Bilrelaterade diskussioner

Inget specifikt, men Subaru överlag: plastig inredning som gnisslar, törstiga motorer, ful design. Men väldigt fint balanserade och kan köras inspirerat med långa ställ. Rostbenägna om de är lite äldre, men det gäller ju de flesta bilar.
Långa ställ är bara att glömma med en "modern" Subaru. Det går inte att stänga av ESP helt. Över kanske 20 km/h så hoppar det i igen. Jag köpte en Levorg i höstas och den är inte speciellt sladdbar..
Annars verkar det vara låg dragvikt på XV med automat/ Lineartronic/ CVT jämfört med manuell. Om det spelar roll.

Inget specifikt, men Subaru överlag: plastig inredning som gnisslar, törstiga motorer, ful design. Men väldigt fint balanserade och kan köras inspirerat med långa ställ. Rostbenägna om de är lite äldre, men det gäller ju de flesta bilar.
Hade en Forester till låns en vinterdag med mycket snö och eftersatt snöröjning häromåret.

Håller med om plastigheten. Men jäklar vilken bil att tugga sig fram i hyfsat djup lössnö i X-drive eller vad nu "offroad läget" heter. Körde med flit av vägen några gånger, fastnade och lyckades backa ut i hjulspår. 🙂

Subaru verkar iaf vara av god maskinell kvalitet. Vill ha en driftsäker bil som vardagsbil. Fyrhjulsdrift är egentligen inte nåt krav men skadar ju inte. Har kört tvåhjulsdrift varje vinter sedan 1995 och aldrig riktigt behövt det, i fjäll, skogsväg eller stadstrafik.

Cvt är ju en svinbra idé om än tråkig karaktär och största nackdelen är väl livslängden = när det rasar är det ny låda på menyn. Lätt bil utan dragambitioner klarar sig förmodligen länge och det motsatta.. olänge.

Sen finns det såklart variationer på vilka som vet vad dom bygger, material och magisk kedja. Men som det ser ut slutar det ofta med totalt skrammel och inget normal service förebygger.

edit; bus bus bus..

1000002175.jpg

Last edited:
Subaru verkar iaf vara av god maskinell kvalitet. Vill ha en driftsäker bil som vardagsbil. Fyrhjulsdrift är egentligen inte nåt krav men skadar ju inte. Har kört tvåhjulsdrift varje vinter sedan 1995 och aldrig riktigt behövt det, i fjäll, skogsväg eller stadstrafik.

Har dom inte ökända problem med att separera olja och kylarvätska i topplockspackningen längre?

Har för mig att det var många som varnade för deras diesel för några år sedan att det skulle vara mycket problem med den.
Gick med i några Subarugrupper på Facebook när jag köpte min bil och 9/10 som har motorproblem är dieselbilar. Typ.
Har inte forskat i dieselbilarnas problem för diesel har aldrig varit aktuellt för min del. Tycker det är lite äckligt med diesel.. :tungan

Aldrig ägt någon Subaru, men slås av hur många annonser man ser på GDS-bilar med stum motor, vissa så unga som 10 år.

*/ ?>
Back