Banor vi vill se på MotoGP-kalendern!

Jag trodde jag kunde förlita mig på din slutledningsförmåga. Det finns ett samband mellan platser som tillverkar/köper motorcyklar och platser som lyckas uppnå lönsamhet i Grand Prix-racing.
Husaberg? Eller måste det vara sportmoppar?
Vad gäller potenta bilar har vi ju bland annat königsegg inom rikets gränser med, så nog har vi en industri för att tillverka fordon som passar sig på bana.
Så nej, jag ser inte sambandet du pekar på vad gäller omöjligheten av byggandet av en bana av hög internationell standard.
Vidare så har väl GPcirkusen passerat i Sverige förr även om det är ett rätt försvarligt tag sedan nu. Sverige var inte större på den tiden, eller en speciellt framträdande tillverkare av sportmoppar då heller...
 
Last edited:
...vi har ju bland annat königsegg inom rikets gränser med, så nog har vi en industri för att tillverka fordon som passar sig på bana. Så nej, jag ser inte sambandet...
Om du vill se sambandet, titta på en geografisk karta och markera de två typerna av platser. Notera att de sammanfaller: ett samband.
 
Om du vill se sambandet, titta på en geografisk karta och markera de två typerna av platser. Notera att de sammanfaller: ett samband.

Vad tillverkar Qatar för motorcykel? Eller Tjeckien? Eller Malaysia? Eller Australien? Eller Spanien?
Motorcyklar köps ju i Sverige, och har iaf tillverkats här med. Har inte riktigt koll på vad som händer med Husaberg efter att de slogs samman med Husqvarna...
Så, jag ser inte riktigt det där sambandet du vagt antyder ska finnas där.

Dessutom, var inte frågan från början vart vi ville se motogp? Jag svarade Nordslingan, det var tydligen inte tillräckligt suspekt för att bli ifrågasatt trots att det aldrig kommer hända, däremot en framtida bana av internationellt sett hög standard i Sverige är en osannolikhet som kräver ifrågasättande?
:tummenupp
 
Last edited:
Dessutom, var inte frågan från början vart vi hoppadesse motogp?
Spelar ingen roll vad det är för fråga, han vill bara starta en diskussion, sen ifrågasätta och motbevisa alla som skriver.
 
Ska vi inte rösta fram de bästa 12-15 kurvorna/partierna/rakorna och få en sådan bana byggd? :)

Jag vill ha med "korkskruven" och "Lukey Heights". :tummenupp

Banor: Laguna Seca, Nordslingan och Suzuka.
 
Ska vi inte rösta fram de bästa 12-15 kurvorna/partierna/rakorna och få en sådan bana byggd? :)

Jag vill ha med "korkskruven" och "Lukey Heights". :tummenupp

Banor: Laguna Seca, Nordslingan och Suzuka.

Parabolica, Eau Rouge, kurva 12 på Sachsenring, Craner Curves, The Mountain på Cadwell Park, rakan på Mugello, bakrakan och svinsnabba högern efter på Salzburgring.
 
Last edited:
Ska vi inte rösta fram de bästa 12-15 kurvorna/partierna/rakorna och få en sådan bana byggd? :)

Jag vill ha med "korkskruven" och "Lukey Heights". :tummenupp

Banor: Laguna Seca, Nordslingan och Suzuka.

Kurvpartier:
Hela sektionen från Duikersloot genom Hoge Heide och Ramshoek på Assen
Hela sektionen från Casanova Savelli genom Arrabiata 1 & 2 genom Scarperia på Mugello
 
Varför inte gotland ring!
 
Jag har två önskemål - Autodromo di Siracusa och Castle Combe.

Autodromo di Siracusa för att jag alltid velat veta hur fort en MotoGP hoj egentligen går. Jag känner inte till många banor som har längre raksträckor. Jag har varit där på test med en Yamaha superbike och trots att den högsta drevningen vi hade installerades redan från start så gick den på varvtalsregulatorn (320 km/h plus) under de sista två till trehundra metrarna på två av rakorna. Fullständigt värdelös testbana men kul upplevelse.

Castle Combe för att den anses vara världens guppigaste bana. En fjädringsteknisk utmaning. Hit åker man på test om man vill förbättra sin "bump absorption".
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    21.4 KB · Visningar: 74
  • image.jpg
    image.jpg
    95.7 KB · Visningar: 97
IMOLA med förbättrad säkerhet!

Banan är främst känd för San Marinos Grand Prix, som kördes här säsongerna 1981-2006. Det första i formel 1-loppet här var dock Italiens Grand Prix 1980. Säsongerna 2005-2006 kördes även GP2 på Imolabanan.

Autodromo Enzo e Dino Ferrari är en racerbana i Imola, ca 30 km sydost om Bologna, i Italien.
Banan genomgår just nu stora ombyggnationer, där då hela depån och depåbyggnaden rivits och byggts om. Även genomgående renoveringar av banområdet genomgås. Man har även planer på att helt och hållet ta bort den avslutande chikanen precis innan start- och mål. Detta skulle medföra en längre raka från Rivazza till den inledande kurvan Tamburello. Man har stora förhoppningar om att återfå sin plats i F1-kalendern.

:fyllisar
 
Ska vi inte rösta fram de bästa 12-15 kurvorna/partierna/rakorna och få en sådan bana byggd? :)

Jag vill ha med "korkskruven" och "Lukey Heights". :tummenupp

Banor: Laguna Seca, Nordslingan och Suzuka.

Jag har en fäbless för vänsterkurvor så min bana skulle se konstig ut.


Drömbanan.jpg
 
Inte riktigt representativt klipp, ...men hade ändock varit kul med ett race i kalendern där team och tillverkare jagat toppfartskilometrar på olika sätt. Som på "gamla goda tiden". :rock

Monza.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top