Bilrelaterade diskussioner

Min v70 har en knäpp bagagelampa. Den är ibland alltid påslagen. Igår var det så och jag har haft den inne för att felsöka men eftersom det har hänt när det varit mörk årstid har jag när jag ruttnat på att det lyser baktill tagit ur lampan, meken hittar inget fel.

Igår tog jag ur lampan, och stoppade i den igen (eller kontakten egentligen). Då funkar den som tänkt, typ att den slocknar när man stänger bakluckan, alltså fattar jag vad som hänt när jag lämnat in den.

Vad kan det här bero på, man verkar alltså nollställa något när man kopplar ur och i lampan igen.

Min v70 har en knäpp bagagelampa. Den är ibland alltid påslagen. Igår var det så och jag har haft den inne för att felsöka men eftersom det har hänt när det varit mörk årstid har jag när jag ruttnat på att det lyser baktill tagit ur lampan, meken hittar inget fel.

Igår tog jag ur lampan, och stoppade i den igen (eller kontakten egentligen). Då funkar den som tänkt, typ att den slocknar när man stänger bakluckan, alltså fattar jag vad som hänt när jag lämnat in den.

Vad kan det här bero på, man verkar alltså nollställa något när man kopplar ur och i lampan igen.
Men alltså om lampan är PÅ när den inte ska vara det så är det ju inte själva lampan fel. Troligen kortslutning i kontakten som bryter kretsen.

• Gilla
Reaktioner: RN
Jag vet ingenting om hur lampan på en V70 styrs, men det låter som att det är en brytare eller ett relä som "klibbar", dvs kontaktytorna går inte isär som de ska. Det brukar kunna komma över tid när ljusbågen har bränt sönder ytorna. Knackar man på enheten kan de släppa för att raskt klibba ihop igen när man använder den.

I forntiden använde man kvicksilverbrytare, men andra problem än själva funktionen har gjort att de inte förekommer längre.

• Gilla
Reaktioner: RN

Du kanske satte den åt rätt håll?

Tveklöst, det som stör mig är att något verkar nollställas när man kopplar ur lampan och sätter tillbaka den. På något sätt känns det inte som reläproblem pga detta.

(ja det är inte lampan som är felet utan att den är tänd när den borde vara släckt)

Generator och AC-kompressor sitter föredömligt högt monterat.

Ja, det är så lättmekat och delarna så billiga att man nästan hoppas på att något går sönder så man får uppgradera…

Bytte bromsvätska igår. Gick bra med vacuumpump utan att ta av hjulen och utan att ens behöva ta fram domkraften. Tidigare ägare hade inte ens dragit luftnipplarna för hårt - snacka om föredömligt!

Jobbarkompisen letar efter bil. Han tittar i prisklassen ca 60-80' har tittat lite efter typ V50/V70, A4, 320 men det är inte lätt att hitta något som inte är för gammal eller jätte mycket mil.

Är det någon som har tips på någon vettig bilmodell han kan kika efter. Han har inga direkta krav gärna combi och dragkrok. Han vill bara försöka hitta en vettig problemfri bil. Han frågade mig om jag kunde komma på något märke/modell att söka efter.

Jobbarkompisen letar efter bil. Han tittar i prisklassen ca 60-80' har tittat lite efter typ V50/V70, A4, 320 men det är inte lätt att hitta något som inte är för gammal eller jätte mycket mil.

Är det någon som har tips på någon vettig bilmodell han kan kika efter. Han har inga direkta krav gärna combi och dragkrok. Han vill bara försöka hitta en vettig problemfri bil. Han frågade mig om jag kunde komma på något märke/modell att söka efter.
Alla i den prisklassen kommer att behöva reparationer.
Be honom kolla vad det finns för vettiga verkstäder i närheten.
Jag hade nog tittat på Toyota, Volvo, Subaru. Inte Audi, BMW, VW.

Vad menar du med "jätte mycket mil"?

I mina ögon klarar "normalt" sett alla hyfsat moderna bilar 30 000 mil utan några jättehaverier, men det är klart att man kan ha tur eller otur. Men hittar du en bil med 20000 mil på mätaren borde den ha 10000 mil kvar åtminstone. Men det ska synas på priset när det är större siffror på mätaren.

Instämmer gällande Avensis.
Borde gå att hitta en 15 år gammal med 20,000 mil för de pengarna.

Min uppfattning är att den är väldigt driftsäker.
Min uppfattning är också att det är roligare att se målarfärg torka än att köra en Avensis.

Vad menar du med "jätte mycket mil"?

I mina ögon klarar "normalt" sett alla hyfsat moderna bilar 30 000 mil utan några jättehaverier, men det är klart att man kan ha tur eller otur. Men hittar du en bil med 20000 mil på mätaren borde den ha 10000 mil kvar åtminstone. Men det ska synas på priset när det är större siffror på mätaren.
På 7000 mil har jag bytt, en växellåda, båda drivaxeldamaskerna, en vattenpump, spindelleder och diverse bussningar i fram och bakvagn. Bara 23 000 mil kvar till 30 000 mil. Kommer inte att hända. Kanske borde köpa japanskt

På 7000 mil har jag bytt, en växellåda, båda drivaxeldamaskerna, en vattenpump, spindelleder och diverse bussningar i fram och bakvagn. Bara 23 000 mil kvar till 30 000 mil. Kommer inte att hända. Kanske borde köpa japanskt
Min sambo har en Caddy som har gått 29000 mil nu. Det enda felet förutom service än så länge var ett litet läckage i en koppling till Ad-blue systemet, byttes i samband med kamremsbytet. Innan dess hade hon en Skoda, såldes vid 25000 mil då den var lite för liten, inga fel, bilen innan var en V70 som gick 35000 mil innan den såldes, inga större fel.

Mina Subarusar har varit sämre, jag har haft 2 Outback på rad som har sålts vid ca 26-27000 mil. Den första var det inte något jättefel på egentligen, men den såg risig ut undertill med ytrost överallt och allmänt sliten, nr 2 behövde jag byta turbo på. Nu kör jag Golf istället, ingenting än så länge på 10000 mil.

Återigen, de flesta moderna bilar ska kunna rulla 30000 mil utan några jättehaverier, men man kan såklart ha otur.

Är det Porschekvalitet du skriver om?

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back