Bilrelaterade diskussioner

Jag besiktade en bil idag, givetvis har den djävulens uppfinning "löstagbar dragkrok" och givetvis saknades nyckeln till den.

Nåväl, efter lite letande hittades nyckel, och efter lite lirkande gick faktiskt låset att få upp och dragkroken att tas loss.

Nu till frågan, bilens ägare monterade förmodligen drakroken för ett år sedan till besiktningen och har sedan inte tagit loss den vilket ledde till att låset kärvade lite, är det bättre att lämmna kulan monterad, eller av-monterad mellan besiktningarna, för det kärvade lite att sätta tillbaka den också?

Låset mår ju såklart bättre av att ligga i skuffen (uppsmort) men riskerar man inte rost och skit i delen som sitter kvar på bilen då?
Jag kör gärna runt med kulan monterad konstant, men då riskerar jag ju att låset kärvar och att kulan är svår att ta loss till nästa besiktning.

Helst skulle jag ha haft ett fast monterat drag, med både högre dragvikt och mindre problem, men så har funktion alltid gått före form för mig

Jag besiktade en bil idag, givetvis har den djävulens uppfinning "löstagbar dragkrok" och givetvis saknades nyckeln till den.

Nåväl, efter lite letande hittades nyckel, och efter lite lirkande gick faktiskt låset att få upp och dragkroken att tas loss.

Nu till frågan, bilens ägare monterade förmodligen drakroken för ett år sedan till besiktningen och har sedan inte tagit loss den vilket ledde till att låset kärvade lite, är det bättre att lämmna kulan monterad, eller av-monterad mellan besiktningarna, för det kärvade lite att sätta tillbaka den också?

Låset mår ju såklart bättre av att ligga i skuffen (uppsmort) men riskerar man inte rost och skit i delen som sitter kvar på bilen då?
Jag kör gärna runt med kulan monterad konstant, men då riskerar jag ju att låset kärvar och att kulan är svår att ta loss till nästa besiktning.

Helst skulle jag ha haft ett fast monterat drag, med både högre dragvikt och mindre problem, men så har funktion alltid gått före form för mig
Antingen smörjer du in lås, krok och kula ordentligt och tar loss den ibland för att kolla så det lirar, eller också lägger du den i skuffen och fettar in kroken ordentligt, gärna med täcklock monterat.

Det finn s mig veterligen inget täcklock att montera, men jag kanske får googla på det och se om det finns att köpa till.

Djävulens påfund!!!

Aldrig någonsin varit med om att dragkroken kollats vid besiktning.
Det måste vara något svenskt påhitt.

Ingen kollade på husbilen, strax efteråt fick jag 2a på lillbilen för att kroken inte kom loss.
Ingen kunde förklara varför det var viktigt när det inte var viktigt en kort tid innan.
Kostade mig 4kkr att få det fixat.

På hustruns Opel är det en istickskrok och när den inte är monterad sitter det ett otätt plastlock snäppt i hålet. Det gör att det kommer in partiklar som gör att kroken riskerar att fastna bara nästan.
Det klickar, men kan vara halvlåst.

Aldrig någonsin varit med om att dragkroken kollats vid besiktning.
Det måste vara något svenskt påhitt.

Ja, det kollas alltid, den satt alltså rätt monterad men låst på bilen när jag besiktade, jag fick en tvåa på det och ombesiktning för att jag inte kunde visa att den gick att ta loss,

Samma sak om den ligger i skuffen, då måste man visa att den går att sätta fast (och låsas?)

Ja, det kollas alltid, den satt alltså rätt monterad men låst på bilen när jag besiktade, jag fick en tvåa på det och ombesiktning för att jag inte kunde visa att den gick att ta loss,

Samma sak om den ligger i skuffen, då måste man visa att den går att sätta fast (och låsas?)
Man paniktestar juh dan innan besöket eller gör rent och smörjer några dar innan i samband med att man kollar alla lampor och att triangeln ligger kvar i bilen.
Jag har en väska som det står "Besiktning" på med triangel, reflexväst etc i ståendes i baksätet i när besiktar.

Man paniktestar juh dan innan besöket eller gör rent och smörjer några dar innan i samband med att man kollar alla lampor och att triangeln ligger kvar i bilen.
Jag har en väska som det står "Besiktning" på med triangel, reflexväst etc i ståendes i baksätet i när besiktar.

Jag panikgrävde fram triangeln, men hade inte en tanke på draget eftersom jag inte har haft någon bil med löstagbart drag förut, reflexväst behöver jag inte heller i personbilar.
Dock hade jag en i pickisen, den kollades aldrig på besiktningen

Jag panikgrävde fram triangeln, men hade inte en tanke på draget eftersom jag inte har haft någon bil med löstagbart drag förut, reflexväst behöver jag inte heller i personbilar.
Dock hade jag en i pickisen, den kollades aldrig på besiktningen
Reflexvästen är för att man ska få en guldstjärna.......
(Ny i plastpåse dessutom)

På min förra bil en A4 så var det löstagbar dragkrok. Funkade jättebra att ta av och på. När monterade av den så vek man över ett lock som även innehöll kontakten blev inte något skräp eller smuts. Hade den bilen mellan 2016-2024 & ca19000 mil och behövde aldrig smörja eller problem med låsning. Plockade alltid bort när inte använde den

På mina gamla saabar satt det fast dragkrok, dom fungerade över 40000mil utan problem.

Jag betvivlar inte att det finns löstagbara dragkrokar som är bättre än den jag besiktade idag, men en fast dragkrok är alltid bäst

På mina gamla saabar satt det fast dragkrok, dom fungerade över 40000mil utan problem.

Jag betvivlar inte att det finns löstagbara dragkrokar som är bättre än den jag besiktade idag, men en fast dragkrok är alltid bäst
Nä, inte när man blir påkörd bakifrån. Taket viker sig inte lika lätt med avtagbar krok.

Har inte behövt montera kroken alls på flera år vid besiktningen.

Näe, jag har hört av anda att det slarvas med det på många ställen, om dom inte ser att det kan sitta kula på bilen så kanske dom glömmer att fråga efter den...

Det talar ju för att ha den i skuffen nästa besiktning...

Näe, jag har hört av anda att det slarvas med det på många ställen, om dom inte ser att det kan sitta kula på bilen så kanske dom glömmer att fråga efter den...

Det talar ju för att ha den i skuffen nästa besiktning...

Min har aldrig varit infälld så länge jag haft bilen. (2020)
Osäker på om det är avtagbart på sambons alls, men gissningsvis.

Farsgubben körde runt med en krokig krok (fast) på en focus i säkert nästan 10 år, och inte vart det någon anmärkning på den heller.

Står i fasen att samla intryck för ny kärra.

Förnuftigt verkar v90 b4 bensinare 2020 och framåt vara i mitt fall. Känsla kan vi lämna där hän, ska funka hela tiden med familjen... 🙃

Nån som har haft en och vill avråda eller applådera ett köp?

Står i fasen att samla intryck för ny kärra.

Förnuftigt verkar v90 b4 bensinare 2020 och framåt vara i mitt fall. Känsla kan vi lämna där hän, ska funka hela tiden med familjen... 🙃

Nån som har haft en och vill avråda eller applådera ett köp?
En bekant har en V60 som tjänstebil och säger varje gång vi pratar om bilar hur mycket bättre han tyckte sin V90 var som han hade innan den han kör nu. Den var förvisso en diesel kommer inte ihåg vilken det var.

*/ ?>
Nyheter
Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

Back