Bara i mellanöstern

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag kan tycka det är lite konstigt att om man vill förneka en grupp ett land så finns det en klar stämpel för en. Förnekar man andra gruppers rätt till land så är det inte samma sak. Trots allt finns det ju många grupper (samer, indianer, romer och även palestinier och antagligen ännu fler) som idag saknar ett land. Finns ju även länder som ställer historiska krav på andra landområden än vad de har idag.

Snälla: Jag är verkligen inte ute efter att provocera men vad är det som gör att judars krav på land är så väldigt annorlunda? Givetvis får vi bortse från det faktum att de idag har ett land men varför är det helt enkelt inte lika självklarat att t.ex. samer får en massa värdelös mark i Lappland.
Jag måste kanske tillägga att jag inte tror ett dugg på att de har fått ett löfte från Gud eller något sådant och jag är inte för att utrota Israel just eftersom det idag är ett faktum att staten finns utan bara vad det är som gjort deras krav så mycket mer legitimt!
Det är samma sak att förneka oavsett folkgrupp.

Skillnaden i Israel är tre:
1. Judarna var redan där
2. Engelsmännen hade ingen särskild rätt att behålla kontrollen över området
3. Judarna har en milt sagt tydlig koppling till området
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag är i och för sig stark anhängare av Brittiska Imperiet så visst, lägg till alla arabländer under brittiskt styre först, så kollar vi Israel sedan. :)

Jag antar att du ser dig själv som en förnuftig person. Så jag undrar vilka förnuftiga argument som ligger bakom i din tro att vara "stark anhängare av Brittiska Imperiet" ?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tja, har inte palestinierna rätt till ett eget land enligt dina principer? Ett land där de var i majoritet?

Hur man hanterar det Osmanska imperiets kollaps är frågan ja.

Men i grunden är jag för en enstatslösning och inte tvåstatslösning.
Nej! Palestinier är nämligen inte ett folk som romerb eller judar. Palestinier är nämligen araber, och det finns flera arabiska länder, vilket är helt i sin ordning.

Jag är inte emot ett Palestina, men det går inte att jämföra med Israel rakt av.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag antar att du ser dig själv som en förnuftig person. Så jag undrar vilka förnuftiga argument som ligger bakom i din tro att vara "stark anhängare av Brittiska Imperiet" ?

Se bara till vad de åstadkom i sina kolonier, sen kolla hur det ser ut nu....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad än "ni" tycker om Israels agerande, det här är Hamas:

Hamas uppges ha avrättat 18 män i Gaza, personer som anklagats för att ha hjälpt Israel under de senaste veckornas konflikt, rapporterar Hamasrörelsens tv-kanal enligt AFP. Sex av männen ska ha skjutits ihjäl framför en moské av män iklädda militäruniformer från Hamas, uppger vittnen.


http://www.svd.se/nyheter/utrikes/hamas-avrattar-pastadda-informatorer_3843714.svd

Så, fundera på vad ni försvarar. Att Hamas är vidriga ger förstås ingen annan rätt att begå (av Hamas påstådda) övergrepp mot civila , men det är ingen utsatt liten fredsrörelse som får IDF-granater i fejset, det är en vidrig terrororganisation, främst mot sina egna.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nej! Palestinier är nämligen inte ett folk som romerb eller judar. Palestinier är nämligen araber, och det finns flera arabiska länder, vilket är helt i sin ordning.

Jag är inte emot ett Palestina, men det går inte att jämföra med Israel rakt av.

Nu får du nog definiera vad du menar med folk och hur du delar upp det. Är det språk eller rasbiologiska skiljelinjer eller historia eller vad. Palestinierna anser sig själva vara ett folk. Förvisso också araber men ändå ett eget folk. Araber lär man blivit i och med islam, så vad var man innan? Romare?

Ungefär som du är både svensk och skandinav. Inget konstigt. Svenskar är inget eget folk, de är skandinaver.

För övrigt undrar jag hur du tänker om idén att assyrierna, som ju saknar eget land, skulle kunna få Södertälje? De bor ju redan där i minoritet. Allt vi behöver göra är att flytta ut ett gäng svennar, och flytta in ett gäng assyrier och vips. Problem solved...

Judar har en viss historisk rätt till Israel, men det är inte samma som ensamrätt. Kollar du historien så är det riktigt sällan ett folk är helt solo om en plätt. Det är ofta liksom därför det krigas om olika plättar.

Så visst kan man tycka att judar skall få bo var de vill i Palestina (numera Israel, västbanken, Gaza och en bit av Jordanien), men att förneka palestinierna detsamma tycker inte jag håller.

Sedan är ju huvudproblemet att religiösa stollar vill återskapa Stor-Israel, det bibliska, och bosätter sig på "ockuperad" mark. Bosättningarna på västbanken är annektering med hjälp av militärt våld. Punkt.

Det har de inte rätt att göra. Guds utvalda folk. Pytt.

Förlåt, men kunde inte låta bli. :)

Outta' here!
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vad än "ni" tycker om Israels agerande, det här är Hamas:

Hamas uppges ha avrättat 18 män i Gaza, personer som anklagats för att ha hjälpt Israel under de senaste veckornas konflikt, rapporterar Hamasrörelsens tv-kanal enligt AFP. Sex av männen ska ha skjutits ihjäl framför en moské av män iklädda militäruniformer från Hamas, uppger vittnen.


http://www.svd.se/nyheter/utrikes/hamas-avrattar-pastadda-informatorer_3843714.svd

Så, fundera på vad ni försvarar. Att Hamas är vidriga ger förstås ingen annan rätt att begå (av Hamas påstådda) övergrepp mot civila , men det är ingen utsatt liten fredsrörelse som får IDF-granater i fejset, det är en vidrig terrororganisation, främst mot sina egna.

Finns en hel del riktigt fula grejer Israel gjort. Finns en hel del riktigt obehagliga Israeler. Tänk på vilka du försvarar.

Löjligt argument jag inte ens bemöter.

Nu är jag fan outta' here!!!! :krama
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vad än "ni" tycker om Israels agerande, det här är Hamas:

Hamas uppges ha avrättat 18 män i Gaza, personer som anklagats för att ha hjälpt Israel under de senaste veckornas konflikt, rapporterar Hamasrörelsens tv-kanal enligt AFP. Sex av männen ska ha skjutits ihjäl framför en moské av män iklädda militäruniformer från Hamas, uppger vittnen.


http://www.svd.se/nyheter/utrikes/hamas-avrattar-pastadda-informatorer_3843714.svd

Så, fundera på vad ni försvarar. Att Hamas är vidriga ger förstås ingen annan rätt att begå (av Hamas påstådda) övergrepp mot civila , men det är ingen utsatt liten fredsrörelse som får IDF-granater i fejset, det är en vidrig terrororganisation, främst mot sina egna.

Vad du än försöker få fram så är Israel tveklöst själva den största skaparen av extrem islamistisk terrorism.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Finns en hel del riktigt fula grejer Israel gjort. Finns en hel del riktigt obehagliga Israeler. Tänk på vilka du försvarar.

Löjligt argument jag inte ens bemöter.

Nu är jag fan outta' here!!!! :krama

Nej det är inbte löjligt, för det här är inget som enstaka Hamas-företrädare gör, this is it.

Förstår om det är jobbigt att inse. ;)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Judar har en viss historisk rätt till Israel, men det är inte samma som ensamrätt. Kollar du historien så är det riktigt sällan ett folk är helt solo om en plätt. Det är ofta liksom därför det krigas om olika plättar.

Problemet är inte att du tycker lite konstiga saker, problemet är att du slänger dig med faktafel:

Israel är inte etniskt rensat, det innehåller ungefär 20% arabiska israeler. Det är ingen som tycker att de skall ha ensamrätt, men naturligtvis kan de inte tillåta återflyttning, det håller du väl med om?
 

Bifogat

  • 2.+Israel+Neighbours.jpg
    2.+Israel+Neighbours.jpg
    61.8 KB · Visningar: 37
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top