Bilrelaterade diskussioner

Jag hade en elektrisk MINI ett år och gillade den bortsett från att den inte gick att använda i lös snö. När jag har provkört andra storlekar av samma märke har hela vitsen med att åka MINI känts bortblåst. Bara steget upp till en med dubbla antalet dörrar på sidorna kommer med en klumpigare känsla och Countryman kändes som vilken kluns som helst och lika inspirerande som en Nissan eller Toyota. Märket har en premiumprislapp, men utan känslan betalar man bara för utseende.
IMG_0084.jpeg
Jag hade en Countryman för ca 6 år sen
Den gick bra i snön. Tog sig fram i djup snö
På bilden är dom mindre fälgarna på

Jag ser fan ingen skillnad på dagens bilar, allt ser ut som en slätstruken SUV.
Det tar en tiondels sekund att känna igen en Cheva Nova, men inte ens märkena jag jobbar med är jag tvärsäker på vilken modell det är, det blir till att läsa på eländet
:3freak

Det tar en tiondels sekund att känna igen en Cheva Nova, men inte ens märkena jag jobbar med är jag tvärsäker på vilken modell det är, det blir till att läsa på eländet
Hmm, så brukar äldre personer (alltså t.o.m. äldre än jag) säga. :tungan

Kanske beror det på intresset?
Vanliga bruksfordon är ju totalt ointressanta. Jag anser mig vara intresserad av det mesta med motor men bruksfordon för att frakta arslet intresserar mig inte för 5 öre jag än mindre förstår jag hur det kan vara så betydelsefullt för vissa människor vilken av dessa själlösa tråkiga bilar just dom har valt för att upphöja sin identitet.

Kanske beror det på intresset?
Vanliga bruksfordon är ju totalt ointressanta. Jag anser mig vara intresserad av det mesta med motor men bruksfordon för att frakta arslet intresserar mig inte för 5 öre jag än mindre förstår jag hur det kan vara så betydelsefullt för vissa människor vilken av dessa själlösa tråkiga bilar just dom har valt för att upphöja sin identitet.
Också förundrad att folk lägger hiskeligt med pengar på tex en KIA för att frakta ungarna...

Jag är mer förvånad att folk lägger ännu mer hiskeligt med pengar för att det ska stå BMW på mamma-suven
(för jag ser inte heller skillnaden när dom kör förbi)

Ungarna bryr sig knappast om det är en Kia eller BMW
Nu får du lugna ner dig, ungar kan bli ilurade att en tisha är värd ∞ gånger mer för att det står pokemon på den!

Också förundrad att folk lägger hiskeligt med pengar på tex en KIA för att frakta ungarna...
I just det fallet får man en förbannat bra bil till en likvärdig kostnad som de flesta andra moderna bilar. Det är nästan så jag funderar på att skaffa en igen fast jag redan har haft en (Optima PHEV sedan).
Den hade betydligt bättre integration av hybridsystemet än Märkvärdesfordonet som ersatte den.

Jag försöker undvika att köpa ett fabrikat jag redan har haft.

Apropå att sätta pengar på bil.
Nu när det har kommit lite snö så vill det till att man blir sen till jobbet var och varannan dag. Det går 60 på 90-väg, och längst fram i kön är nästan oundvikligen en SUV från de senaste 5 åren.
Jag tänker, OM man har råd att lägga över en halv mille på en bruksbil, då har man väl ändå råd att stanna hemma?
:va

Apropå att sätta pengar på bil.
Nu när det har kommit lite snö så vill det till att man blir sen till jobbet var och varannan dag. Det går 60 på 90-väg, och längst fram i kön är nästan oundvikligen en SUV från de senaste 5 åren.
Jag tänker, OM man har råd att lägga över en halv mille på en bruksbil, då har man väl ändå råd att stanna hemma?
:va

Eller att köpa riktiga dubbdäck?

Men sen kan ju du starta tidigare också.
Jag tittade på morgonens snökaos-rapporter, på ingen av bilderna var det mer snö än att jag har kört till jobbet i betydligt värre, visst, man kanske inte kan hålla skyltad hastighet överallt, men man tar sig dit man ska om man anpassar hastigheten efter underlaget.

Om man normalt åker till jobbet i sådan tid att man hinner ta en kaffe innan man börjar, då kanske man kommer i tid ändå även om man måste dra ner snitthastigheten en dag då det är besvärligt

Eller att köpa riktiga dubbdäck?

Men sen kan ju du starta tidigare också.
Jag tittade på morgonens snökaos-rapporter, på ingen av bilderna var det mer snö än att jag har kört till jobbet i betydligt värre, visst, man kanske inte kan hålla skyltad hastighet överallt, men man tar sig dit man ska om man anpassar hastigheten efter underlaget.

Om man normalt åker till jobbet i sådan tid att man hinner ta en kaffe innan man börjar, då kanske man kommer i tid ändå även om man måste dra ner snitthastigheten en dag då det är besvärligt
Jag har min morgon schemalagd i sekunder. Sängen till stämpelklockan får ta Exakt 898 sekunder, inklusive kisspaus och dagislämning. Jag stiger inte upp 15 sekunder tidigare för att Bert, 56, banktjänsteman med Kia Sorento tror att han ska dö om det är frost i dikesgrenen.

Men framförallt - hastighetsbegränsningen är redan anpassad efter worst-case. Snöstorm och sommardäck.

Men framförallt - hastighetsbegränsningen är redan anpassad efter worst-case. Snöstorm och sommardäck.
På raksträckor, i kurvor är det körskicklighet som avgör! Jämför dragracing vs banracing/rally.

I just det fallet får man en förbannat bra bil till en likvärdig kostnad som de flesta andra moderna bilar. Det är nästan så jag funderar på att skaffa en igen fast jag redan har haft en (Optima PHEV sedan).
Den hade betydligt bättre integration av hybridsystemet än Märkvärdesfordonet som ersatte den.

Jag försöker undvika att köpa ett fabrikat jag redan har haft.
Jo, inget ont om Kia. Är väl bland de bästa man köpa. Kom bara att tänka på en kollega till mig som köpte en flång ny Sorrento + 600k och privatleasar en Ceed, plötsligt har man 2 högst normala bilar som tangerar miljonen. Och folk tror att min 8 år gamla Cayman är dyr...

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...