Banor vi vill se på MotoGP-kalendern!

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr

Bifogat

  • 2155318_520_292.jpg
    2155318_520_292.jpg
    74 KB · Visningar: 218
  • Skärmavbild 2013-10-24 kl. 11.36.24.jpg
    Skärmavbild 2013-10-24 kl. 11.36.24.jpg
    33.6 KB · Visningar: 151
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror du verkligen det?

http://vikingmotorpark.se/anl.html
Etapp 2 - Internationella banan
Skolbanan byggs ut till 4.3 km med klassificeringen FIA Grade One, vilket även tillfredsställer FIM. Detta innebär högsta möjliga krav på själva banan samt att ett medical center byggs. Resultatet blir den högsta säkerhetsstandarden vilket gynnar alla typer av evenemang. Mäss och utställningsytan inomhus byggs ut till ca 22 000 m2. Byggtid ca 1 år.

Planen som sagt, och med tanke på hur en del andra internationella banor ligger så tycker jag inte det verkar omöjligt bara för att enköpings kommun är liten. Det är ju dessutom inte kommunen i sig som sätter sig på tvären utan ett par tjuriga gubbar som klagar på att miljön vid soptippen och stenbrottet blir förstörd. :dummer
Därför bör ju så många som möjlgit som faktiskt vill se det bli verklighet dyka upp på miljödomstolen den 21/22 november, inte bara grinpellarna. Själv bor jag ett stenkast därifrån, och mellan stenkrossar, militära övningsområden och endurobanor så tror jag inte det blir någon direkt påverkan...

Möjligt? Tja, det är inte omöjligt iaf.

Kommer inte att gå, asfalteringsmaskinerna låter så mycket att de kommer bli polisanmälda bara för att uppföra den.

Trooo... Men vi kan ju ta hit såndär irländska asfaltsläggare, de gör det ju för hand. Det borde ju vara tystare. :hihi
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag är osäker på om ni menar allvar.

Hehe, sade du inte att du hade varit till Spa-Francorchamp? Byn Spa som ligger några hundra meter upp från La Source-hårnålen är inte direkt nån världsmetropol. Kändes snarare som en bonnhåla ur en tintin-bok när jag var där. :)

Silverstone, byn Silverstone alltså, har 1989 innevånare enligt wikipedia. :)

o.s.v.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Även om Viking Motorpark blir av och banan uppfyller alla typer av standarder så tror jag ändå att det kan bli problem. Sverige är en pyttenation när det gäller hojförsäljning och att få hit ett MotoGP skulle nog kräva massor av folk med internationellt inflytande och en extremt stor påse pengar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P€RRA;5911546 skrev:
Även om Viking Motorpark blir av och banan uppfyller alla typer av standarder så tror jag ändå att det kan bli problem. Sverige är en pyttenation när det gäller hojförsäljning och att få hit ett MotoGP skulle nog kräva massor av folk med internationellt inflytande och en extremt stor påse pengar.

Jo, men chansen att MotoGP kommer till VMP är ju större än att de kommer till Nordslingan. ;)
Och om man buntar ihop Norge/Sverige/Finland så blir det ett större mål än bara Sverige... Inte för att jag tror det kommer hända alls ändå...
 

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
Portimao är klart en bana som det skulle vara grymt att se motogp på. Med alla dessa upp och nerförsbackar i både snabba och långsamma kurvor gör det Portimao till den bästa banan jag någonsin varit på! Den har verkligen allt som man vill att en bana ska ha. Sen miljön runt om banan är ju minst sagt fantastiskt med alla underbara restauranger och den fina algarve kusten! Så Portimao är en stor stark rekomendation då jag efter denna säsong har varit runt på de flesta banor i Europa och inget har slagit den grymma Portimao banan!:yoparty
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
”Skolbanan byggs ut till 4.3 km med klassificeringen FIA Grade One, vilket även tillfredsställer FIM. Detta innebär högsta möjliga krav på själva banan samt att ett medical center byggs. Resultatet blir den högsta säkerhetsstandarden vilket gynnar alla typer av evenemang. Mäss och utställningsytan inomhus byggs ut till ca 22 000 m2.”
Den som jobbar för att bygga en F1-bana utanför Enköping är sannolikt inte någon med a) många ekonomiskt lyckade storsatsningar i ryggsäcken eller b) kännedom om de lokala förutsättningarna.

Påminner om...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dragon_Gate
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Suzuka och Spa, i en klass för sig,
Istanbul
Monza

Suzuka går kanske att bygga om så den blir säker, det stora problemet när dom slutade köra där va att det inte är många meter mellan 200R kurvan och rakan efter spoon curve, men finns redan en chikan i 200R kurvan som tar ner hastigheten.
Men det finns andra kurvor med dålig säkerhet, och Honda som äger Suzuka och Motegi föredrar tydligen den senare.
Video där chikanen syns vid 1:30
https://www.youtube.com/watch?v=Ighn2dNtpZI&feature=player_detailpage#t=83

Spa blir nog väldigt svårt tyvärr, miljontals kubikmeter behöver fyllas upp utanför Blanchimont kurvan,
fullt 5an och 6an där.
08-blanchimont.jpg

Istanbul
Dög den då och åt WSB nu så varför inte. (men det kom väl ingen publik då)
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Du som är insatt, vad skiljer byhålan Enköping från diverse andra byhålor med F1-banor?
Förankring i verksamheten!

I vilka länder tillverkar man motorcyklar?
Svar: Tyskland, Österrike, England, Italien, Spanien, Japan och USA.

I vilka länder köper man motorcyklar?
Svar: Som ovan + de asiatiska skoter- och mopedmarknaderna.

Hur passar Enköping in i ovanstående?
Svra: Det gör det inte.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ett gäng banor som inte är Tilkestandard och som har snabba kurvor av varierande radie, helst genom ett kuperat landskap. Plus om de inte har standard Tilkelängd dessutom. Först och främst måste Brno och Philip Island få vara kvar. Därefter ett gäng som:
- Suzuka
- Spa
- Laguna Seca

- Anderstorp (självklart)
- Road Atlanta
- Salzburgring
- Paul Ricard (men den är väl sönderbygd nu?)

Du har ju nämnt alla jag tänkte säga förutom möjligtvis Monza, hade varit kul med lite raktframracing också, kanske inte så roligt på en Moto3 dock.

Salzburgring hade iofs varit coolt men det är ju tyvärr inte världens bästa avåkningazoner, dock väldigt trevliga naturläktare :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förankring i verksamheten!

I vilka länder tillverkar man motorcyklar?
Svar: Tyskland, Österrike, England, Italien, Spanien, Japan och USA.

I vilka länder köper man motorcyklar?
Svar: Som ovan + de asiatiska skoter- och mopedmarknaderna.

Hur passar Enköping in i ovanstående?
Svra: Det gör det inte.

Ah, nu ska du bara förklara hur tillverkning av motorcyklar är kopplat till byggandet av motorbanor som klarar reglerna för Formel 1...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Utdrag ur texten:

”När så många banor i världen har ekonomiska problem blir man dock lite fundersam på hur en bana utanför Enköping i motorsportpolitiskt ”iskalla” Sverige ska kunna överleva.”

och

”Det är ingen idé att redan nu börja spekulera om Viking Motorpark kommer att lyckas med det som många andra misslyckats med. Till att börja med måste banan byggas och om vi får tro Bo Fallbrink så är byggstarten inte alltför långt borta.”

Tills det står en F1-bana redo utanför Enköping får vi önska oss andra banor på MotoGP-kalendern. Monza är nog min andra favorit bland de som inte finns med nu.

http://youtu.be/f0q_a63ofog
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Ah, nu ska du bara förklara hur tillverkning av motorcyklar är kopplat till byggandet av motorbanor som klarar reglerna för Formel 1...
Jag trodde jag kunde förlita mig på din slutledningsförmåga. Det finns ett samband mellan platser som tillverkar/köper motorcyklar och platser som lyckas uppnå lönsamhet i Grand Prix-racing.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top