Bilrelaterade diskussioner

Jahopp... Det slamrande ljudet från motorn, var inte bara någon grej som satt löst. Det är dubbelmassesvänghjulet som börjat ge sig. Nytt är beställt för ca 6 tusen och sen återstår ganska mycket jobb med att plocka ur växellådan för själva bytet.

Som om jag inte hade nog med mek att fixa.

Körning i tät dimma på motorväg och inte en enda 2020+(?) bil har bakljus eller dimljus påslagna. I tillägg kör de gärna omotiverat långsamt. Kanske är de så sjukt missnöjda med all elektronik i bilarna att de bara hoppas att någon ska smälla in i de och skrota bilen :va

Körning i tät dimma på motorväg och inte en enda 2020+(?) bil har bakljus eller dimljus påslagna. I tillägg kör de gärna omotiverat långsamt. Kanske är de så sjukt missnöjda med all elektronik i bilarna att de bara hoppas att någon ska smälla in i de och skrota bilen :va

Elbilarna är värst, dom vägrar i det längsta att slå på lyset för det sabbar deras förbrukningssiffror som dom kapprunkar till

Däremot har dom gärna LED lister kors och tvärs i grillen som ständigt lyser, och lysande emblem, för att visa att det är en elbil, gärna med blått ljus.

Fast dimbakljus skall släckas när du ser bakomvarande bil i backspegeln! Det är precis samma regler som med helljus.

Fast dimbakljus skall släckas när du ser bakomvarande bil i backspegeln! Det är precis samma regler som med helljus.
Det är inte många som fattar. Istället så ska folk gärna ha dom påslagna hela dagen.
Det är få saker som stör mig lika mycket i trafiken som dessa jävla dimbakljus som folk envisas med att slå på när det finns tendens att vara lite dis

Det här jävla plinget när bilen snappar upp en hastighetsskylt med lägre värde än hastighetsmätaren. Marginal på 2 knyck, WTF!? Särskilt på 60-väg parallellt löpande med 40-väg som bilen snappar upp och börjar låta.

Det allena får mig att vilja behålla min gamla bil med färre elektroniska kryckor och störningsmoment.

Blir fan vansinnig av alla aviseringar om allt mellan himmel och jord under färd när jag är tvungen att framföra en ny bil. Inte ville/kunde verkstaden heller avaktivera de funktioner jag inte vill veta av.

Fel tråd? Skulle postat i förbannad...

Det här jävla plinget när bilen snappar upp en hastighetsskylt med lägre värde än hastighetsmätaren. Marginal på 2 knyck, WTF!? Särskilt på 60-väg parallellt löpande med 40-väg som bilen snappar upp och börjar låta.

Det allena får mig att vilja behålla min gamla bil med färre elektroniska kryckor och störningsmoment.

Blir fan vansinnig av alla aviseringar om allt mellan himmel och jord under färd när jag är tvungen att framföra en ny bil. Inte ville/kunde verkstaden heller avaktivera de funktioner jag inte vill veta av.

Det finns "black box" för att åtgärda problemen, en dosa som skickar koderna till ecu'n för att slå av dessa "säkerhets/miljösaker" varje gång man startar upp bilen. Kopplas på diagnoskontakten eller direkt på CAN-bussen.

Det finns "black box" för att åtgärda problemen, en dosa som skickar koderna till ecu'n för att slå av dessa "säkerhets/miljösaker" varje gång man startar upp bilen. Kopplas på diagnoskontakten eller direkt på CAN-bussen.
Var?

Jag tror på en 50-talare som man plockar i en 6 liters LS med förgasare på.
Skivbromsar & rack-n-pinion konvertering - ingen servo eller annat onödigt.

Eventuellt får registerplåt ersättas med pumphagel.

Om man har Volvo så finns det på Vparts.se (?) för start/stopp, kolla på ebay eller kinessiter.
Eller så får man leta på forum och bygga själv.

Läst lite flyktigt om can-bus kodning och styrning av features i bilar.

Vet inte heller om jag ska skriva i förbannat tråden eller här, men servostyrningen har börjat låta illa på kallstart. Kollar i burken för styrservooljan, kolsvart/brunt och separerat. :/

Ja, jag vet, får skylla mig själv, men på något sätt tänker jag att om man fortfarande serverar bilen på märkesverkstad varje år för många tusen kronor, så förväntar jag mig att sådant skall vara i skick, eller? :va

Om man har Volvo så finns det på Vparts.se (?) för start/stopp, kolla på ebay eller kinessiter.
Eller så får man leta på forum och bygga själv.

Läst lite flyktigt om can-bus kodning och styrning av features i bilar.
Det finns alltså om man bygger själv. OK.

Det lät som det fanns på Ali eller Amazon el liknande.
Så viktigt är det inte så någon måste bygga något som kanske funkar eller inte. Men tack för erbjudandet.

Det är inte många som fattar. Istället så ska folk gärna ha dom påslagna hela dagen.
Det är få saker som stör mig lika mycket i trafiken som dessa jävla dimbakljus som folk envisas med att slå på när det finns tendens att vara lite dis
Kan inte minnas en endaste gång jag sett en bil med bakre dimljus på när det inte är dålig sikt ute. Nu är det väl inte så att ett lite starkare rött dimljus irriterar mig heller om det är dis så kan ha missat det. Låter konstigt att folk där du kör har bakre dimljus påslagna hela dagen då jag tidigare har kört mycket i stora delar av Sverige. Att många kör med dimljusen på fram är däremot vanligt då det ofta går på automatik att stänga av halvljus/starta dimljus fram när det är ljust ute.

Kan inte minnas en endaste gång jag sett en bil med bakre dimljus på när det inte är dålig sikt ute.

Någon enstaka gång har det nog hänt, men i morse i regn kom jag ikapp en bil utan baklysen så jag bytte fil för att köra om honom, när jag kommit lite närmare i regndimman visar det sig vara en bil i den filen också.... Utan baklysen så klart

Anledningen till att prova innan köp…noga!

Bifogat

• IMG_8214.png
    IMG_8214.png
    938.6 KB · Visningar: 7
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen