Hitta billig stationär burk?

Många moderna moderkort har bara en ide slot.
Dvs en master och en slave.

Det får nog bli ett ide-kort som Sweedo skaffade sig, har trots allt 4 ide-diskar och en brännare. Kommer uppgradera med bluray-brännare men de är fortfarande för dyra, skivorna likaså.

Just den där var jag sugen på hit till jobbet. Men jag kom på att det kunde bli lite svårt att motivera varför jag skulle ha just den där skärmen. :hihi

Säkert grym!

Bara förklara för chefen att du börjar få dålig syn så antingen köper han stor skärm eller nya brillor, och brillor nuförtiden är ju svindyrt :hihi

Bygg en egen burk.

Jag fick ett bra erbjudande från en SH-medlem, vi får se vart det leder. Men annars så är det ju "lösvirke" som lockar mest då jag har godkänt grafikkort/ljudkort och behöver bara få burken att bli lite snabbare samt tystare. Ny låda är mao också på tapeten men det är ju småpengar.
Komplett originaldator är inte så lockande faktiskt...

Får väl återkomma med rubriken "Hur fan bygger jag ihop det här skiten :mad: "

Last edited:
Men annars så är det ju "lösvirke" som lockar mest då jag har godkänt grafikkort/ljudkort och behöver bara få burken att bli lite snabbare samt tystare. Ny låda är mao också på tapeten men det är ju småpengar.
Komplett originaldator är inte så lockande faktiskt...

Får väl återkomma med rubriken "Hur fan bygger jag ihop det här skiten :mad: "

Är du lite taktiskt så skaffar du ett moderkort med inbyggt grafik och ljud, så slipper du komponenter som alstrar onödig värme i burken. Ska den stå som filserver så är grafik helt onödigt ändå. :)

Förvisso men är det bra skit då? Ljudet ska ju inte bli lidande då jag kör en hel del musik till baren från den stationära datorn. Men det kanske inte är så stor skillnad i kvalitet på internt/externt gällande ljud? Men man tycker ju att det där kortet borde ju vara bättre än det som sitter på moderkortet?

Förvisso men är det bra skit då? Ljudet ska ju inte bli lidande då jag kör en hel del musik till baren från den stationära datorn. Men det kanske inte är så stor skillnad i kvalitet på internt/externt gällande ljud? Men man tycker ju att det där kortet borde ju vara bättre än det som sitter på moderkortet?

Ska man bara lyssna på musik märker man knappt någon skillnad på det inbyggda och en ljudkort i 2000-kronorsklassen. Spela lite musik i baren duger det garanterat till iaf. :)

Får väl lita på det, annars har jag ju mitt gamla ljudkort om det blir något moderkort utan inbyggda prylar.

Ska man bara lyssna på musik märker man knappt någon skillnad på det inbyggda och en ljudkort i 2000-kronorsklassen. Spela lite musik i baren duger det garanterat till iaf. :)

skillnaden på ett bra ljudkort vs ett moderkorts inbyggda är enorm! :mattias

specielt ett ljudkort i 2000kr klassen..... :fakta

skillnaden på ett bra ljudkort vs ett moderkorts inbyggda är enorm! :mattias

specielt ett ljudkort i 2000kr klassen..... :fakta

Klart det är skillnad. Men att sänka 2k på ett ljudkort till en burk som ska spela musik i baren är ren kapitalförstöring i mina ögon. Om du behöver låga asio latenser så kan vi börja diskutera val av kort däremot..

Förvisso men är det bra skit då? Ljudet ska ju inte bli lidande då jag kör en hel del musik till baren från den stationära datorn.
Ljudet blir lika bra som mitt gamla externa ljudkort och grafiken klara .mkv-format utan problem. Helt ok om man inte håller på och spelar grafiktunga spel.

Den sidan funkade sådär, hittade inte så många produkter direkt :näsblod

Man kommer in efter ett tag om du provar ett par gånger (antar att du såg kod bara?).
Men rätt värdelöst egentligen då dom enbart sålde begagnade laptops. Till inte ett så billigt pris dessutom.

GA-G31M-S2L 599:-
E5200 829:-
2GB DDR-2 minnen 345:-
dvd-rw 245:-
450w kraft 345:-
låda 329:-
250GB 519:-

Ställ in 11x333 i M.I.T. (du behöver inte ändra vcore eller nåt alls) och se till att minnena körs i lämplig hastighet runt 800. Snor-billig dator med prestanda i den övre klassen så när som det inbyggda Intel GMA3100-grafiken.

Byggde ihop en bordsdator (dvs utbredd på bordet) idag med ett GA-G31M-S2L. Maxar med FSB 372MHz beroende på inbyggda grafiken. Kör man med ett PCI-E klarar mobot minst 460 MHz (vad jag hittills testat) på FSB.

Man kommer in efter ett tag om du provar ett par gånger (antar att du såg kod bara?).
Men rätt värdelöst egentligen då dom enbart sålde begagnade laptops. Till inte ett så billigt pris dessutom.

de har nya också. kolla på butik resp auktion. har kompisar som handlat från dem och de har varit mycket nöjda.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing