"Gurgel" efter hårdare körning, förgasarproblem?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
ZX7R-98 är modellen.

Symptomen är som följer:
*Hojen har vid tre tillfällen "gurglat" när jag skulle starta efter att ha stannat vid rödljus. Körningen innan stopp har varit lite hårdare (läs:högre varvtal) körning medelst motorbroms innan stopp.
Jag varvade upp den lite (3-4000rpm) så gick den fint sedan. Det känns som att den har fått för mycket bensin efter stopp. Detta har bara inträffat 3 ggr och med lite bensin i tanken, dvs reservläge eller snart-dags-för-reserv-läge, vid alla tillfällena.

Jag har 2400-mila servat hojen själv innan säsongen börjat, utom test av vakumventiler och bränslenivåmätning i flottörhusen (och fjädringen men det hör inte hit:)) med resultatet alles gut och inom toleranserna. Min tanke är att den får för mycket bensin och därmed storknar.
Var får man fatt på en nivåmätare för ändamålet, eller är jag ute och cyklar?
Eller måste jag helt enkelt sluta göra gubbstarter?:näsblod
 
Last edited:
Uppdatering på problematiken.
Igår dog hojen helt när jag skulle iväg efter att ha stått vid ett rödljus, som att den kvävdes när jag rörde gasen. Som sagt tidigare så inträffar detta bara vid varmväder (över 25grader).
En annan egenhet som jag märkt är att den poffar till vid gasavslag när varvtalet sjunker ner kring 5500rpm.

Jag har ett K&N-filter samt dynojetkit. Det jag funderade på angående K&Nfiltret är om jag monterade tillbaka det rätt samt använde rätt mängd olja efter servicen i våras (tror jag överdrev inoljningen). Vilken väg ska det vara monterat och hur mycket olja ska där vara?
Jag har det monterat, sett i luftflödesriktnigen: aluminiumgaller-->tjocka skumgummisidan på filtret-->vågiga, tunnare lagret på filtret-->förgasare. Att alugallret har hamnat på fel sida är rätt säkert, iaf enligt verkstadshandboken men vilken väg filtret monteras är mer en gråzon för mig.

Ventilspel är kollat men kanske får kollas igen. Utöver det, vad kan det vara mer som påverkar? (Tändstiftskollen är ju ett alternativ men det är rätt mycket jobb att komma åt tändstiften vid vägkanten på vältrafikerade vägar).

Edit: jag har kontrollerat vakumventilerna sedan sist och de är OK.
 
Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top