Om de hittat 95% fuskare i de undersökta fallen, hade det visat att deras urvalsmetoder för vilka som skall undersökas varit effektiva inte att 95% fuskar (0.04% visar att deras urvalsmetoder är ineffektiva), jag antar att du förstår skillnaden.
Om den varit skriven av en journalist med elementära kunskaper i statistik och som var någorlunda kritisk så hade artikeln inte sett ut som den gör oavsett färg på blaskan. Nu var den inlagd under kultur och jag antar att förmåga att skriva något fyndigt om ett random kulturfenomen inte automatiskt gör journalisten kvalificerad att kritiskt gå igenom lite siffror. Artikeln andas dessutom indignation och inte den opartiskhet som journalistkåren berömmer sig om att ha.
Den egentliga nyheten är inte att 0.04% fuskar utan att FK:s utredare är sanslöst ineffektiva.
Inte för att vara gnällig, vilket jag iofs kommer att vara men det ser bra ut att skiva så...
Tyvärr har du helt fel i dina antaganden om hur urvalsmetoder fungerar. Om du plockar ut 23000 till en undersökning så kan du lugnt utgå ifrån att materialet kommer att vara representativt och normalfördelat.
Faktum är ju att det är representativt urval du vill ha i en studie inte så många som möjligt som åker fast.
Plus att du, percis som många andra, har en felaktig tanke om att en studie är bra endast om den bekräftar vad du redan tror dig veta eller att den är dålig beroende på var man läst artikeln.
jag har iofs inte läst artikeln men det är trots allt så att om det hade varit stora metodfel i undersökningen hade den blivit slaktad och aldrig kommit till publicering. Trots allt så de som jobbar med detta är troligen minst lika kompetenta inom sitt område som de som skriver på SH.
jag säger inte att studien är perfekt men troligen inte så dålig som folk här tycks tro. Och den bör dessutom kritiseras av andra eftersom det är nyckel bakom det vetenskapliga arbetet.
Dessutom har det trots allt publicerats fler studier om bidragsfusk vars resultat ligger i linje med denna, d.v.s att problemet är större i fantasin än i verkligheten och betydligt mindre än det fusk som alla accepterar i form av svartarbete, skattefusk och så vidare. Som poltiker är du säkert smart om du inte slår på något som nästa alla svenskar, eller de som röstar på dig, sysslar med utan ta något mindre, blåsa upp det och se kraftfull ut.