Bilrelaterade diskussioner

Kodar du in spridarna?
Ja. Sedan ska ju ECU:n kunna korrigera själv efter en stund, men bra med grovinställning.

Det roliga var ju att de gamla var kodade åt fel håll. Knappast från fabrik? Någon har varit där i kodat och trott att man räknar vä-hö, fast det är tvärtom på denna

V60 D3 2013 har börjat tända motorlampa och meddela det med påståendet att det krävs motorservice.

Det saknas en ”hel del” effekt (D3 kommer ni ihåg va?) så det påstås göra 80 km/h på femman.

Vad kan tänkas vara normalt laddtryck?
Jag loggade min fullgasrepa till butiken. Det är till råga på allt nysnö ute.
Har jag hål i slangar/rör från turbo-ic-insug?
View attachment 523465View attachment 523466
Normalt tryck är ca 1,5 bar övertryck (lägg till atmosfären, så är det nog OBD2-värdet man får)

Det du behöver kolla är:

Spruckna tryckrör eller slangar till intercooler.
Läckage vid intercooler.
Defekt boost pressure sensor eller MAP-sensor.
Trasig eller feljusterad turbo control valve (TCV).
EGR-problem eller sot i insug

Fråga om Citroen Berlingo; kan man köpa en sån, eller faller den isär så fort man kört runt hörnet? Några kända problem?

Tänker på personbilsvarianten/bensin. Den e ju lika ful som min Skoda Roomster, men lite större. Och skulle därför sannolikt vara bra för mig och min vovve 😊.

Fråga om Citroen Berlingo; kan man köpa en sån, eller faller den isär så fort man kört runt hörnet? Några kända problem?

Tänker på personbilsvarianten/bensin. Den e ju lika ful som min Skoda Roomster, men lite större. Och skulle därför sannolikt vara bra för mig och min vovve 😊.
Nja.
Ska du ha PSA/Stellantis bör du sikta på diesel, om du inte vill ha en bil äldre än -05.
På 00-talet kom Prince-motorn och den lever kvar än idag i alla bensindrivna PSA. Undvik allt från denna motorfamilj, t.ex. EP3, EP6, THP och PureTech.

*/ ?>
Nyheter
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Back