BlöjRäsern
Gränsfall
Hej Bullen....
Efter diverse mankemang med hojen (ZX7R-98)se tråden så beslutade jag mig för att tvätta luftfiltret och olja in det korrekt(samt montera det rätt väg
), tvätta ur tanken samt luftningskanalen i densamma.
Hojen gick som en dröm efter det. Tills jag slog om på reserven vill säga, då uppdagades det att jag inte torkat ur tanken ordentligt (tvättade med vatten
).
Det "roliga" i det hela var att jag först förträngde att jag tvättat tanken och började först leta felen i tändstiften (som alla byttes), eftersom det lät lite som att hojen plötsligen gick på för få burkar. Startförsök igen, hojen gick fortfarande inte riktigt rätt. Då trillade poletten plötsligen ner, dålig gång--->tvättad tank--->vatten användes--->vatten tyngre än bensin--->reservbyttan i botten av tanken--->hojen går inte på vatten.
Tanken dränerades, fylldes på med petroleum utblandat med K-sprit. Förgasarna dränerades. Provstart gjordes och hojen startade inte. Vatten fanns naturligtvis kvar i pump och filter. Dränera förgasarna igen, nytt startförsök men batteriet hade för lite kräm kvar i sig.
Laddade batteriet, dock inte helt fullt, i ivern att få igång maskineriet. Det fungerade ju såklart inte. Laddade batteriet över natten (med en ctek xs3600 om det spelar någon roll). Dagen efter försökte jag mig på det igen, nu med ett verkligt fulladdat batteri?
Inte en tillstymmelse till liv i motorn, startmotorn snurrar på allt men det vill inte tända.
Fram med multimetern, batteriet håller 13V tills jag slår på tändningen (allt annat, såsom lysen och eventuell stereoutrustning, avstängda) då spänningen snabbt sjunker till 12,66V. När man kör startmotorn sjunker spänningen ytterligare till ~11V.
Är detta nog för startmotor + tändning eller ska jag införskaffa ett nytt, friskt batteri?
Verkstadshandboken rekommenderar batteribyte vid 12,6V men säger inte om det är när allt är avstängt eller ej.
Biltema gelbatteri sitter monterat för närvarande.
Efter diverse mankemang med hojen (ZX7R-98)se tråden så beslutade jag mig för att tvätta luftfiltret och olja in det korrekt(samt montera det rätt väg

Hojen gick som en dröm efter det. Tills jag slog om på reserven vill säga, då uppdagades det att jag inte torkat ur tanken ordentligt (tvättade med vatten

Det "roliga" i det hela var att jag först förträngde att jag tvättat tanken och började först leta felen i tändstiften (som alla byttes), eftersom det lät lite som att hojen plötsligen gick på för få burkar. Startförsök igen, hojen gick fortfarande inte riktigt rätt. Då trillade poletten plötsligen ner, dålig gång--->tvättad tank--->vatten användes--->vatten tyngre än bensin--->reservbyttan i botten av tanken--->hojen går inte på vatten.
Tanken dränerades, fylldes på med petroleum utblandat med K-sprit. Förgasarna dränerades. Provstart gjordes och hojen startade inte. Vatten fanns naturligtvis kvar i pump och filter. Dränera förgasarna igen, nytt startförsök men batteriet hade för lite kräm kvar i sig.
Laddade batteriet, dock inte helt fullt, i ivern att få igång maskineriet. Det fungerade ju såklart inte. Laddade batteriet över natten (med en ctek xs3600 om det spelar någon roll). Dagen efter försökte jag mig på det igen, nu med ett verkligt fulladdat batteri?
Inte en tillstymmelse till liv i motorn, startmotorn snurrar på allt men det vill inte tända.
Fram med multimetern, batteriet håller 13V tills jag slår på tändningen (allt annat, såsom lysen och eventuell stereoutrustning, avstängda) då spänningen snabbt sjunker till 12,66V. När man kör startmotorn sjunker spänningen ytterligare till ~11V.
Är detta nog för startmotor + tändning eller ska jag införskaffa ett nytt, friskt batteri?
Verkstadshandboken rekommenderar batteribyte vid 12,6V men säger inte om det är när allt är avstängt eller ej.
Biltema gelbatteri sitter monterat för närvarande.