Bilrelaterade diskussioner

Med rätt stor sannolikhet är det krängningshämmarstagen som du behöver byta. Kostar inte mycket, VAG har notoriskt dåliga sådana.
- Krängningshämmaren brukar väl snarare gnissla än klonka, o oftare när man svänger...har jag för mig...eller?
 
På't igen... Bromsar bak till Polon och slitagevarnare för X5:an. Som grädde på moset gick inte kupéfläkten i BMW:n när jag skulle och hämta ut paketet säkring, kärvat lite eller helt lagt av - måste fixas kvickt i alla fall.

Fläkten gick fint när jag körde med bilen sist, men det var en vecka sedan. Som om jag inte hade annat att göra och varit förkyld några dagar och allt stått stilla.

Men det är inte lika illa som 2017 när jag hade en A4 där allt gick fel. Den vintern var det mer meka än köra. Fronten rev jag ner tre gånger inom loppet av en månad (bild från sista vändan) för att åtgärda olika problem det var efter det som jag körde nya bilar några år IMG_20241029_170238442.jpgimg_1_1730214167442.jpg
 
VAG - när skall ni lära er?
Jag har mekat japs-, grod- och svennebilar också. Det är inte bättre, bara annorlunda och i vissa fall väldigt knepigt. Och analysverktygen till VAG är långt bättre än något annat. Så jag håller mig till tyska bilar, vilka jag kan

Och av de bilar som rullat 50.000 mil plus är det bara VAG. Övriga har rostat eller rasat sedan länge.
 
Fan vad jag hatar trumbromsar... Ett jävla smäck att jobba med. Men nu är allt på plats. Återanvänder fjädrar mm men såg att de egentligen borde ha bytts de med (får bli en annan gång).IMG_20241030_145552872.jpgIMG_20241030_145557447.jpg
 
Fan vad jag hatar trumbromsar... Ett jävla smäck att jobba med. Men nu är allt på plats. Återanvänder fjädrar mm men såg att de egentligen borde ha bytts de med (får bli en annan gång).
Det där är självskadebeteende att ge sig på. Fy fan vad jag hatar trumbromsar. Har lovat mig själv att aldrig ge mig på det igen, och så här långt har jag hållit det.
 
Fan vad jag hatar trumbromsar... Ett jävla smäck att jobba med. Men nu är allt på plats. Återanvänder fjädrar mm men såg att de egentligen borde ha bytts de med (får bli en annan gång).View attachment 505912View attachment 505913
Som ofta med bromsar så är det enklast att byta ALLT när man ändå jiddrar med eländet. Ok, bromscylindrar, fjädrar, brickor, belägg. Och på släp vajrarna...

Sedan funkar det ju i 10 år eller så...
 
Det där är självskadebeteende att ge sig på. Fy fan vad jag hatar trumbromsar. Har lovat mig själv att aldrig ge mig på det igen, och så här långt har jag hållit det.
Det är en sund inställning... Jag hade inte mycket val. Men behöver beställa resten av innehållet helt nytt också, för det kommer garanterat att gå av en fjäder eller kärva eller läcka i kolven. Mycket teknik och svordomar att både få isär och ihop.
 
Som ofta med bromsar så är det enklast att byta ALLT när man ändå jiddrar med eländet. Ok, bromscylindrar, fjädrar, brickor, belägg. Och på släp vajrarna...

Sedan funkar det ju i 10 år eller så...
Ja det brukar vara så. Här trodde jag att resten var ok och det funkar kanske ett tag till, men enklare att meka med allt nytt. Och kostar inte många kronor.
 
Det är inte trumbromsarna i sig som är problemet, många gamla bilar hade fungerande trumbromsar hela bilens livslängd med enbart byte av backar.

Det som är problemet är att "moderna" trumbromsar är så jävla smäckiga i sin konstruktion, med tunna jävla plåtbleck, fjädrar av 1mm tråd och plastdetaljer som spricker.
 
Alfa är totalt tragiskt dåliga på allt som har med tillförlitlighet att göra, men när dom fungerar och är körbara är dom vackra och låter gott...

En här uppe körde rallycross med Busso V6 och han fick en jävla sång ur den, när jag frågade hur han fick den så tillförlitlig sa han "Det är väldigt lite Alfa kvar utanför motorblocket"
Det kan vara hemligheten... Eftermarknads-sprut och tändning så har man en rolig motor.
 
En bra början på ett liv av brustna drömmar bussbiljetter.

Snygga de där, men driver i fel ända.
Det finns ju några Alfor som har rätthjulsdrift (rwd), Gtv och några till men de nyare har väl bara felhjulsdrift {fwd)!
 
Det finns ju några Alfor som har rätthjulsdrift (rwd), Gtv och några till men de nyare har väl bara felhjulsdrift {fwd)!
Det finns jättemånga, men den där (166) har tvärställd motor och framhjulsdrift.

Allting innan Alfasud, 1971 var väl bakhjulsdrivet? Samt Alfetta 116, 90, 75 samt GTV6 & Spider från de generationena. Och så även nya Giulia (från 2015->) även om den ofta säljs med fyrkrafs.
 
Såja 60 mil avklarat! med 166:an, jävla mysig bil. Nog en av de finare faktiskt i sverige. Påkostad över 60 tkr sista året, säljaren hade 12 ! Alfor till mest bakhjulsdrivet såsom GTV, 75 och ngn 60 tals giulia mm. Även en Moto Guzzi 850 samt Honda CB 750, konnässör av rang.
 
Back
Top