Bilrelaterade diskussioner

På tal om kamrem.

Någon som har koll på intervall på Volvos 2.5l FT från '09?
En googling verkar få fram en suddig bild där det ser ut som 180tkm/10år, men lite tvetydligt om den är äkta eller vilka motorer det gäller. Verkstaden verkar vilja byta efter 5år oberoende miltal.
Eftersom Volvo har gjort dödssynden att inte inkludera ett serviceschema i användarhandboken. (Det kommer att vara straffbart med arkebusering, när jag kommer till makten, för övrigt), så vettefasen vad jag skall lita på.
Det är ju inte så billigt att jag vill byta i onödan, direkt.
Inte officiella data - hittar inte vid en snabb googling - men det ser rimligt ut (baserat på provning vi gjorde - 20.000 mil utan byte på 855 T5 första årsmodellen)

Ny cirkulationspump för dieselvärmaren beställd. Bara 800:- för en ny. Annars brukar de ligga på 1200 och upp över 2500 för vissa märken. En beggad vill man ju inte ha då de slits med tiden och kan läcka eller som den här, helt kärva ihop.

Verktyget för generatorn fick jag hem så det går att plocka isär. Nya delarna kommer väl på måndag eller så. Sen är det "bara" att meka ihop skiten igen.IMG_20240809_181513157.jpg

Last edited:
Många skrapsår senare, så är allt ihop igen. Inget kvitter, lugn och vibrationsfri rem, AC som fungerar och jag fick snurr på dieselbrännaren också. Överjävligt trångt, men mycket lättare att få ihop grejerna än att ta isär.

Lite tajt i fästet för generatorn, så det behövdes handslägga och träkloss att knacka dit. Drivremmen var av en för kort modell (finns olika beroende på remhjulen, men den gamla var lika kort den med) så AC-kompressorn fick släppas på (igen) för att klämma dit, trots uppspänd spännrulle. Den nya cirkulationspumpen som jag fick sprojtans för 800 spänn hade annan kontakt än original, men den medföljande kabeln var bara att kapa till och löda.

Så nu är det "bara" kvar GPS-antenn till navven för den gamla har sagt upp sig. Och fixa rost. Och så det där svaga ljudet av lager som kommer bakifrån och troligen är Haldexen (den just det får vänta - har andra bilar att fixa med).

Last edited:
Antenn lånad från en annan bil (som har Xtrons Android). Kontakten passar inte, men det går att löda in. Funkar skönt när det är enkelt.IMG_20240815_145632841_HDR~2.jpg

Fick nedslag på besiktningen för fjäderbenslagringen. Lyckades inte återskapa det han visade på station hemma, men plockade ner allt i alla fall. Men jag har en fundering. Kan man bara svetsa dit en bit plåt över rosthålet utan att de klagar på det? Bilen är en 2003 som gått 42' mil och har en hel del skavanker, så vill bara ha den att gå ytterligare ett par år. Rosten sa han ingenting om, vet inte om han missade eller om det inte påverkar (än).

1724138571208.png

1724138656328.png

1724138709568.png

Fick nedslag på besiktningen för fjäderbenslagringen. Lyckades inte återskapa det han visade på station hemma, men plockade ner allt i alla fall. Men jag har en fundering. Kan man bara svetsa dit en bit plåt över rosthålet utan att de klagar på det? Bilen är en 2003 som gått 42' mil och har en hel del skavanker, så vill bara ha den att gå ytterligare ett par år. Rosten sa han ingenting om, vet inte om han missade eller om det inte påverkar (än).

View attachment 502610

View attachment 502611

View attachment 502612
V70?
Borde räcka med att skära rent och svetsa dit ny plåt.
Ser ju ok ut på resten

Bedömningssport och särskilt viktig infästning :)

Se till att få bort all dålig plåt, ersätt med minst samma tjocklek, trovärdigt helsvetsat och rostskydd diRekt.

"Bedömning

Infästningsområdet omfattar kraftupptagande material
ca 15 cm omkring infästningspunkten. Observera att plåt-
yta kan finnas t.ex. i närheten av en förstärkning utan att
den har betydelse för infästningen. Viktiga infästnings-
områden ska bedömas utan hänsyn till procentuell för-
svagning. Med detta avses infästningar där stora krafter
verkar på ett fåtal infästningspunkter såsom infästning av
draganordning, bilbälte och hjulsystem."

I övriga fall bedömer man normalt bestämt mått eller % beroende på vad

Istället för ny originalslang som även har backventil och en tjockare stos, så köpte jag 15cm slang på Slangservice i Uppsala.

11kr... Istället för 560+frakt på tex Autodoc (finns säkert billigare).

Polon var lite tuff att bromsa, så misstanke om just servon var ju naturlig och mycket riktigt var det spricka i slangen och det läckte luft. Lättmekat!IMG_20240913_171713103.jpg

Nu dags att ge sig på vattenpump och generator (det är den det är fel på) samt remmar på X5:an... Måste ha det fixat innan det blir kallt att stå ute och skruva. Kanske nya spännare också nu när jag ändå är här och river.IMG_20240912_200253304.jpgIMG_20240912_200322285.jpg

Säger så jag med... Det är i princip samma delar i många avseenden, men Seat är längst ner på skalan vad gäller teknik, isolering, motoralternativ mm.

Jag föredrar själv även Skoda framför VW. Audi kör jag gärna om jag är ute efter rejäl motor, men de är onödigt dyra och komplicerade numera och Audi som företag tar sällan problem på goodwill i Europa (jag tänker på deras kamkedjeras på vissa motorer pga felaktig konstruktion och en del annat). Guldåldern var för ca 20-25 år sedan.

View attachment 499286
Är så tacksam för att ha den här bilen, som min enda bil faktiskt även om frugans Toyota står på mig och jag har tillgång till andra bilar på jobbet.

Snabb (nja med moderna mått inte kanske, fast lite), snygg (tycker jag), lagom stor, tyst (inne, inte ute), bekväm som ingen modern bil, rätt billig att äga trots minst 1,6 liter milen. 4000 spänn om året helförsäkrad, skattefri och besiktning vartannat år.

Avslappnat utan displayer och ljud. Visst, jag får ett ”MEEEEEEEEEEEEE” i örat av en jättesummer om jag glömmer ljuset på.

Allt sitter enkelt åtkomligt, inga menyer alls. AC som är snorkall (ingen modern bil jag suttit i är ens i närheten av den kylan), farthållare, taklucka, elhissar, hydraulisk nivåreglering, fantastiskt sköna Recarostolar med luftkuddar och stolsvärme såklart. Dvs allt man behöver.

En relativt enkel bil som jag kan serva och laga själv. Den är 31 år gammal i år, håller nog 30 till.

Radion och ljudet är sådär och bluetooth finns såklart inte, men jag kör AirPods ändå om jag inte vill höra motorn (och det vill jag oftast). Inte något utställningsexemplar i lack och inredning, men i väldigt gott mekaniskt skick.

Farsan och jag var och köpte den 2008, så den får vara kvar så länge intresset finns. Intresset som har förändrats rätt mycket, jag var W124-nörd som fan innan, men har väl lite tappat själva intresset av att fixa till allt till nyskick.

Men i takt med att nya bilar på många sätt blir sämre, framförallt i långa loppet (vem kommer att ha en 2024 C63 AMG som entusiastbil om 30 år?), men även just nu. Det är för mycket digitalt och sensorer. Överkrångligt. Jag älskar teknik men inte för teknikens skull. Den måste ha en mening.

Så varför behöver en växellåda programmeras in? Varför behöver den ett program öht? Vad hände med ett hederligt ventilhus, en enkel mekanisk dator? Vad är bättre i en ny bil? För mig, småsaker som jag kan vara utan. Planned obsolescence. Slit å släng. Övervakning, ISA, svart låda. Man måste inte vara paranoid för att vara förföljd. 😂

Och jag dör ensam på den kullen om så sig bör, men en bil behöver inte internetuppkoppling. Och om det erbjuds ska allt gå att stänga av. All data bilen samlar in är min.

Om ni inte gjort det, läs ett EULA:n från valfri bil gällande hur de använder dina data. Det är sjukt skrämmande och helt oacceptabelt. Men vill man kunna starta värmaren med appen i bilen man redan köpt, så är det vackert att betala med din data.

Nä nu pallar jag inte skriva mer, måste sticka och köpa aluminiumfolie. 🤣
Din bil är kanon, så länge man slipper krocka.
Kör en nästan fullutrustad MB W213 och känner likadant, bil att behålla länge.
Sjukt kräsen och den har allt på min lista.
Kör även racetrimmad Miata och de båda är en fin kombo.
Provat alla elbilar…men alla är tristare o plastigare än MB’n.
Och en kinabil blir det inte!!

Surt sa räven. Polaren skulle komma över igår, han hade något skrammel han ville rådfråga mig om. Troligtvis var det vattenpumpen, så mindre än en km från mig dör bara bilen. Vi släpar hem den till mig. Kollar felkoder, hittar inga. Vi skruvar av kåpan över kamremmen, och kollar. Tycker att det ser bra ut ända tills vi känner på remmen, helt slapp.

Så nu är den kvar på uppfarten,. en S80 från 2007 som är ett lik. Bilen är i bra skick i övrigt, men det brukar föreslås motorbyte när det blir ventilsallad, och det är den inte värd.

Generator och vattenpump på plats och det blir nya remmar och spännare. Men många timmar kvar att få ihop allt...

BMW X5 e53 IMG_20240924_145555059.jpgIMG_20240924_163207469.jpgIMG_20240924_180709891_HDR.jpg

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet