Bilrelaterade diskussioner

Inget specifikt, men Subaru överlag: plastig inredning som gnisslar, törstiga motorer, ful design. Men väldigt fint balanserade och kan köras inspirerat med långa ställ. Rostbenägna om de är lite äldre, men det gäller ju de flesta bilar.
Långa ställ är bara att glömma med en "modern" Subaru. Det går inte att stänga av ESP helt. Över kanske 20 km/h så hoppar det i igen. Jag köpte en Levorg i höstas och den är inte speciellt sladdbar..
Annars verkar det vara låg dragvikt på XV med automat/ Lineartronic/ CVT jämfört med manuell. Om det spelar roll.

Inget specifikt, men Subaru överlag: plastig inredning som gnisslar, törstiga motorer, ful design. Men väldigt fint balanserade och kan köras inspirerat med långa ställ. Rostbenägna om de är lite äldre, men det gäller ju de flesta bilar.
Hade en Forester till låns en vinterdag med mycket snö och eftersatt snöröjning häromåret.

Håller med om plastigheten. Men jäklar vilken bil att tugga sig fram i hyfsat djup lössnö i X-drive eller vad nu "offroad läget" heter. Körde med flit av vägen några gånger, fastnade och lyckades backa ut i hjulspår. 🙂

Subaru verkar iaf vara av god maskinell kvalitet. Vill ha en driftsäker bil som vardagsbil. Fyrhjulsdrift är egentligen inte nåt krav men skadar ju inte. Har kört tvåhjulsdrift varje vinter sedan 1995 och aldrig riktigt behövt det, i fjäll, skogsväg eller stadstrafik.

Cvt är ju en svinbra idé om än tråkig karaktär och största nackdelen är väl livslängden = när det rasar är det ny låda på menyn. Lätt bil utan dragambitioner klarar sig förmodligen länge och det motsatta.. olänge.

Sen finns det såklart variationer på vilka som vet vad dom bygger, material och magisk kedja. Men som det ser ut slutar det ofta med totalt skrammel och inget normal service förebygger.

edit; bus bus bus..

1000002175.jpg

Last edited:
Subaru verkar iaf vara av god maskinell kvalitet. Vill ha en driftsäker bil som vardagsbil. Fyrhjulsdrift är egentligen inte nåt krav men skadar ju inte. Har kört tvåhjulsdrift varje vinter sedan 1995 och aldrig riktigt behövt det, i fjäll, skogsväg eller stadstrafik.

Har dom inte ökända problem med att separera olja och kylarvätska i topplockspackningen längre?

Har för mig att det var många som varnade för deras diesel för några år sedan att det skulle vara mycket problem med den.
Gick med i några Subarugrupper på Facebook när jag köpte min bil och 9/10 som har motorproblem är dieselbilar. Typ.
Har inte forskat i dieselbilarnas problem för diesel har aldrig varit aktuellt för min del. Tycker det är lite äckligt med diesel.. :tungan

Aldrig ägt någon Subaru, men slås av hur många annonser man ser på GDS-bilar med stum motor, vissa så unga som 10 år.

Gick med i några Subarugrupper på Facebook när jag köpte min bil och 9/10 som har motorproblem är dieselbilar. Typ.
Har inte forskat i dieselbilarnas problem för diesel har aldrig varit aktuellt för min del. Tycker det är lite äckligt med diesel.. :tungan
Jag har haft 2 diesel-Outback. Den första (2010) byttes mot nr 2 (2015) främst för att damen ville ha den automatlåda då det vankades långsemester med husvagn.

Den första började bli gammal och ganska rostig undertill, ingen genomrost men den såg tråkig ut, annars gick den som den skulle. Den nya gick bra i drygt 2 år för mig, men sen började det strula med motorn. Konstiga felkoder, den körde partikelfilterbränning i princip hela tiden. Kollade givare först, tvättade ur filtret till ingen nytta. Rök inget synligt heller, så köpte ett nytt partikelfilter för 7000kr ungefär, sen funkade det bra. I några veckor, sen samma fel igen. Det visade sig vara turbon som var slut och läckte igenom olja, så egentligen var det ganska enkelt. Men en beggad turbo gick på 6000kr, så efter det tröttnade jag och sålde den. Den hade då rullat ca 21500 mil.

Annars är det en fantastisk bil när det är lite snö och elände, man kör inte fast förrän det är riktigt jäkligt.

Egentligen så tar man sig fram med det mesta.
Hade blötsnö (nåja inte torr iaf) upp över regskylten på V70'in (enhjulssriven) igår när jag kom hem.
Fick gunga bakåfram en gång (ett gung) just innan krönet på backen, men annars helt obehindrat.

Har mer att göra med hur mycket man är villig att skamfila, men fastna finns inte på kartan.
Hade ändå varit skoj med något lite högre och mer oömt när det ser ut på det viset.

Vet inte om det är någon hjälp men:
På min V70 D3 12:a (5 cyl) var det en spricka i intercooler-slangen. På en V70 sitter den under luftburken som är lätt att flytta på.

Jag kan återrapportera att det denna gången var yttre åverkan på intercoolern. Högra fästet hade fått en smäll och all ladd åkte den vägen. Nu är den bytt till en från tillverkaren "Nissen". 2700:-.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back