Bilrelaterade diskussioner

Sitter och försöker köpa ny (begagnad) bil.
Vilken jävla jungel!

Tidigare har jag mest bara köpt gamla lik för några tusenlappar och kört tills de varit redo för skroten. Det har funkat förvånansvärt bra och jag har aldrig blivit stående vid vägkanten.

Nu ska vi lägga några hundra tusen och letar en bil som är max några år gammal. Då kan och bör vissa garantier gälla förutsatt att service skötts enligt reglerna.
Att få veta detta verkar vara omöjligt. Säljarna vet inte.
Verkstäderna vet inte.
Generalagenterna går inte nå.

Har ringt runt som en galning till en massa ÅF och verkstäder angående flera olika bilar hela dagen utan att någon kan säga bu eller bä.

Än värre blir det av att vissa bilar har fysisk servicebok, vissa bilar har elektronisk servicebok och vissa har båda. Stämpeln kan hamna varsom.
 
Sitter och försöker köpa ny (begagnad) bil.
Vilken jävla jungel!

Tidigare har jag mest bara köpt gamla lik för några tusenlappar och kört tills de varit redo för skroten. Det har funkat förvånansvärt bra och jag har aldrig blivit stående vid vägkanten.

Nu ska vi lägga några hundra tusen och letar en bil som är max några år gammal. Då kan och bör vissa garantier gälla förutsatt att service skötts enligt reglerna.
Att få veta detta verkar vara omöjligt. Säljarna vet inte.
Verkstäderna vet inte.
Generalagenterna går inte nå.

Har ringt runt som en galning till en massa ÅF och verkstäder angående flera olika bilar hela dagen utan att någon kan säga bu eller bä.

Än värre blir det av att vissa bilar har fysisk servicebok, vissa bilar har elektronisk servicebok och vissa har båda. Stämpeln kan hamna varsom.
Det hjälper inte med allt men jag använder appen car.info för att kolla en del historik.
 
Hittade lite dieselinfo på FB:

SVENSK DIESEL SKAPAR OANADE PROBLEM!
Man är tvungen i flera fall att uppdatera dieselmotorns motorstyrning (ECU)- anpassad till den ”Svenska dieseln”.


Vill bara berätta hur det till slut gick med min dieselbil som fick problem - om ni nu sitter med liknande problem!
AUDI årsm 2015 (V6 - 3.0 TDI diesel 245 HK) – där 4 st verkstäder var inbegripna med att jobba på att fixa felet med felkoder P0088 högt tryck i railen = limp mode = hotstart problem.
Sista verkstaden med en ärrad Bosch tekniker där vi tillsammans lyckades lösa problemet till slut.

Och tur att jag stoppade utbytet av hårdvara som en märkesverkstad propsade på – skulle kostat runt 100.000 i material och jobb – det hade blivit rejält dyrt – för det var inte heller felkällan i grunden
Nu fick jag hjälp av en Bosch verkstad till slut, de konstaterade att det inte var hårdvaran (HPFP, sensorer, regulator, spridare m m) – via AI däremot fick jag reda på att det fanns en uppdatering hos Audi/Bosch kopplat till det fel jag hade och det var i motorstyrningen där emot (ECU)

Vi bokade en tid med Bosch/Audi, det var segt att få dem att reagera – de satt sedan uppkopplade online från Tyskland i 2 dagar och körde in den senaste programvaran i bilens motorstyrning via ett spec interface hos en Bosch mek här i veckan – varvat med provkörningar av Bosch mek.

Progr.varan är spec utförd för dessa bilar med Bosch bränslesystem anpassat till den diesel vi har i Sverige för stunden med all sin inbladning och nu fungerar bilen som den skall.
Jag noterade Bosch kommentar att detta fenomenet/felkällan inte finns i Europa utan endast i Sverige/Skandinavien – beroende på dieselns kvalitet
Har kört de första 70 milen och bilen har en helt annan karaktäristik.
Bränsleförbrukningen är betydligt lägre och den svarar på ett helt annat sätt – och inga Hotstartproblem eller felkoder vid körningen eller omstart efter 20 min.

Att renovera bränslesystemet hade inte hjälpt, däremot bör man ha de senaste uppdateringarna – för de bilar som det berör.
Och det gäller nog även andra märken med Bosch under huven – säkert andra märken också
Istället för 100.000 kr blev kostnaden 8000 kr, men kunde vara lägre om vi vetat att det endast var en uppdatering som behövdes.

De verkstäder som jag varit i kontakt med har ingen aning - förutom en verkstad just nu.
 
Vilken lite modernare bil är mest skruvarvänlig att arbeta på & underhålla?

Det betyder ju alltså inte nödvändigtvis enklast teknik, eller minst behov av underhåll, utan mer att det är genomtänkt paketerat och att man har använt sig av vettiga material, och absolut inte några engångs fästen och klämmor.

Jag tänker i eget fall, fyrhjulingen jag har (linhai) är väldigt enkel tekniskt, det är en 2011, men finns egentligen ingenting som inte kunnat produceras på 60-talet, eller åtminstone 70. Den relativt stor grej med pytteliten stånka. Ändå är det trångt och allt som skall göras är ett onödigt stort projekt. Skruvar är gjorda i ost och plastdetaljer har murknat för länge sedan. I jämförelse så är Aprilian väldigt mer avancerad (fan, till och med insprutning!), det är en relativt stor motor i ett kompakt chassi. Ändå är den mycket lättmekad, alla skruvskallar pekar dit man får plats med ett verktyg, och delarna kommer ut i logisk ordningsföljd, precis åt det håll det finns plats åt dem. Dessutom har Rotax använt sig av skruvar som håller formen, även efter 20 år och många servicar, och elkontakter etc i plast som fortfarande är mjuk.

Så, vilken bil är byggd för att skruvas på? :va
Då tänker jag typ efter 2010.
 
Vilken lite modernare bil är mest skruvarvänlig att arbeta på & underhålla?

Det betyder ju alltså inte nödvändigtvis enklast teknik, eller minst behov av underhåll, utan mer att det är genomtänkt paketerat och att man har använt sig av vettiga material, och absolut inte några engångs fästen och klämmor.

Jag tänker i eget fall, fyrhjulingen jag har (linhai) är väldigt enkel tekniskt, det är en 2011, men finns egentligen ingenting som inte kunnat produceras på 60-talet, eller åtminstone 70. Den relativt stor grej med pytteliten stånka. Ändå är det trångt och allt som skall göras är ett onödigt stort projekt. Skruvar är gjorda i ost och plastdetaljer har murknat för länge sedan. I jämförelse så är Aprilian väldigt mer avancerad (fan, till och med insprutning!), det är en relativt stor motor i ett kompakt chassi. Ändå är den mycket lättmekad, alla skruvskallar pekar dit man får plats med ett verktyg, och delarna kommer ut i logisk ordningsföljd, precis åt det håll det finns plats åt dem. Dessutom har Rotax använt sig av skruvar som håller formen, även efter 20 år och många servicar, och elkontakter etc i plast som fortfarande är mjuk.

Så, vilken bil är byggd för att skruvas på? :va
Då tänker jag typ efter 2010.
Det är inget enkelt svar på den. Jag har av tradition valt tyska bilar. Inte för att de alltid är lättast att skruva på eller med minst problem tyvärr, men det är hyfsat genomtänkt och jag förstår hur de resonerat. Men det kan fortfarande vara saker som man undrar hur fan de resonerat... Överdesignade grejer och som det mesta de senaste 20 åren, även hårt ansatt av ekonomer som kräver billigare lösningar.

Franska bilar slutade vara bra på 70-talet, med undantag för en del av motorerna.

Japanska och sydkoreanska är en något okänd värld för mig, även om det finns saker de gör som imponerar mitt i all plast och aptråkig design (Nissan GTR och några till är undantagna). Vad jag dock blev positivt överraskad av, var en Hyundai Getz (den är dock inte helt ny) där jag bytte ac-kompressor och multiremmar mm. Det var trångt, men det behövdes bara två dimensioner av hylsor och nycklar och hela jobbet gjordes på några få timmar och utan svordomar. Det är jag inte bortskämd med på VAG eller BMW. Skulle jag köpa en Hyundai? Nej troligen inte. Jag skulle köpa en till MINI istället. En runt 2019-2020 innan de började strypa motorerna pga hårdare avgaskrav. Nackdel är elektronisk servicebok, men så är det med de flesta numera.
 
Japanska och sydkoreanska är en något okänd värld för mig, även om det finns saker de gör som imponerar mitt i all plast och aptråkig design (Nissan GTR och några till är undantagna). Vad jag dock blev positivt överraskad av, var en Hyundai Getz (den är dock inte helt ny) där jag bytte ac-kompressor och multiremmar mm. Det var trångt, men det behövdes bara två dimensioner av hylsor och nycklar och hela jobbet gjordes på några få timmar och utan svordomar. Det är jag inte bortskämd med på VAG eller BMW. Skulle jag köpa en Hyundai? Nej troligen inte. Jag skulle köpa en till MINI istället. En runt 2019-2020 innan de började strypa motorerna pga hårdare avgaskrav. Nackdel är elektronisk servicebok, men så är det med de flesta numera.
Då jag själv sneglat lite på en Mini när det har talats om att uppdatera vagnsparken hemma så har jag en fråga kring det feta ovanför...
Finns det någon anledning att det är just de årsmodellerna som är intressanta?
Nyare är strypta förstår jag men jag tänker på äldre/tidigare versioner och då med diesel-rova...
Är det några årsmodeller/motoralternativ man direkt bör välja bort tex?
 
Är det nån som vill tjöpa ett mekobjekt, SAAB 9-3 2.0 185hk, kokar, läcker ut avgaser i kylet, byt motorn (block&topp) medföljer. Hyggligt fräsch för övrigt.
A-traktor eller vinterpulka, finns i Sigtuna
Sommar&vinterpuckar i gott skick.

Orkade inte byta allt för ägarinnan ville (kunde) inte pröjsa.
 
Det är inget enkelt svar på den. Jag har av tradition valt tyska bilar. Inte för att de alltid är lättast att skruva på eller med minst problem tyvärr, men det är hyfsat genomtänkt och jag förstår hur de resonerat. Men det kan fortfarande vara saker som man undrar hur fan de resonerat... Överdesignade grejer och som det mesta de senaste 20 åren, även hårt ansatt av ekonomer som kräver billigare lösningar.

Franska bilar slutade vara bra på 70-talet, med undantag för en del av motorerna.

Japanska och sydkoreanska är en något okänd värld för mig, även om det finns saker de gör som imponerar mitt i all plast och aptråkig design (Nissan GTR och några till är undantagna). Vad jag dock blev positivt överraskad av, var en Hyundai Getz (den är dock inte helt ny) där jag bytte ac-kompressor och multiremmar mm. Det var trångt, men det behövdes bara två dimensioner av hylsor och nycklar och hela jobbet gjordes på några få timmar och utan svordomar. Det är jag inte bortskämd med på VAG eller BMW. Skulle jag köpa en Hyundai? Nej troligen inte. Jag skulle köpa en till MINI istället. En runt 2019-2020 innan de började strypa motorerna pga hårdare avgaskrav. Nackdel är elektronisk servicebok, men så är det med de flesta numera.

Kom fram till att jag aldrig någonsin ägt en japansk bil när jag läste detta, bara Européer (tyskar, volvosar, en fiat), och en jänkare.

Planen för mig har varit att köra vidare med V70'in till den återgår till naturen, den är trist men jäkligt bra bruksbil, om något dyr i drift.
MEN, tyvärr så är underhållet eftersatt riktigt ordentligt, märkesverkstad varje år och förutsätta att de sköter det som bör, gör tydligen det. Och jag har ganska snabbt fattat varför de fuskat, ingenting förutom det allra mest grundläggande är onödigt besvärligt och äter upp timmar i oacceptabla mängder. Mest så är det alldeles förargerligt paketerat, men också så har de använt en jäkla massa engångs-fästen/clips/klämmor etc, och elkontakter etc är av alldeles för dålig kvalitet för en dyr bil, torrhårda och går sönder om man ska ha i / ur dem.

Så, någonting måste göras. Har lite tänkt att nästa bil får bli så gammal som möjligt, men har inget vettigt garage, och sådana bilar brukar ruttna rätt snabbt om de bor ute i slask.
Dessutom så har jag fortfarande användning av isofix, och klimat är ju trevligt.

Har funderat lite på 5-pers pickup typ L200/Hilux/D-max, men jag vet inte. Kanske sista generationen Pajero.
Att det behöver göras underhåll är inte hela världen, men det behöver gå att göra det mesta i halvmörker på några timmar, med en normal uppsättning verktyg.
Nästa bil får gärna vara den sista brukisen jag köper innan jag flyttar in i enrummare på källarplan. Bilen ska absolut vara äldre än att den har skyltigenkänning och andra äckliga översittarfasoner.
 
Kom fram till att jag aldrig någonsin ägt en japansk bil när jag läste detta, bara Européer (tyskar, volvosar, en fiat), och en jänkare.

Planen för mig har varit att köra vidare med V70'in till den återgår till naturen, den är trist men jäkligt bra bruksbil, om något dyr i drift.
MEN, tyvärr så är underhållet eftersatt riktigt ordentligt, märkesverkstad varje år och förutsätta att de sköter det som bör, gör tydligen det. Och jag har ganska snabbt fattat varför de fuskat, ingenting förutom det allra mest grundläggande är onödigt besvärligt och äter upp timmar i oacceptabla mängder. Mest så är det alldeles förargerligt paketerat, men också så har de använt en jäkla massa engångs-fästen/clips/klämmor etc, och elkontakter etc är av alldeles för dålig kvalitet för en dyr bil, torrhårda och går sönder om man ska ha i / ur dem.

Så, någonting måste göras. Har lite tänkt att nästa bil får bli så gammal som möjligt, men har inget vettigt garage, och sådana bilar brukar ruttna rätt snabbt om de bor ute i slask.
Dessutom så har jag fortfarande användning av isofix, och klimat är ju trevligt.

Har funderat lite på 5-pers pickup typ L200/Hilux/D-max, men jag vet inte. Kanske sista generationen Pajero.
Att det behöver göras underhåll är inte hela världen, men det behöver gå att göra det mesta i halvmörker på några timmar, med en normal uppsättning verktyg.
Nästa bil får gärna vara den sista brukisen jag köper innan jag flyttar in i enrummare på källarplan. Bilen ska absolut vara äldre än att den har skyltigenkänning och andra äckliga översittarfasoner.

Har du fortfarande användning för ISOFIX betyder det att du, eller annan person som ska köra bilen, ska lyfta i och ur unge i fem år till minst, och sedan leva med skitiga kläder när dom lär sig kravla in och ut själv.

Jag körde själv Mazda/Ford 1½ hyttare i många år, men då var det bara jag som skulle ur och i bilen
 
Har du fortfarande användning för ISOFIX betyder det att du, eller annan person som ska köra bilen, ska lyfta i och ur unge i fem år till minst, och sedan leva med skitiga kläder när dom lär sig kravla in och ut själv.

Jag körde själv Mazda/Ford 1½ hyttare i många år, men då var det bara jag som skulle ur och i bilen
Njae, klättrandet är då inget problem. Kanske för tanten, men hon kan stanna hemma om det är så.
Självklart tänker jag mig riktig dubbelhytt i så fall, inte 11/2 med "tillfällig" bänk där bak.

Men skitigt blir det, så slitstark inredning, helst som håller för högtryckstvätt är önskvärt.
 
Då jag själv sneglat lite på en Mini när det har talats om att uppdatera vagnsparken hemma så har jag en fråga kring det feta ovanför...
Finns det någon anledning att det är just de årsmodellerna som är intressanta?
Nyare är strypta förstår jag men jag tänker på äldre/tidigare versioner och då med diesel-rova...
Är det några årsmodeller/motoralternativ man direkt bör välja bort tex?

2016 eller om det var 2017 kom nya motorer som är stabila och bra (bensinare, dieslarna vet jag inte mycket om från de åren) och med mer hästar och det var innan de ströps ner igen och fick ännu mer avgasreglering och skit som geggar igen. Bla JCW:n i Clubman eller Countryman med 306hk och en riktigt rapp DSG-låda av samma typ som M-bilarna använder. Det är dessa årgångar jag skulle kika på om jag valde något nyare. Troligen en Countryman med stora motorn och ALL4, så man har lite extra frigång under bilen för vinterbruk.

Men jag gick och köpte en 2008 Cooper D med 1,6 turbodiesel (HDi 9HZ) som ett billigare alternativ (ca 55 tusen). Det är PSA-motor i den, så alltså Peugeot/Citroën och används i Ford, Volvo mfl också. Den har fått dåligt rykte, men det är lite oförtjänt. Det är egentligen bra maskiner som har några få vanliga sjukdomar, som är hyfsat enkla att fixa (min ryckte till ibland, men renoverade spridare och nya packningar så går den nu fint och mjukt och är riktigt snål). Spridare, turbo och ventiler kan vara problem, men sköter man bilen och tar isär och rengör vid service så är det sällan problem. Hög oljeförbrukning pratas det om, men inget jag märkt av - där tror jag det är för att folk kör med för tunn olja och för långa intervaller. Minst 5W40 och max 1500 mil så mår motorn bättre. Jag är väldigt nöjd med denna så här långt (och efter att mekat lite) - priset var ju mycket lägre än hos de nyare.

Men, D och SD från 2014-2017 är bättre och mer förfinade med väldigt få fel. Det är BMWs bra 1,5 och 2,0 dieslar.

Däremot finns vissa äldre modeller som har en BMW-motor som heter N47 med kamkedja istf rem - den ska man undvika! Det är samma storlekar och effekt mm, så lite lurigt och man måste kolla upp regnr och söka på reservdelssidor för att se motorkoden.

Så egentligen från andra generationen MINI (ca 20 år gamla och framåt), men undvik alla N-motorer (N betyder Nej på BMW-språk :näsblod :rofl ).
 
Hittade lite dieselinfo på FB:

SVENSK DIESEL SKAPAR OANADE PROBLEM!
Man är tvungen i flera fall att uppdatera dieselmotorns motorstyrning (ECU)- anpassad till den ”Svenska dieseln”.


Vill bara berätta hur det till slut gick med min dieselbil som fick problem - om ni nu sitter med liknande problem!
AUDI årsm 2015 (V6 - 3.0 TDI diesel 245 HK) – där 4 st verkstäder var inbegripna med att jobba på att fixa felet med felkoder P0088 högt tryck i railen = limp mode = hotstart problem.
Sista verkstaden med en ärrad Bosch tekniker där vi tillsammans lyckades lösa problemet till slut.

Och tur att jag stoppade utbytet av hårdvara som en märkesverkstad propsade på – skulle kostat runt 100.000 i material och jobb – det hade blivit rejält dyrt – för det var inte heller felkällan i grunden
Nu fick jag hjälp av en Bosch verkstad till slut, de konstaterade att det inte var hårdvaran (HPFP, sensorer, regulator, spridare m m) – via AI däremot fick jag reda på att det fanns en uppdatering hos Audi/Bosch kopplat till det fel jag hade och det var i motorstyrningen där emot (ECU)

Vi bokade en tid med Bosch/Audi, det var segt att få dem att reagera – de satt sedan uppkopplade online från Tyskland i 2 dagar och körde in den senaste programvaran i bilens motorstyrning via ett spec interface hos en Bosch mek här i veckan – varvat med provkörningar av Bosch mek.

Progr.varan är spec utförd för dessa bilar med Bosch bränslesystem anpassat till den diesel vi har i Sverige för stunden med all sin inbladning och nu fungerar bilen som den skall.
Jag noterade Bosch kommentar att detta fenomenet/felkällan inte finns i Europa utan endast i Sverige/Skandinavien – beroende på dieselns kvalitet
Har kört de första 70 milen och bilen har en helt annan karaktäristik.
Bränsleförbrukningen är betydligt lägre och den svarar på ett helt annat sätt – och inga Hotstartproblem eller felkoder vid körningen eller omstart efter 20 min.

Att renovera bränslesystemet hade inte hjälpt, däremot bör man ha de senaste uppdateringarna – för de bilar som det berör.
Och det gäller nog även andra märken med Bosch under huven – säkert andra märken också
Istället för 100.000 kr blev kostnaden 8000 kr, men kunde vara lägre om vi vetat att det endast var en uppdatering som behövdes.

De verkstäder som jag varit i kontakt med har ingen aning - förutom en verkstad just nu.
Bra att veta om man har en sån i närheten:

Oljeshejkerna Johnson har numera blankdiesel i alla pumpar, (tror jag iaf).

Dessutom har nära nog alla stationer 98 oktan, för oss som föredrar det i mc/bil.
 
Vi verkar vara många som letar bil nu. Vår V70 2008 börjar se tråkig ut efter dryga 30 000 mil.
Den är min favorit och var top of the line i princip som ny.
Men den får bli stugbil för skitiga hundar och bråte och något nytt skall införskaffas.
Men för helvete, det finns ju knappt något vettigt, vem fan vill ha en 1,1liters surrfyra på 1oohk?
Just nu tittar jag mest på Subaru, eller en Mazda CX-5.
Bilen måste kunna dra 1200kg på B-kort och minst 1500kg.
Då går många laddhybrider bort p g a totalvikten. Passat GTE har jag haft, skitbil, är Skoda bättre? Seat? Tarracan ser kul ut, verkar finnas med vettig motor men stupar på vikten tror jag.
 
Jag hade en elektrisk MINI ett år och gillade den bortsett från att den inte gick att använda i lös snö. När jag har provkört andra storlekar av samma märke har hela vitsen med att åka MINI känts bortblåst. Bara steget upp till en med dubbla antalet dörrar på sidorna kommer med en klumpigare känsla och Countryman kändes som vilken kluns som helst och lika inspirerande som en Nissan eller Toyota. Märket har en premiumprislapp, men utan känslan betalar man bara för utseende.
 
2016 eller om det var 2017 kom nya motorer som är stabila och bra (bensinare, dieslarna vet jag inte mycket om från de åren) och med mer hästar och det var innan de ströps ner igen och fick ännu mer avgasreglering och skit som geggar igen. Bla JCW:n i Clubman eller Countryman med 306hk och en riktigt rapp DSG-låda av samma typ som M-bilarna använder. Det är dessa årgångar jag skulle kika på om jag valde något nyare. Troligen en Countryman med stora motorn och ALL4, så man har lite extra frigång under bilen för vinterbruk.

Men jag gick och köpte en 2008 Cooper D med 1,6 turbodiesel (HDi 9HZ) som ett billigare alternativ (ca 55 tusen). Det är PSA-motor i den, så alltså Peugeot/Citroën och används i Ford, Volvo mfl också. Den har fått dåligt rykte, men det är lite oförtjänt. Det är egentligen bra maskiner som har några få vanliga sjukdomar, som är hyfsat enkla att fixa (min ryckte till ibland, men renoverade spridare och nya packningar så går den nu fint och mjukt och är riktigt snål). Spridare, turbo och ventiler kan vara problem, men sköter man bilen och tar isär och rengör vid service så är det sällan problem. Hög oljeförbrukning pratas det om, men inget jag märkt av - där tror jag det är för att folk kör med för tunn olja och för långa intervaller. Minst 5W40 och max 1500 mil så mår motorn bättre. Jag är väldigt nöjd med denna så här långt (och efter att mekat lite) - priset var ju mycket lägre än hos de nyare.

Men, D och SD från 2014-2017 är bättre och mer förfinade med väldigt få fel. Det är BMWs bra 1,5 och 2,0 dieslar.

Däremot finns vissa äldre modeller som har en BMW-motor som heter N47 med kamkedja istf rem - den ska man undvika! Det är samma storlekar och effekt mm, så lite lurigt och man måste kolla upp regnr och söka på reservdelssidor för att se motorkoden.

Så egentligen från andra generationen MINI (ca 20 år gamla och framåt), men undvik alla N-motorer (N betyder Nej på BMW-språk :näsblod :rofl ).
Fantastiskt bra och informativt - bug o bock!
Tar denna infon till mig när det är dax att inhandla bil (Mini är en het kandidat!)

Bara för klargöra en sak så jag inte missförstått - finns det alltså N47 motorer med rem? Trodde i min enfald att alla N47 motorer var utrustade med kedja...

Tack igen :tummenupp
 
Fantastiskt bra och informativt - bug o bock!
Tar denna infon till mig när det är dax att inhandla bil (Mini är en het kandidat!)

Bara för klargöra en sak så jag inte missförstått - finns det alltså N47 motorer med rem? Trodde i min enfald att alla N47 motorer var utrustade med kedja...

Tack igen :tummenupp
Nej bara kedja i N47. PSA:n har rem men sikta på en av de nyare dieslarna så är problemen färre.
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top