Batteriproblem, vilken spänning?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hej Bullen....

Efter diverse mankemang med hojen (ZX7R-98)se tråden så beslutade jag mig för att tvätta luftfiltret och olja in det korrekt(samt montera det rätt väg:näsblod), tvätta ur tanken samt luftningskanalen i densamma.
Hojen gick som en dröm efter det. Tills jag slog om på reserven vill säga, då uppdagades det att jag inte torkat ur tanken ordentligt (tvättade med vatten:huvet).
Det "roliga" i det hela var att jag först förträngde att jag tvättat tanken och började först leta felen i tändstiften (som alla byttes), eftersom det lät lite som att hojen plötsligen gick på för få burkar. Startförsök igen, hojen gick fortfarande inte riktigt rätt. Då trillade poletten plötsligen ner, dålig gång--->tvättad tank--->vatten användes--->vatten tyngre än bensin--->reservbyttan i botten av tanken--->hojen går inte på vatten.

Tanken dränerades, fylldes på med petroleum utblandat med K-sprit. Förgasarna dränerades. Provstart gjordes och hojen startade inte. Vatten fanns naturligtvis kvar i pump och filter. Dränera förgasarna igen, nytt startförsök men batteriet hade för lite kräm kvar i sig.
Laddade batteriet, dock inte helt fullt, i ivern att få igång maskineriet. Det fungerade ju såklart inte. Laddade batteriet över natten (med en ctek xs3600 om det spelar någon roll). Dagen efter försökte jag mig på det igen, nu med ett verkligt fulladdat batteri?

Inte en tillstymmelse till liv i motorn, startmotorn snurrar på allt men det vill inte tända.
Fram med multimetern, batteriet håller 13V tills jag slår på tändningen (allt annat, såsom lysen och eventuell stereoutrustning, avstängda) då spänningen snabbt sjunker till 12,66V. När man kör startmotorn sjunker spänningen ytterligare till ~11V.
Är detta nog för startmotor + tändning eller ska jag införskaffa ett nytt, friskt batteri?

Verkstadshandboken rekommenderar batteribyte vid 12,6V men säger inte om det är när allt är avstängt eller ej.
Biltema gelbatteri sitter monterat för närvarande.

14.6 volt måste du ha från batteriet.
polaren hade samma problem på zx7r 2000a sjönk till 12.2v vid start.
motorn gick runt men startade ej.

häng på ett hjälp batteri å prova.
start kablar från bilen exp?

Du skall inte ha 14.6 volt över batteriet. Detta är generatorns spänning som laddar batteriet när motorcykeln är igång. Prova att koppla med ett bilbatteri och starta. Se till att INTE bilen är startad när du kopplar på bilbatteriet. Sen kör du en sväng och kollar om hojen startar imorgon igen, annars kan de vara dax för nytt batteri. Lycka till!

Batteriet verkar väldigt friskt med så höga spänningar.
Jag tycker att det låter som att mätningen skett innan batteriet fått vila. Ett fulladdat batteri ska ligga på 12,72V efter vila. Däremot låter det inte så konstigt med droppen ned till ca 11V. Om en cell hade varit slut hade det troligen resulterat i ett betydligt lägre mätvärde.

Jag rekommenderar som andra redan gjort, starthjälp för att utesluta batteriproblem. Startar den inte då heller så ligger problemet inte i batteriet.

Ahh, bommade det.
Starthjälp medelst bilbatteri har gjorts men det var låg spänning även i bilbatteriet. Mätte det till 12,54V exakt, med bilen helt avslagen och endast tändningen påslagen på motorcykeln. !2,54V på både mc och bilbatteri naturligtvis.

Låter inte som att batteriet är det primära problemet. men runt 12,5-13 v skall batteriet hålla när det är ny laddat och 11v vid full lastser jag inte heller som något stort problem. men som sagt prova med ett hjälp batterie om du har tillgång. Men jag skulle nog försökt dra igång hojen på startgas för att få den att hoppa igång o bli av med allt vatten som kan ligga kvar o spöka.

Nu verkar jag vara på rätt spår. Det finns ingen gnista i stiften. Alls. Kom nu på att i verkstadshandboken stod det att man inte ska ta loss batteripolerna med tändningen igång för att man kan bränna IC-Ignitorn. Jag har nog gjort precis just det:död. Ska mäta upp IC-ign ikväll och sedan får vi se.
Fan vad lätt allt skulle vara om man inte var född till idiot.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti