Behöver köpa bärbar

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ge mig lite tips eller om du vet av en bärbar dator till bra pris...

Vad jag behöver är en som kan klara av spelet GP500 o liknande spel då jag diggar dom spelen mest om jag nånsin spelar, vilket är sällan.

Mest vill jag ha en bärbar för hanterlighetens skull. Sitter mest och jobbar och skriver alltså.

Så... det ska vara:
* Bra grafikkort
* 512Mb+ minne
* 30-40Gb hdd
* CPU .. nån snabb variant som kanske drar lite ström
* CD / DVD / RW osv
* IR / 10/100mbit / Firewire

Några tips? Vill gärna kunna dra det på mitt företag.... på nått sätt. hum

tips tips

Nån som vill köpa min stationära 1.8Ghz maskin? 512mb minne.. yada yada.. rätt schyst. men jag vill ha bärbar. tack

Köp en HP de fungerar bäst i längden och är relativt billiga.

Men det är ingen höjdare att sitta och jobba med en laptop längre stunder.
Då vill man ha en dockstation så man får ett riktigt tgb och skärm.

Toshiba ska det va! :yoparty

Ska du sitta framför en laptop hela dagarna lär du se ut som Ringaren i Notre Dame om ett par månader..

Ja! Det är just det där med att man kanske får problem med rygg m.m.

Går det inte att göra som så att man använder själva bärbara datorn som en datorkraft endast. Så man pluggar alltså inte externt tangentbord, mus, monitor osv. Jag vill sen ha bärbar när jag kanske åker utomlands, annan ort och behöver jobba m.m.

Swedie skrev:
Ja! Det är just det där med att man kanske får problem med rygg m.m.

Går det inte att göra som så att man använder själva bärbara datorn som en datorkraft endast. Så man pluggar alltså inte externt tangentbord, mus, monitor osv. Jag vill sen ha bärbar när jag kanske åker utomlands, annan ort och behöver jobba m.m.

Exakt så gör man! :tummenupp

Swedie skrev:
Går det att göra? Alltså jag vet att det går att plugga in monitor men hur är det med externt tangentbord?
Det går också bra, extra enkelt är det om du har en USB-mus och USB-tangentbord. De flesta nya bärbara har minst två USB-kontakter.

Men det funkar även med gamla hederliga kontakter, jag kör IBM-Thinkpads och till dessa kan man använda en liten splitter som man kopplar in i muskontakten på datorn, i andra änden finns två kontakter, en för tangentbord och en för möss. Borde funka likadant på andra märken.

Har du något krav på batteritid? Hur mycket pengar hade du tänkt spendera? Ska det vara integrerad DVD-brännare eller integrerad DVD combo?

Jag tror att du får ganska mkt dator o bra dator från de flesta märkena idag faktiskt. Någon som jag tycker sig utmärker sig i tester om man läser Mikrodatorn är ett märke som heter DGC. Dom ligger alltid bra till o verkar ha riktigt bra priser. Har dock itne testat den själv.

En annan fråga du bör ställa dig är vilken stolek p bärbar du vill ha. ska den verkligen vara BÄRBAR så är dom oftast väldigt små med liten skärm o alla enheter får man ansluta med kabel tex dvd osv. vill man hellre ha en större burk har man oftast enheterna direkt i datorn. sen finns det även bärbara som är rejält stora med widescreen skärmar o fet prestanda. men dom konkar man inte gärna runt på. inte alltför ofta i allafall.

På bärbart annars gäller att få så mkt garanti som möjligt för pengarna. Bärbart strular mer än stationärt.
Inskicksgaranti o så där innebär en hel del mekande så se gärna till att kunna gå o lämna den nånstans om det passar dig bättre. Ska du ha med datorn utomlands vill du kanske ha nån worldwide historia.

lycka till!

Kan varmt rekommendera Dell's Latitude serie. Har köpt in säkert en 30 st som fungerar klockrent.

10-12 tusen.

Försäkring = nja... Garantantin räcker för mig om det täcker saker som dör av sig självt.

Vilken väljer du?

11 998:-
HP PAV.ZE5618SE

Intel Celeron 2,8 Ghz processor, 512 Mb DDR internminne, 60 Gb hårddisk. DVD+RW, Windows XP Home m m

Processor: Intel Celeron 2,8 Ghz Internminne: 512 Mb DDR Hårddisk: 60 Gb DVD/CD-RW: DVD+RW Grafik: ATI Mobility Radeon 4x AGP 64Mb Skärm: 15" TFT XGA Program: Windows XP Home Övrigt: Nätverkskort, firewire, ir, usb port m m

* intel celeron 2,8 ghz processor
* 512 mb ddr internminne, 60 gb hårddisk
* dvd-rw, 15" tft xga skärm
* ati mobility radeon 64 mb grafikkort
* nätverkskort, firewire, usb 2.0, win xp

http://www.hp.se/produkter/model.as...category_id=0&sel_item_id=62004&item_id=62004

11 994:-
HP PAV.ZV5126EA

Intel Celeron 2.8 Ghz processor, 512 MB internminne, 40 GB hårddisk, DVD/CD combo, 15,4" TFT Wide skärm och Win XP Home

Processor: Intel celeron 2.8 Ghz Internminne: 512 MB DDR Hårddisk: 40 GB DVD/CD: Combo Grafik: ATI Mob Radeon 9000 128MB Skärm: 15,4" TFT Wide Program: Windows XP Home Övrigt: USB 2.0 och nätverkskort

* intel celeron 2,8 ghz processor
* 512 mb ddr interminne, 40 gb hårddisk
* dvd/cd combo, 15,4" wide skärm
* ati mob radeon 9000 128 mb
* nätverkskort, usb 2.0 och win xp home

ÄR första datorn med 64Mb integrerat eller eget minne på grafikkortet?

Last edited:
kk74 skrev:
Kan varmt rekommendera Dell's Latitude serie. Har köpt in säkert en 30 st som fungerar klockrent.
Kan du ge mig en sådan billigt då? :p

Jag vill gärna komma undan så billigt som möjligt!!!!!!!!!!

Grafikkortet delar ej minne med arbetsminnet.
En STOR fördel är som sagt 3 års garanti. Det är inte roligt ifall skärmen går sönder och garantitiden är slut.

Jag hade valt alternativet med DVD-brännaren.

Swedie skrev:
10-12 tusen.

Försäkring = nja... Garantantin räcker för mig om det täcker saker som dör av sig självt.

Vilken väljer du?

ÄR första datorn med 64Mb integrerat eller eget minne på grafikkortet?

Last edited:
En Acer ur Aspire-serien kanske?
Kostar väl från 9000kr och uppåt beroende på vad som finns i dom....
Har en Aspire 1350 själv,2,4mhz,512ram,40GB och den funkar utmärkt,och håller den för mig håller den för alla!! :tungan
Sen tycker jag den ger en kvalitetskänsla i själva plasten och utförandet som inte övriga gör,i den här prisklassen iaf..(11000kr)...andra jag provade kändes mer än lovligt plastiga.

Vad för grafikkort har du? Vilka spel kan du köra utan att det hackar allt för mycket? Vill även kunna spela spel.

Swedie skrev:
Vad för grafikkort har du? Vilka spel kan du köra utan att det hackar allt för mycket? Vill även kunna spela spel.

Sitter ett Savage S3 kort i den på 64mb...men jag spelar nästan aldrig spel iaf så där kan jag inte hjälpa dig,inte just nu iaf. Men kör mkt divx.film m.m utan att den hickar.Men finns ju även med Ati Radeon-kort som ska vara mkt bra för just spel. Egentligen overkill för mig som har den mest till att ha i skolan+surfa med... Men GP 500 går säkert att köra utmärkt utan att säga för mkt....Men PacMan och Sänka skepp funkar utmärkt iaf! :hihi

Men jag gillade just att den inte var lika plastig i utförandet+sladdrig i tangentbortet som de övriga jag kollade på. Det avgjorde saken för min del.
http://www.acercomputer.se/

(sitter med bärbar i princip dygnet runt)

Jo, jag hör direkt vad du vill ha!
Du vill ha en P4 Mobile (2.4ghz borde räcka)
Fördelen med den är att när du inte har strömsladden i, klockar den automatiskt ner sig till 1.6ghz och drar därför jätte lite ström, och du kan då ha den på frukostbordet i 6-7tim med till exempel word och excel.
KÖP VAD DU VILL FÖRUTOM CELERON! det är bara rent utav skit, om du skulle vilja köra GP500..tänk inte ens tanken, då jag vet att du kommer ångra dig sen! tro mig

512mb ram minne vill du dessutom ha, och det är bara att punga ut..(brukar vara rätt dyrt)

Grafikkortet då rekommenderar jag något Radeon Mobile kort. Med minst 64mb. och det ska inte vara intrigerat med ramminnet (observera det)

En bärbar dator gör sitt största nöjje om den oxå har ett trådlöst nätverkskort (ska vara inbyggt) Det kommer underlätta en massa.

En normal bärbar är idag oxå utrustad med brännare, dvd spelare 2usb (i vissa fall usb 2.0) 1mus, och 1 tagentbords utgång samt för extern monitor.
Så det behöver du knappt tänka på...

Sedan så ska du vara RIKTIGT säker på att du får en bra garanti på din bärbaras monitor (då dessa skärmar med flytande kristaller har en ofantligt kortare brinntid än en vanlig stationär) Dvs att efter 1 års troget användande kan din skärm börja bli mörk i vissa håll och kanter (jag vet, det är inte kul)

Stormärken som Compaq, Dell och IBM är att rekommendera då dessa har en ganska bra support, och tillförlitliga datorer (dock kan du inte klocka dessa)

Minna 10 öre...

Last edited:
Nu sitter jag på min nya Bärbara PC iaf. Hemma hos brorsan på hans internetuppkoppling. Min är fortfarande Toast.

Köpte en Acer 1454LCi. Rätt ball. Verkar snurra på fint. Det är en Athlon XP-M 2500+ med ATI Radeon 9200. 512Mb minne.. massa smäck t.ex minneskortsläsare inbyggt. Asballt :)

Swedie skrev:
Nu sitter jag på min nya Bärbara PC iaf. Hemma hos brorsan på hans internetuppkoppling. Min är fortfarande Toast.

Köpte en Acer 1454LCi. Rätt ball. Verkar snurra på fint. Det är en Athlon XP-M 2500+ med ATI Radeon 9200. 512Mb minne.. massa smäck t.ex minneskortsläsare inbyggt. Asballt :)

Ett bra val.. :fyllisar

Spela lite GP nu ;)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP