SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är inget enkelt svar på den. Jag har av tradition valt tyska bilar. Inte för att de alltid är lättast att skruva på eller med minst problem tyvärr, men det är hyfsat genomtänkt och jag förstår hur de resonerat. Men det kan fortfarande vara saker som man undrar hur fan de resonerat... Överdesignade grejer och som det mesta de senaste 20 åren, även hårt ansatt av ekonomer som kräver billigare lösningar.
Franska bilar slutade vara bra på 70-talet, med undantag för en del av motorerna.
Japanska och sydkoreanska är en något okänd värld för mig, även om det finns saker de gör som imponerar mitt i all plast och aptråkig design (Nissan GTR och några till är undantagna). Vad jag dock blev positivt överraskad av, var en Hyundai Getz (den är dock inte helt ny) där jag bytte ac-kompressor och multiremmar mm. Det var trångt, men det behövdes bara två dimensioner av hylsor och nycklar och hela jobbet gjordes på några få timmar och utan svordomar. Det är jag inte bortskämd med på VAG eller BMW. Skulle jag köpa en Hyundai? Nej troligen inte. Jag skulle köpa en till MINI istället. En runt 2019-2020 innan de började strypa motorerna pga hårdare avgaskrav. Nackdel är elektronisk servicebok, men så är det med de flesta numera.
Kom fram till att jag aldrig någonsin ägt en japansk bil när jag läste detta, bara Européer (tyskar, volvosar, en fiat), och en jänkare.
Planen för mig har varit att köra vidare med V70'in till den återgår till naturen, den är trist men jäkligt bra bruksbil, om något dyr i drift.
MEN, tyvärr så är underhållet eftersatt riktigt ordentligt, märkesverkstad varje år och förutsätta att de sköter det som bör, gör tydligen det. Och jag har ganska snabbt fattat varför de fuskat, ingenting förutom det allra mest grundläggande är onödigt besvärligt och äter upp timmar i oacceptabla mängder. Mest så är det alldeles förargerligt paketerat, men också så har de använt en jäkla massa engångs-fästen/clips/klämmor etc, och elkontakter etc är av alldeles för dålig kvalitet för en dyr bil, torrhårda och går sönder om man ska ha i / ur dem.
Så, någonting måste göras. Har lite tänkt att nästa bil får bli så gammal som möjligt, men har inget vettigt garage, och sådana bilar brukar ruttna rätt snabbt om de bor ute i slask.
Dessutom så har jag fortfarande användning av isofix, och klimat är ju trevligt.
Har funderat lite på 5-pers pickup typ L200/Hilux/D-max, men jag vet inte. Kanske sista generationen Pajero.
Att det behöver göras underhåll är inte hela världen, men det behöver gå att göra det mesta i halvmörker på några timmar, med en normal uppsättning verktyg.
Nästa bil får gärna vara den sista brukisen jag köper innan jag flyttar in i enrummare på källarplan. Bilen ska absolut vara äldre än att den har skyltigenkänning och andra äckliga översittarfasoner.
).
men sikta på en av de nyare dieslarna så är problemen färre.