Bilrelaterade diskussioner

Haha , sänka bilar - stod o fiska så kom en V70Fas2 kille med supersänkt bil o sin feta epabrud

Han fick ha hjulen på grusvägens mitt puckel o ena sidan rullandes längs kantpuckeln o repa hela sidan mot grenar
 
Ngn som vet vad en ny Dodge Ram 1500 Laramie kostade 2020? Har svårt att hitta ngn gammal prislista på nätet.
 
För att byta frikopplingshjulet på generatorn, så behöver den bort. Eventuellt hade man kunnat krångla ner ett verktyg där efter att ha flyttat bränslefiltret, men det är väldigt tajt och inte alla avdragare som är smala nog (men jag har sett folk göra så). Bort med hö framhjul, undre innerskärmen, bort med insugsspjället och lite andra saker för att lättare komma åt att skruva. På denna modell behöver man också lyfta upp bränslefiltret för att ta den övre skruven till generatorn.

Passar nog på att byta den trasiga cirkulationspumpen för dieselbrännaren på samma gång - den sitter bra till där.

Insuget har nog aldrig varit rengjort. Extremt skitigt, så där måste jag rengöra spjäll och rören mm.

Ett jäkla mek bara för att frikopplingen hade låst sig och orsakade vibrationer i remmen (och troligen det som givit kvittrande ljud och att AC:n inte jobbat optimalt).

IMG_20240808_192023166.jpgIMG_20240808_190157214.jpgIMG_20240808_164214894_HDR.jpgIMG_20240808_181042432.jpg
 
På tal om kamrem.

Någon som har koll på intervall på Volvos 2.5l FT från '09?
En googling verkar få fram en suddig bild där det ser ut som 180tkm/10år, men lite tvetydligt om den är äkta eller vilka motorer det gäller. Verkstaden verkar vilja byta efter 5år oberoende miltal.
Eftersom Volvo har gjort dödssynden att inte inkludera ett serviceschema i användarhandboken. (Det kommer att vara straffbart med arkebusering, när jag kommer till makten, för övrigt), så vettefasen vad jag skall lita på.
Det är ju inte så billigt att jag vill byta i onödan, direkt.
Inte officiella data - hittar inte vid en snabb googling - men det ser rimligt ut (baserat på provning vi gjorde - 20.000 mil utan byte på 855 T5 första årsmodellen)
 
Ny cirkulationspump för dieselvärmaren beställd. Bara 800:- för en ny. Annars brukar de ligga på 1200 och upp över 2500 för vissa märken. En beggad vill man ju inte ha då de slits med tiden och kan läcka eller som den här, helt kärva ihop.

Verktyget för generatorn fick jag hem så det går att plocka isär. Nya delarna kommer väl på måndag eller så. Sen är det "bara" att meka ihop skiten igen.IMG_20240809_181513157.jpg
 
Last edited:
Många skrapsår senare, så är allt ihop igen. Inget kvitter, lugn och vibrationsfri rem, AC som fungerar och jag fick snurr på dieselbrännaren också. Överjävligt trångt, men mycket lättare att få ihop grejerna än att ta isär.

Lite tajt i fästet för generatorn, så det behövdes handslägga och träkloss att knacka dit. Drivremmen var av en för kort modell (finns olika beroende på remhjulen, men den gamla var lika kort den med) så AC-kompressorn fick släppas på (igen) för att klämma dit, trots uppspänd spännrulle. Den nya cirkulationspumpen som jag fick sprojtans för 800 spänn hade annan kontakt än original, men den medföljande kabeln var bara att kapa till och löda.

Så nu är det "bara" kvar GPS-antenn till navven för den gamla har sagt upp sig. Och fixa rost. Och så det där svaga ljudet av lager som kommer bakifrån och troligen är Haldexen (den just det får vänta - har andra bilar att fixa med).
 
Last edited:
Antenn lånad från en annan bil (som har Xtrons Android). Kontakten passar inte, men det går att löda in. Funkar skönt när det är enkelt.IMG_20240815_145632841_HDR~2.jpg
 
Fick nedslag på besiktningen för fjäderbenslagringen. Lyckades inte återskapa det han visade på station hemma, men plockade ner allt i alla fall. Men jag har en fundering. Kan man bara svetsa dit en bit plåt över rosthålet utan att de klagar på det? Bilen är en 2003 som gått 42' mil och har en hel del skavanker, så vill bara ha den att gå ytterligare ett par år. Rosten sa han ingenting om, vet inte om han missade eller om det inte påverkar (än).

1724138571208.png

1724138656328.png

1724138709568.png
 
Fick nedslag på besiktningen för fjäderbenslagringen. Lyckades inte återskapa det han visade på station hemma, men plockade ner allt i alla fall. Men jag har en fundering. Kan man bara svetsa dit en bit plåt över rosthålet utan att de klagar på det? Bilen är en 2003 som gått 42' mil och har en hel del skavanker, så vill bara ha den att gå ytterligare ett par år. Rosten sa han ingenting om, vet inte om han missade eller om det inte påverkar (än).

View attachment 502610

View attachment 502611

View attachment 502612
V70?
Borde räcka med att skära rent och svetsa dit ny plåt.
Ser ju ok ut på resten
 
Bedömningssport och särskilt viktig infästning :)

Se till att få bort all dålig plåt, ersätt med minst samma tjocklek, trovärdigt helsvetsat och rostskydd diRekt.

"Bedömning

Infästningsområdet omfattar kraftupptagande material
ca 15 cm omkring infästningspunkten. Observera att plåt-
yta kan finnas t.ex. i närheten av en förstärkning utan att
den har betydelse för infästningen. Viktiga infästnings-
områden ska bedömas utan hänsyn till procentuell för-
svagning. Med detta avses infästningar där stora krafter
verkar på ett fåtal infästningspunkter såsom infästning av
draganordning, bilbälte och hjulsystem."

I övriga fall bedömer man normalt bestämt mått eller % beroende på vad
 
Istället för ny originalslang som även har backventil och en tjockare stos, så köpte jag 15cm slang på Slangservice i Uppsala.

11kr... Istället för 560+frakt på tex Autodoc (finns säkert billigare).

Polon var lite tuff att bromsa, så misstanke om just servon var ju naturlig och mycket riktigt var det spricka i slangen och det läckte luft. Lättmekat!IMG_20240913_171713103.jpg
 
Nu dags att ge sig på vattenpump och generator (det är den det är fel på) samt remmar på X5:an... Måste ha det fixat innan det blir kallt att stå ute och skruva. Kanske nya spännare också nu när jag ändå är här och river.IMG_20240912_200253304.jpgIMG_20240912_200322285.jpg
 
Back
Top