Bilrelaterade diskussioner

Det går väl antagligen fortfarande att köra på bensin.
Fast det är ju diesel man vill ha och dom är lite mer svårkonverterade.
Ja dieslarna byggde dom E85 av istället, och sen tillbaka men fråga mig inte för hur många miljoner.. (bussar).
Gas är sämst för att:
Original är bempatanken liten(efterkonvert kan vara bättre på den punkten).
Hårt, hårt reglerad vid kontrollbes. eftersom just kontroll är svårt/riskabelt så hugger man på minsta lilla helt enl. regelverket. Eftersom ingen egentligen vet får tillverkarna själva sätta normen som inte heller vet eftersom dom i många fall inte själva byggt systemet men det är dom som måste svara för slutprodukten.

Kanon. (sämst)
 
- Det där gäller boxning och MMA också.

Fast där gäller nog kausualiteten åt andra hållet. Kriminella gillar helt enkelt våld och söker sig därför till sådana sporter.

Inom racing tror jag att behovet av pengar för att utöva sporten får några att i någon slags desperation väljer att vara flexibel med att följa lagen.

Förvisso är många yrkeskriminella drogmissbrukare som behöver högt kassaflöde till droger.
 
Ja dieslarna byggde dom E85 av istället, och sen tillbaka men fråga mig inte för hur många miljoner.. (bussar).
Gas är sämst för att:
Original är bempatanken liten(efterkonvert kan vara bättre på den punkten).
Hårt, hårt reglerad vid kontrollbes. eftersom just kontroll är svårt/riskabelt så hugger man på minsta lilla helt enl. regelverket. Eftersom ingen egentligen vet får tillverkarna själva sätta normen som inte heller vet eftersom dom i många fall inte själva byggt systemet men det är dom som måste svara för slutprodukten.

Kanon. (sämst)

Diesel på E85? Har du länk?

Jag vet att det byggts dieselmotorer som går på sprit men då behövs det en skvätt tändförbättrare(nitro) i bränslet vilket nog inga kunder vill köra med i sina bruksfordon.
 
Nä men det går säkert att läsa någonstans.. finns t.o.m. bussforum har jag sett någon gång.

Typ såhär var det men citera mig inte för delvis hörsägen:

Miljözoner gällde/började gälla ? inne i stan och kommunisttrafiken skulle anpassas = E85-motorer byggdes vilka alltså var diesel i grunden.

Bra, kraven uppfylldes och verksamheten fortskred. Strulet var bara att underhållsbehovet ökade enormt, kontra diesel får man gissa. Vet inte det mest frekventa/vad som blev dyrt eller om driftsäkerheten blev (än) sämre.

Måste varit grönjävligt dyrt i.a.f. för lösningen och det jag fick höra var att ingenjör och sakkunnig tillfrågades, av "någon". Det man ville veta var om det gick/möjligt/tillåtet att registrera om till diesel, såklart efter (tillbaka)konvertering efter konstens alla regler. Själva ombyggnaden hade dom redan fått klartecken om.

Om jag kommer ihåg rätt, det enda registreringsbiten inte kunde svara på/för var miljöklassificeringen eller snarare om dom skulle kunna trafikera just miljözonerna efteråt.

Och ombyggt ska det tydligen alltså blivit, inte en susning hur många motorer det rörde sig om men risken är att det kosta boda och femti = omkostnaderna för underhållet av E85 måste i princip varit i klass med att det var svårt att nå lönsamhet.
 
Nä men det går säkert att läsa någonstans.. finns t.o.m. bussforum har jag sett någon gång.

Typ såhär var det men citera mig inte för delvis hörsägen:

Miljözoner gällde/började gälla ? inne i stan och kommunisttrafiken skulle anpassas = E85-motorer byggdes vilka alltså var diesel i grunden.

Bra, kraven uppfylldes och verksamheten fortskred. Strulet var bara att underhållsbehovet ökade enormt, kontra diesel får man gissa. Vet inte det mest frekventa/vad som blev dyrt eller om driftsäkerheten blev (än) sämre.

Måste varit grönjävligt dyrt i.a.f. för lösningen och det jag fick höra var att ingenjör och sakkunnig tillfrågades, av "någon". Det man ville veta var om det gick/möjligt/tillåtet att registrera om till diesel, såklart efter (tillbaka)konvertering efter konstens alla regler. Själva ombyggnaden hade dom redan fått klartecken om.

Om jag kommer ihåg rätt, det enda registreringsbiten inte kunde svara på/för var miljöklassificeringen eller snarare om dom skulle kunna trafikera just miljözonerna efteråt.

Och ombyggt ska det tydligen alltså blivit, inte en susning hur många motorer det rörde sig om men risken är att det kosta boda och femti = omkostnaderna för underhållet av E85 måste i princip varit i klass med att det var svårt att nå lönsamhet.

Det där tror jag inte ett skit på, för som sagt var så är en diesel svår att göra körbar på E85.

Möjligen ifall man sänker kompressionen ordentligt och byter ut injektorerna mot tändstift så att dieselmotorerna blir ottomotorer.

Man behöver då kolvar med helt annan design, bla kolvringarna måste flyttas högre upp och så behöver dom få ett annat förbränningsrum.

Det skulle jag inte ens beskriva som extremt svårt om någon mot förmodan ville betala ordentligt med pengar för att göra en motor sämre än sitt grundutförande. Det borde dock inte bli högre underhållskostnader än diesel, utöver regelbundna byten av tändstift. Dock ungefär dubbla bränsleförbrukningen.

Och sen har det ju inte ens blivit miljövänligare än dieseln var.
 
Last edited:
Det där tror jag inte ett skit på, för som sagt var så är en diesel svår att göra körbar på E85.

Möjligen ifall man sänker kompressionen ordentligt och byter ut injektorerna mot tändstift så att dieselmotorerna blir ottomotorer.

Man behöver då kolvar med helt annan design, bla kolvringarna måste flyttas högre upp och så behöver dom få ett annat förbränningsrum.

Det skulle jag inte ens beskriva som extremt svårt om någon mot förmodan ville betala ordentligt med pengar för att göra en motor sämre än sitt grundutförande. Det borde dock inte bli högre underhållskostnader än diesel, utöver regelbundna byten av tändstift. Dock ungefär dubbla bränsleförbrukningen.

Och sen har det ju inte ens blivit miljövänligare än dieseln var.

Helt korrekt, skyller på hörsägen och att det var ett gäng år sen nu =)

Etamax D/ED95 heter det naturligtvis.
"Det består till över 90 % av 95-procentig etanol och till större delen av den resterade delen av tändförbättrare, alltså en tillsats som lättare gör att etanolen kan förbrännas i de konverterade dieselmotorer bränslet är till för, samt en liten del smörjmedel och andra tillsatser. Bränslet är inte kompatibelt med E85, det vill säga, man kan inte använda ED95 i en Flexifuelbil."
//Wiki
 
Det där tror jag inte ett skit på, för som sagt var så är en diesel svår att göra körbar på E85.

Möjligen ifall man sänker kompressionen ordentligt och byter ut injektorerna mot tändstift så att dieselmotorerna blir ottomotorer.

Man behöver då kolvar med helt annan design, bla kolvringarna måste flyttas högre upp och så behöver dom få ett annat förbränningsrum.

Det skulle jag inte ens beskriva som extremt svårt om någon mot förmodan ville betala ordentligt med pengar för att göra en motor sämre än sitt grundutförande. Det borde dock inte bli högre underhållskostnader än diesel, utöver regelbundna byten av tändstift. Dock ungefär dubbla bränsleförbrukningen.

Och sen har det ju inte ens blivit miljövänligare än dieseln var.

Iofs tror jag det här var för ett par år sedan, men det fanns i alla fall.

ED95 är ett förnybart etanoldrivmedel som anpassats för dieselmotorer, vilket tillämpas främst på tyngre fordon såsom lastbil och buss.​

Drygt 90 procent av slutprodukten består av alkoholen etanol. Etanolen framställs i huvudsak genom jäsning och destillering av socker- eller stärkelserika grödor. Resterande del i produkten är tändförbättrare med mera.
ED95 uppfyller inte EN590 (specifikationen för standarddiesel) men den uppfyller standarden SS155437. För att kunna tanka ED95 krävs särskilt fordon som är anpassat för ED95-drift.
Sedan ett antal år tillbaka finns ett antal lastbilar samt kollektivbussar i Sverige som drivs på ED95. För närvarande finns ett fåtal tankstationer för ED95 i Sverige, men arbete pågår för uppbyggnad.


Världens första dieselbil som konverterats till miljöbränslet etanol visas på Motormässan i Malmö som öppnar torsdag den 27 mars.
 
Någon som vet om någon av dom vanliga glasmästeribovarna är bättre/sämre på att laga stenskott? Kanske skiljer med utrustning/medel eller inte?
 
Någon som vet om någon av dom vanliga glasmästeribovarna är bättre/sämre på att laga stenskott? Kanske skiljer med utrustning/medel eller inte?
Jag vågar inte svara säkert men jag har genom åren fått laga några stenskott och det har skett hos lite olika firmor. Vad jag har kunnat konstatera är att om det är skillnader så är dom inte så stora att jag har märkt någon skillnad. Sprickorna har varit i det närmaste osynliga de gånger jag gjort det och inte väntat för länge.
Däremot har det betydelse hur snabbt man lagar stenskott. Väntar man lite så kan det tränga in damm och smuts i sprickan och då blir den svårare att få "osynlig". Sen är såklart olika stenskott säkert olika svåra att få osynliga beroende på om det är ett hårt stenskott med en stor grop och flera korta sprickor runt eller om det är en liten prick med bara en eller två tunna sprickor.

Så jag skulle säga att dom är enligt min erfarenhet likvärdiga och dom använder säkert ungefär samma medel och utrustning.
 
Iofs tror jag det här var för ett par år sedan, men det fanns i alla fall.

ED95 är ett förnybart etanoldrivmedel som anpassats för dieselmotorer, vilket tillämpas främst på tyngre fordon såsom lastbil och buss.​

Drygt 90 procent av slutprodukten består av alkoholen etanol. Etanolen framställs i huvudsak genom jäsning och destillering av socker- eller stärkelserika grödor. Resterande del i produkten är tändförbättrare med mera.
ED95 uppfyller inte EN590 (specifikationen för standarddiesel) men den uppfyller standarden SS155437. För att kunna tanka ED95 krävs särskilt fordon som är anpassat för ED95-drift.
Sedan ett antal år tillbaka finns ett antal lastbilar samt kollektivbussar i Sverige som drivs på ED95. För närvarande finns ett fåtal tankstationer för ED95 i Sverige, men arbete pågår för uppbyggnad.


Världens första dieselbil som konverterats till miljöbränslet etanol visas på Motormässan i Malmö som öppnar torsdag den 27 mars.

Du och Brute Force skrev nog omvarandra.
ED95 är inte E85 utan har den tändförbättrare som jag sa behövs. Plus inte så förvånande även smörjmedel så att inte injektorerna ska skära.
 
Han postade samtidigt som jag höll på att skriva.

Och ja, ED95 är inte samma sak som E85, men tanken var nog att man kan köra på etanol, även om det skiljer en hel del på E85 och ED95.
 
Han postade samtidigt som jag höll på att skriva.

Och ja, ED95 är inte samma sak som E85, men tanken var nog att man kan köra på etanol, även om det skiljer en hel del på E85 och ED95.

Som jag påpekat så krävs det tändförbättrare för att kompressionsantända etanolen, den har så extremt mycket högre oktan än diesel.

Och så behöver injektorerna smörjmedel.

Så någon procent nitro och någon procent vegetabilisk tvåtaktolja måste du tillsätta.
 
Jag vågar inte svara säkert men jag har genom åren fått laga några stenskott och det har skett hos lite olika firmor. Vad jag har kunnat konstatera är att om det är skillnader så är dom inte så stora att jag har märkt någon skillnad. Sprickorna har varit i det närmaste osynliga de gånger jag gjort det och inte väntat för länge.
Däremot har det betydelse hur snabbt man lagar stenskott. Väntar man lite så kan det tränga in damm och smuts i sprickan och då blir den svårare att få "osynlig". Sen är såklart olika stenskott säkert olika svåra att få osynliga beroende på om det är ett hårt stenskott med en stor grop och flera korta sprickor runt eller om det är en liten prick med bara en eller två tunna sprickor.

Så jag skulle säga att dom är enligt min erfarenhet likvärdiga och dom använder säkert ungefär samma medel och utrustning.
Tror detta var premiär för mig och det gick bra, nog..
Lite äventyr blev det i vanlig ordning men kan lägga upp före/efter i afton om någon är intresserad Och jag får till det med dom binära talen, förstås.
 
Har använt Carglass. De brukar kasta med nya torkarblad eller biltvättar om de har någon drajv santidigt.
View attachment 507680
Deras erbjudande om gratis torkarblad till ett värde av 700 spänn är inte marknadspris utan ett jävla hittepåpris. Jag köpte till min Cittra fruns Astra och tösens S60 Atraktor och betalade inte ens 700 kronor. Ja det var Bosch och inget jävla Biltemaskit som inte funkar när det är kallt och är utslitna efter några veckor.
 
Deras erbjudande om gratis torkarblad till ett värde av 700 spänn är inte marknadspris utan ett jävla hittepåpris. Jag köpte till min Cittra fruns Astra och tösens S60 Atraktor och betalade inte ens 700 kronor. Ja det var Bosch och inget jävla Biltemaskit som inte funkar när det är kallt och är utslitna efter några veckor.
Var köper man billiga Bosch torkarblad?
 
Deras erbjudande om gratis torkarblad till ett värde av 700 spänn är inte marknadspris utan ett jävla hittepåpris. Jag köpte till min Cittra fruns Astra och tösens S60 Atraktor och betalade inte ens 700 kronor. Ja det var Bosch och inget jävla Biltemaskit som inte funkar när det är kallt och är utslitna efter några veckor.
Du kan ju förstå hur okunniga de är om de måste hålla på 30 min för att montera bladen......
 
När jag hade min Audi S4 så köpte jag Biltemas torkarblad de luxe typ. Inte 7 eller 800kr. Utan typ 250-270kr.
Fungerade bra👍
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top