Bilrelaterade diskussioner

Nån som har koll på rn Skoda Yeti, bägge dörrarna pä passagerarplan är låsta, inga låsknappar finns och den gåt inte att öppna med handtaget inne i bilen. Datorn säger att bilen saknar kontakt med styrdonen i höger fram och bakdörr och inget elektiskt funkar i dörrarna och inga kabelbrott i förardörren. Dom jag talat med tror att det är kabelbrott i passagerardörren som stör ut cambusen och jag gjorde en insats för att få upp låset men det är ju inget hål i plåten på insidan av dörren så man kommer åt låset.

Jag är nu totalt övertygad att jag aldrig ska köpa en bil med cambus, frågan ärnlm man på nåt vis kan lägga spänning på låset ovh på så sätt få upp dörren eller lm den styrs av nån sån där konstigt cambus skit.

En bild på eländet
View attachment 513728
Lossa högtalaren så ser du förmodligen något.
Och angående CAN-bussen, sitter i alla bilar från typ 2000 i ökande omfattning till total omfattning på nyaste bilarna.

Du kan förmodligen hitta de två färgerna (vilka färger hittas i elschemat) på CAN-bussslingan och bygla förbi dörrstolpen.

Blev merjobb. Har fått felkod på ABS, enligt VIDA så stod det mekaniskt fel. Fick använda mina nya lyftramper för första gången, upptäckte att de också är för höga så att det tar emot, men jävligt mycket snällare att köra upp på, inte så branta. Ska antingen svetsa ihop en miniramp för att köra upp på del ett eller så blir det bara ihopskruvade brädbitar. Den lilla träbiten räcker, men den kan fara iväg.

Hur som helst blev det att ta sig till Biltema och köpa fler delar.

1745822635795.png

1745822670560.png

1745822695890.png

1745822731858.png

1745822766846.png

Blev merjobb. Har fått felkod på ABS, enligt VIDA så stod det mekaniskt fel. Fick använda mina nya lyftramper för första gången, upptäckte att de också är för höga så att det tar emot, men jävligt mycket snällare att köra upp på, inte så branta. Ska antingen svetsa ihop en miniramp för att köra upp på del ett eller så blir det bara ihopskruvade brädbitar. Den lilla träbiten räcker, men den kan fara iväg.

Hur som helst blev det att ta sig till Biltema och köpa fler delar.

View attachment 514074

View attachment 514075

View attachment 514076

View attachment 514077

View attachment 514078
Nästa gång så skruvar du loss fjäderbenet från spindeln, OM du har ett fjäderben som kan justeras i spindeln så märker du upp med färg för att få rätt läge när du skruvar tillbaka.

Nästa gång så skruvar du loss fjäderbenet från spindeln, OM du har ett fjäderben som kan justeras i spindeln så märker du upp med färg för att få rätt läge när du skruvar tillbaka.
Inte så rackarns lätt. Spindelleden sitter rätt specifikt på den här konstuktionen. Har ett sånt här verktyg för att underlätta montaget, inte jättelätt att få dit när länkarmen är där.

Faktiskt första gången jag har haft problemet att inte kunnat dra loss muttern där. Har haft loss det på våra bilar ett antal gånger.

1745831728572.png

Inte så rackarns lätt. Spindelleden sitter rätt specifikt på den här konstuktionen. Har ett sånt här verktyg för att underlätta montaget, inte jättelätt att få dit när länkarmen är där.

Faktiskt första gången jag har haft problemet att inte kunnat dra loss muttern där. Har haft loss det på våra bilar ett antal gånger.

View attachment 514083
Jag lossar alltså på ovansidan och viker och vrider ut spindeln(navet inte spindelleden) så får jag ut drivaxeln ur hjullagret.
1745839690760.png
Är två skruvar som lossas där.

e3c55c72b65fb29cb3db6aa9942f7cd8.jpg

Påmindes idag om en åktur i en tämligen ovanlig bil.

Mvh

068c4cd27bd97f5584153ee61d669bb1.jpg

2bb36f10c4754730b0912a7cb83b8ff6.jpg

Stämmer bra. 67 exemplar gjordes 1956-57.

Grannen är bilentusiast och har en PV -47 som han köpte 1961 och totalrenoverade i mitten av 2000-talet. I hans umgängeskrets finns många intressanta bilar och när denna kom på besök visade det sig att jag kände ägaren (pensionerad handkirurg) då vi sjöng manskör ihop på 1990-talet. Oväntat!

Volvos svar på Corvette med rörram och glasfiberkaross men förstås lite mindre och tamare. Snyggare bakifrån än framifrån tycker jag. Pelle Pettersson visade bättre takter med efterföljaren.

Mvh

Ska antingen svetsa ihop en miniramp för att köra upp på del ett eller så blir det bara ihopskruvade brädbitar. Den lilla träbiten räcker, men den kan fara iväg.
Borde annars kunna säkra brädan ganska lätt genom att skruva fast en bit under brädan eller att en bult sticker ner under för att säkra i bakkant samt att brädan ligger mot i framkant.

Borde annars kunna säkra brädan ganska lätt genom att skruva fast en bit under brädan eller att en bult sticker ner under för att säkra i bakkant samt att brädan ligger mot i framkant.
Det är väl något åt det hållet jag funderar. Keep it simple. En lite längre bräda med en kloss skruvad under som går ner mellan ribborna så den inte kan röra sig vare sig framåt eller bakåt. Sedan bara lyfta bort när man är uppe och ska börja lyfta.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D