Bilrelaterade diskussioner

Kodar du in spridarna?
Ja. Sedan ska ju ECU:n kunna korrigera själv efter en stund, men bra med grovinställning.

Det roliga var ju att de gamla var kodade åt fel håll. Knappast från fabrik? Någon har varit där i kodat och trott att man räknar vä-hö, fast det är tvärtom på denna

V60 D3 2013 har börjat tända motorlampa och meddela det med påståendet att det krävs motorservice.

Det saknas en ”hel del” effekt (D3 kommer ni ihåg va?) så det påstås göra 80 km/h på femman.

Vad kan tänkas vara normalt laddtryck?
Jag loggade min fullgasrepa till butiken. Det är till råga på allt nysnö ute.
Har jag hål i slangar/rör från turbo-ic-insug?
View attachment 523465View attachment 523466
Normalt tryck är ca 1,5 bar övertryck (lägg till atmosfären, så är det nog OBD2-värdet man får)

Det du behöver kolla är:

Spruckna tryckrör eller slangar till intercooler.
Läckage vid intercooler.
Defekt boost pressure sensor eller MAP-sensor.
Trasig eller feljusterad turbo control valve (TCV).
EGR-problem eller sot i insug

Fråga om Citroen Berlingo; kan man köpa en sån, eller faller den isär så fort man kört runt hörnet? Några kända problem?

Tänker på personbilsvarianten/bensin. Den e ju lika ful som min Skoda Roomster, men lite större. Och skulle därför sannolikt vara bra för mig och min vovve 😊.

Fråga om Citroen Berlingo; kan man köpa en sån, eller faller den isär så fort man kört runt hörnet? Några kända problem?

Tänker på personbilsvarianten/bensin. Den e ju lika ful som min Skoda Roomster, men lite större. Och skulle därför sannolikt vara bra för mig och min vovve 😊.
Nja.
Ska du ha PSA/Stellantis bör du sikta på diesel, om du inte vill ha en bil äldre än -05.
På 00-talet kom Prince-motorn och den lever kvar än idag i alla bensindrivna PSA. Undvik allt från denna motorfamilj, t.ex. EP3, EP6, THP och PureTech.

När det väl börjar rycka, så är det kvar. Men det kommer lite nu och då i omgångar. Oavsett varvtal. Ju mer gas, desto kraftigare rycker det till (oftast). Vid något tillfälle då hårt att en kamsensor larmade och satte bilen i limpmode några sekunder.

Efter att jag rengjort och monterat in spridarna förut, så fick bilen felfritt i flera veckor. Men sen kom det tillbaka.

Nåväl, tre till Bosch-spridare är på väg så det är bara att öppna plånboken 🫣
De är nu på plats. Inkl nytt relä för glödtändningen som gav felkod trots att det verkar fungera, men nu slocknade koden så...

Blir en nervös tid av körning och bara hålla andan i väntan på ev ryckningar. Det jag kunde konstatera när jag lyft ur samtliga gamla spridare, var att de alla läckte diesel mer eller mindre. Så det är en indikation på att de har varit orsaken.IMG_20251205_113958378_HDR.jpg

Hjälpte en granne med bilen som stod flera mil bort och det tog tre timmar allt som allt, när jag blev avsläppt hemma frågade han vad jag ville ha för besväret och jag svarade "swisha vad du tycker det är värt"

Fanskapet swishar 100 spänn....

Varför drar jag till mig alla puckon?
(man skäms ju för att berätta)

Hjälpte en granne med bilen som stod flera mil bort och det tog tre timmar allt som allt, när jag blev avsläppt hemma frågade han vad jag ville ha för besväret och jag svarade "swisha vad du tycker det är värt"

Fanskaper swishar 100 spänn....

🫣

Ja vad fan säger man... Jag har slutat hjälpa andra än närmaste familjen med bärgning och liknande om jag inte innan avtalat vad det kommer att kosta. Tjänster och gentjänster funkar bara så länge man får något tillbaka som gör det värt det hela.

Jag hänt jag dragit upp någon ur dike och allt man får är ett tack och knappt det. Trevligt, men jag vet att hade jag stått i diket så hade hundra pers åkt förbi utan att stanna. Så något för tid och slitage på bilen vill man gärna ha.

🫣

Ja vad fan säger man... Jag har slutat hjälpa andra än närmaste familjen med bärgning och liknande om jag inte innan avtalat vad det kommer att kosta. Tjänster och gentjänster funkar bara så länge man får något tillbaka som gör det värt det hela.

Jag hänt jag dragit upp någon ur dike och allt man får är ett tack och knappt det. Trevligt, men jag vet att hade jag stått i diket så hade hundra pers åkt förbi utan att stanna. Så något för tid och slitage på bilen vill man gärna ha.
Jag brukar nog bjuda på det mesta, om jag har tid. (Och det är någon jag vill hjälpa öht)
Om det är för besvärligt att göra gratis så gör jag det inte alls.

Att jobba för pengar är alldeles värdelöst, om det inte kan ersätta jobbet jag redan har.
Eller allra helst lösa behovet av jobb permanent.

Fanskaper swishar 100 spänn....

Tro fan att det aldrig blir nåt hojköp för dig!.... :hjarta:krama

Då kunde idioten ringt bärgare ist.

I söndags så var jag på hockey och min bättre hälft ringer och undrar om jag kan hjälpa hennes kompis som fått punka.
Självklart men det får bli efter hockeyn.

Satt en jävla plastskruv i däcket och inget reservhjul och sommarhjulen på däckhotell så det blev lite fix och trix och körande men 2 timmar senare var det fixat.

Hon frågade vad jag ville ha för detta och jag sa inget. När jag ska sätta mig i bilen så ser jag att det ligger något i passagerarsätet.

Bifogat

• IMG_8449.jpeg
    IMG_8449.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 26
  • IMG_8450.jpeg
    IMG_8450.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 26

Hur illa det är beror väl mycket på hur nära vän man är med sin granne.
Jag menar för vissa vänner är det ju lite ge och ta med tjänster.

Fast då skulle man kanske inte svarat "vad du tycker det är värt".

Folk tycker ju många gånger inte att tid bakom ratten har ett värde. Lite som när jag jobbat som tomte på julafton och en kärring bara ville betala bränslekostnaden för att jag skulle köra ut till deras by utanför centrum.

Att jag ville ha dubbelt betalt för dubbel tid eftersom jag istället kunde ha gjort ett besök hos en annan familj istället för att sitta bakom ratten förstod hon inte.

Jag frågade vad hon trodde att en taxi tog betalt för motsvarande arbetstid och bil, då svarade hon att "du åker väl inte taxi hit?".

Vissa kunder vill man helt enkelt inte ha. Men tack och lov var de flesta betydligt tacksammare så det jämnade ut sig och jag brukade få en hel del dricks på en julrunda. Mycket julgodis.

Hur illa det är beror väl mycket på hur nära vän man är med sin granne.
Jag menar för vissa vänner är det ju lite ge och ta med tjänster.

Fast då skulle man kanske inte svarat "vad du tycker det är värt".

Folk tycker ju många gånger inte att tid bakom ratten har ett värde. Lite som när jag jobbat som tomte på julafton och en kärring bara ville betala bränslekostnaden för att jag skulle köra ut till deras by utanför centrum.

Att jag ville ha dubbelt betalt för dubbel tid eftersom jag istället kunde ha gjort ett besök hos en annan familj istället för att sitta bakom ratten förstod hon inte.

Jag frågade vad hon trodde att en taxi tog betalt för motsvarande arbetstid och bil, då svarade hon att "du åker väl inte taxi hit?".

Vissa kunder vill man helt enkelt inte ha. Men tack och lov var de flesta betydligt tacksammare så det jämnade ut sig och jag brukade få en hel del dricks på en julrunda. Mycket julgodis.
Haha ok förklarar ju en del, knäcker du extra i Jul då? Du kan ju komma hit som tomte...men du får inget julgodis ..men nåra stänkare kan jag bjuda på! :) :hjarta

Haha ok förklarar ju en del, knäcker du extra i Jul då? Du kan ju komma hit som tomte...men du får inget julgodis ..men nåra stänkare kan jag bjuda på! :) :hjarta

Slutade tomta när pandemin kom och efter pandemin var dottern så gammal att den inte längre funkade att fira "julafton" den 25e.

Jag har funderat på att börja köra igen men jag tror inte det blir i år.

De är nu på plats. Inkl nytt relä för glödtändningen som gav felkod trots att det verkar fungera, men nu slocknade koden så...

Blir en nervös tid av körning och bara hålla andan i väntan på ev ryckningar. Det jag kunde konstatera när jag lyft ur samtliga gamla spridare, var att de alla läckte diesel mer eller mindre. Så det är en indikation på att de har varit orsaken.View attachment 523537
...🫣

Tror fan det går troll i skiten. Lite ryck kvar trots nya spridare och de håller tätt och fint. Suck. Men så kom jag på något jag sett om railtryck och reglering och vet att när jag loggade trycket så varierade trycket en del som en våg. Jag måste kolla om det var bara små variationer pga upplösningen och vilka värden de låg på, för dålig reglering av trycket kan ge precis de här symptomen. Så nu har jag kollat Youtube och checkat med Copilot och har en lista på hur jag ska kolla om det är tryckgivare eller regulator som är off.

Det finns ett alternativ till och det är vevaxelgivare för position och den är både enkel och billig att fixa, men då brukar motorn stanna på tomgång och bete sig även när den är kall.

Nåja, tur att jag inte har annat att göra

*/ ?>
Nyheter
KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Back