Banor vi vill se på MotoGP-kalendern!

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag trodde jag kunde förlita mig på din slutledningsförmåga. Det finns ett samband mellan platser som tillverkar/köper motorcyklar och platser som lyckas uppnå lönsamhet i Grand Prix-racing.
Husaberg? Eller måste det vara sportmoppar?
Vad gäller potenta bilar har vi ju bland annat königsegg inom rikets gränser med, så nog har vi en industri för att tillverka fordon som passar sig på bana.
Så nej, jag ser inte sambandet du pekar på vad gäller omöjligheten av byggandet av en bana av hög internationell standard.
Vidare så har väl GPcirkusen passerat i Sverige förr även om det är ett rätt försvarligt tag sedan nu. Sverige var inte större på den tiden, eller en speciellt framträdande tillverkare av sportmoppar då heller...
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...vi har ju bland annat königsegg inom rikets gränser med, så nog har vi en industri för att tillverka fordon som passar sig på bana. Så nej, jag ser inte sambandet...
Om du vill se sambandet, titta på en geografisk karta och markera de två typerna av platser. Notera att de sammanfaller: ett samband.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du vill se sambandet, titta på en geografisk karta och markera de två typerna av platser. Notera att de sammanfaller: ett samband.

Vad tillverkar Qatar för motorcykel? Eller Tjeckien? Eller Malaysia? Eller Australien? Eller Spanien?
Motorcyklar köps ju i Sverige, och har iaf tillverkats här med. Har inte riktigt koll på vad som händer med Husaberg efter att de slogs samman med Husqvarna...
Så, jag ser inte riktigt det där sambandet du vagt antyder ska finnas där.

Dessutom, var inte frågan från början vart vi ville se motogp? Jag svarade Nordslingan, det var tydligen inte tillräckligt suspekt för att bli ifrågasatt trots att det aldrig kommer hända, däremot en framtida bana av internationellt sett hög standard i Sverige är en osannolikhet som kräver ifrågasättande?
:tummenupp
 
Last edited:

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Dessutom, var inte frågan från början vart vi hoppadesse motogp?
Spelar ingen roll vad det är för fråga, han vill bara starta en diskussion, sen ifrågasätta och motbevisa alla som skriver.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ska vi inte rösta fram de bästa 12-15 kurvorna/partierna/rakorna och få en sådan bana byggd? :)

Jag vill ha med "korkskruven" och "Lukey Heights". :tummenupp

Banor: Laguna Seca, Nordslingan och Suzuka.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ska vi inte rösta fram de bästa 12-15 kurvorna/partierna/rakorna och få en sådan bana byggd? :)

Jag vill ha med "korkskruven" och "Lukey Heights". :tummenupp

Banor: Laguna Seca, Nordslingan och Suzuka.

Parabolica, Eau Rouge, kurva 12 på Sachsenring, Craner Curves, The Mountain på Cadwell Park, rakan på Mugello, bakrakan och svinsnabba högern efter på Salzburgring.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ska vi inte rösta fram de bästa 12-15 kurvorna/partierna/rakorna och få en sådan bana byggd? :)

Jag vill ha med "korkskruven" och "Lukey Heights". :tummenupp

Banor: Laguna Seca, Nordslingan och Suzuka.

Kurvpartier:
Hela sektionen från Duikersloot genom Hoge Heide och Ramshoek på Assen
Hela sektionen från Casanova Savelli genom Arrabiata 1 & 2 genom Scarperia på Mugello
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Varför inte gotland ring!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har två önskemål - Autodromo di Siracusa och Castle Combe.

Autodromo di Siracusa för att jag alltid velat veta hur fort en MotoGP hoj egentligen går. Jag känner inte till många banor som har längre raksträckor. Jag har varit där på test med en Yamaha superbike och trots att den högsta drevningen vi hade installerades redan från start så gick den på varvtalsregulatorn (320 km/h plus) under de sista två till trehundra metrarna på två av rakorna. Fullständigt värdelös testbana men kul upplevelse.

Castle Combe för att den anses vara världens guppigaste bana. En fjädringsteknisk utmaning. Hit åker man på test om man vill förbättra sin "bump absorption".
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    21.4 KB · Visningar: 74
  • image.jpg
    image.jpg
    95.7 KB · Visningar: 97

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
IMOLA med förbättrad säkerhet!

Banan är främst känd för San Marinos Grand Prix, som kördes här säsongerna 1981-2006. Det första i formel 1-loppet här var dock Italiens Grand Prix 1980. Säsongerna 2005-2006 kördes även GP2 på Imolabanan.

Autodromo Enzo e Dino Ferrari är en racerbana i Imola, ca 30 km sydost om Bologna, i Italien.
Banan genomgår just nu stora ombyggnationer, där då hela depån och depåbyggnaden rivits och byggts om. Även genomgående renoveringar av banområdet genomgås. Man har även planer på att helt och hållet ta bort den avslutande chikanen precis innan start- och mål. Detta skulle medföra en längre raka från Rivazza till den inledande kurvan Tamburello. Man har stora förhoppningar om att återfå sin plats i F1-kalendern.

:fyllisar
 

Smagatusk

Guest
Ska vi inte rösta fram de bästa 12-15 kurvorna/partierna/rakorna och få en sådan bana byggd? :)

Jag vill ha med "korkskruven" och "Lukey Heights". :tummenupp

Banor: Laguna Seca, Nordslingan och Suzuka.

Jag har en fäbless för vänsterkurvor så min bana skulle se konstig ut.


Drömbanan.jpg
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Inte riktigt representativt klipp, ...men hade ändock varit kul med ett race i kalendern där team och tillverkare jagat toppfartskilometrar på olika sätt. Som på "gamla goda tiden". :rock

Monza.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top