablarna.

Bra snurr på startmotorn! 280 CCA
Lite dyrare, men man slipper Biltemaloggan : )

Ingen inbyggd spänningindikator dock, men dubbla poler. Mitt tips är att limma fast ett av de röda täcklocken med en liten klick silikon om du inte använder den ena pluspolen.
 

Bifogat

  • Screenshot_20241115_003838_eBay.jpg
    Screenshot_20241115_003838_eBay.jpg
    76.5 KB · Visningar: 9
Last edited:
Ur ett blydyrebatteri av normaltyp kan man ta ut ca 50% av kapaciteten. Ur ett Litium kan du ta ut nästan 100% .
gel och AGM ligger där mellan.
 
Ur ett blydyrebatteri av normaltyp kan man ta ut ca 50% av kapaciteten. Ur ett Litium kan du ta ut nästan 100% .
gel och AGM ligger där mellan.
Bra info! Många fattar inte det där inkl mig själv.
Försökte förklara för någon men kom inte på vad jag skulle säga. 🤣
 
Bra info! Många fattar inte det där inkl mig själv.
Försökte förklara för någon men kom inte på vad jag skulle säga. 🤣
Håller med! Mycket bra info. Jag tänkte tom när jag skrev, "Vad var fördelen med litium nu igen..." Har ett nytt AGM Batteri på 6AH som sitter i nu som jag ska köra med i sommar sen. Men detta måste ju underhållsladdas på vintern och jag är på och mäter det titt som tätt hela tiden.
 
Mitt Landport Litium från "danska Biltema",Thansen.se fungerar fett bra och är ännu mindre men kommer med självhäftande skumplattor som man kan applicera på batteriets alla sidor.


Det är så litet att de valt att ha M5-skruv på polerna. Så jag fick använda brickor först och det var onödigt pilligt när man tenderade att tappa brickorna.

Satte senare dit sådana här insex med integrerad bricka M5 12mm. Mycket lättare att montera kablarna.

Bra snurr på startmotorn! 280 CCA
Lite dyrare, men man slipper Biltemaloggan : )

Ingen inbyggd spänningindikator dock, men dubbla poler. Mitt tips är att limma fast ett av de röda täcklocken med en liten klick silikon om du inte använder den ena pluspolen.
Sitter det på busan? Fasen vad cool batteri. Sjukt litet och smidigt med grym kräm i ju.
 
Va? :va
Kan du utveckla resonemanget?
Undefär så här har jag förstått det hela:
Ett bly-syra mår inte bra av att laddas ur för djupt. Det havererar snabbare ju djupare det laddas ut. Tål färre cykler om man utnyttjar det fullt ut (100% -> 0% -> 100%.
Kör man det istället 100% -> 50% -> 100% lever det betydligt längre.

Ett batteri med modernare kemi, typ AGM (bly/syra med glasfibermattor) klarar det lite mindre dåligt.

Och ett Lithium-batteri klarar djupa urladdnings-cykler ännu lite bättre.

En djungel det där, särskilt om man ser det från ett "lagringsbatteri-perpektiv".
För startbatterier gäller ofta lite andra krav.
Och på motorfordon med förbränningsmotor är kravet ofta relaterat till momentan-kapacitet (startström), då är det ofta tunnare plattor -> tål djupurladdning ännu sämre.

För den som vill gräva djupare rekommenderas sökningar på uttryck som:
Discharge curve
Depth of discharge
 
Relaterat: @Comeback tipsade i nån tråd om en litium-laddare från BT som kostar ett par hundringar, om du nu väljer att köra lithium till Viagran. Jag skaffade en tilll mitt Yuasa i MT-09an och den sköter underhållsladdningen utmärkt.

Går ju för övrigt att hävda att några kilo hit eller dit på en glidare inte spelar nån roll, men då har man ju inte fattat vad poängen är.
 
Sitter det på busan? Fasen vad cool batteri. Sjukt litet och smidigt med grym kräm i ju.
Japp!
Och nu har jag nyligen uppdaterat med ny begagnad Mosfet Laddningsregulator som ger jämn och bra spänning (FH020BA) och gjort mig en adapterplatta.

Men nu har jag börjat sjuka mig riktigt om jag ska byta till en serie/open regulator istället bara för att jag gillar tanken att de skonar generatorn, speciellt när lasten minskar. Samt ev sätta i tidsenliga LED på halv och helljus.

Den som heter SH775BA ska tydligen enligt källa ge 0,5 volt lägre utspänning (14,2v) än SH775AA vilket är perfekt för Litiumbatteri.
Sen hur säkra de uppgifterna är vet jag inte men man kan hålla tummarna.

Projekthojar blir aldrig klara 🤣👍
 

Bifogat

  • 20241114_041310.jpg
    20241114_041310.jpg
    2 MB · Visningar: 11
  • 20241114_041025.jpg
    20241114_041025.jpg
    1.8 MB · Visningar: 10
Japp!
Och nu har jag nyligen uppdaterat med ny begagnad Mosfet Laddningsregulator som ger jämn och bra spänning (FH020BA) och gjort mig en adapterplatta.

Men nu har jag börjat sjuka mig riktigt om jag ska byta till en serie/open regulator istället bara för att jag gillar tanken att de skonar generatorn, speciellt när lasten minskar. Samt ev sätta i tidsenliga LED på halv och helljus.

Den som heter SH775BA ska tydligen enligt källa ge 0,5 volt lägre utspänning (14,2v) än SH775AA vilket är perfekt för Litiumbatteri.
Sen hur säkra de uppgifterna är vet jag inte men man kan hålla tummarna.

Projekthojar blir aldrig klara 🤣👍
Fan vad härlig nördig läsning. Känner igen mig. Grymt!!!
 
Undefär så här har jag förstått det hela:
Ett bly-syra mår inte bra av att laddas ur för djupt. Det havererar snabbare ju djupare det laddas ut. Tål färre cykler om man utnyttjar det fullt ut (100% -> 0% -> 100%.
Kör man det istället 100% -> 50% -> 100% lever det betydligt längre.

Ett batteri med modernare kemi, typ AGM (bly/syra med glasfibermattor) klarar det lite mindre dåligt.

Och ett Lithium-batteri klarar djupa urladdnings-cykler ännu lite bättre.

En djungel det där, särskilt om man ser det från ett "lagringsbatteri-perpektiv".
För startbatterier gäller ofta lite andra krav.
Och på motorfordon med förbränningsmotor är kravet ofta relaterat till momentan-kapacitet (startström), då är det ofta tunnare plattor -> tål djupurladdning ännu sämre.

För den som vill gräva djupare rekommenderas sökningar på uttryck som:
Discharge curve
Depth of discharge
Jag håller med om dina tankar.
Det var mest funderingen kring att man inte kan använda ett bly/syra batteri ner till mer än 50%.
Visst, där någonstans bör man ladda det för att undvika sulfatering, men det går ju fortfarande att plocka ur mer kapacitet.

Personligen ser jag egentligen inga stora nackdelar med att byta till ett litiumbatteri, förutom att det inte funkar i kyla, och om man är priskänslig kan även den parametern väga in (i vissa fall).
Litiumbatteriet har låg självurladdning, och man kan välja en mindre kapacitet på grund av dess egenskaper, och så är det ju alltid fränt med ny teknik, det är ju trots allt en hobby.
Jag har till exempel Öhlinsdämpare, men kan inte säga att jag maxade originalet.....men det är fränt.
 
Last edited:
Är på resa o hinner inte läsa så mycket.
Tudor har ett dokument som beskriver förhållandet angiven mot uttagbar energi.
Men i princip är det som jag skrev ovan.
Som husbilsägare bekymmer man sig om två saker, vikt och tillgänglig energi.
Jag har 2 x 100Ah GEL då Lithium var ohemult dyrt för 10 år sedan. När de ger sig blir det LiFePo4 även om det anstränger pensionen.
 
Jag håller med om dina tankar.
Det var mest funderingen kring att man inte kan använda ett bly/syra batteri ner till mer än 50%.
Visst, där någonstans bör man ladda det för att undvika sulfatering, men det går ju fortfarande att plocka ur mer kapacitet.

Personligen ser jag egentligen inga stora nackdelar med att byta till ett litiumbatteri, förutom att det inte funkar i kyla, och om man är priskänslig kan även den parametern väga in (i vissa fall).
Litiumbatteriet har låg självurladdning, och man kan välja en mindre kapacitet på grund av dess egenskaper, och så är det ju alltid fränt med ny teknik, det är ju trots allt en hobby.
Jag har till exempel Öhlinsdämpare, men kan inte säga att jag maxade originalet.....men det är fränt.
Du får ju också lägre och lägre spänning ju mer kapacitet du tar ut ur ett blybatteri, vilket gör hojen mer och mer svårstartad. Konceptet är ju trots allt att såna batterier ska vara fulladdade hela tiden. Litiumbatterier har betydligt mycket mer linjär spänning.
 
Är på resa o hinner inte läsa så mycket.
Tudor har ett dokument som beskriver förhållandet angiven mot uttagbar energi.
Men i princip är det som jag skrev ovan.
Som husbilsägare bekymmer man sig om två saker, vikt och tillgänglig energi.
Jag har 2 x 100Ah GEL då Lithium var ohemult dyrt för 10 år sedan. När de ger sig blir det LiFePo4 även om det anstränger pensionen.
Ja, bra tanke.
Och priserna har börjat att närma sig....lönsamhet....eller i alla fall nästan.
När jag kollade förra året på batterier till vår reservkraftanläggning så var det lite drygt dubbla priset på litium.
Men kalkylen bygger också på att man räknar med att man kan välja mindre storlek på litiumbatterierna, eftersom dom har bättre förmåga att nyttja hella "innehållet".
Bra startförmåga och låg självurladdning var också några positiva parametrar.
Men då kommer man till antaler kronor, och då blir det svårt för ekonomerna.
Men i en husbil skulle det vara perfekt tänker jag, för där får du en rejäl viktminskning också (vilket var ointressant för reservkraften), och du kan även få en ökad kapacitet på samma volym.
Det man bör tänka på är att dom är katastrofala när det kommer till kyla, men det kanske inte är något problem i en husbil?
 
Du får ju också lägre och lägre spänning ju mer kapacitet du tar ut ur ett blybatteri, vilket gör hojen mer och mer svårstartad. Konceptet är ju trots allt att såna batterier ska vara fulladdade hela tiden. Litiumbatterier har betydligt mycket mer linjär spänning.
Mycket intressant. Jag märker absolut på snurren om batteriet är lite kasst laddat på mitt AGM.
 
Mycket intressant. Jag märker absolut på snurren om batteriet är lite kasst laddat på mitt AGM.
Att du också kan kompensera kulmagen som du har odlat fram under sena grillkvällar är ju också positivt.
Frågan är bara vad du ska göra nästa år, då du redan har litium, men ännu större kulmage? :krama
 
Last edited:
Att du också kan kompensera kulmagen som du har odlat fram under sena grillkvällar är ju också positivt.
Frågan är bara vad du ska göra nästa år, då du redan har litium, men ännu större kulmage? :krama
Haha tyvärr. Optimerat kroppsvikten inför sommaren också. Ner 2st litiumbatterier detta år i kilo. 😀
 
Min uträkning är följande:

Antal min att hänga på startmotorn = (60min / (15A max kräm startmotor / 4ah kapacitet)) = 16min.

Min hoj har bara ledlysen och bensinpump som drar saft så jag tycker man är ganska safe med 4ah.

Eller är jag ute och cyklar?
Drar en Virago 1100 starter så lite som 15A? När du har luskat ut hur många A den faktiskt drar så kollar du så ditt tilltänkta batteri har minst lika många CCA som startern drar.


Edit: Inte lätt hitta hur många ampere den faktiskt drar men den här snubben kanske har koll?
Att spänningen går ner till 10-11 V när startern snurrar stämmer bra med mina erfarenheter av bilar. Det batteriet du fiskar efter ser ut att ha 230 CCA så det borde gå men några 16 minuter lär det inte räcka till varför man nu skulle behöva det :)

1731706313431.png

 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top