Banor vi vill se på MotoGP-kalendern!

Det VAR skoj att se alla världsstjärnorna på Åsen en gång i tiden; Sheene, Roberts Senior och alla de andra.

Glöm inte en viss Graziano Rossi, vinnare av Gelleråsens 250GP 1979. Här en bild från prisceremonin.

Valentino föddes ju 1979 så vem vet, han kanske är "made in Karlskoga"...? Det som i så fall är lustigt är att han finns ju med på bilden tvåa från vänster...Den som vill kan spinna vidare på valfri konspirationsteori.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    241.9 KB · Visningar: 137
Den hör onekligen till de guppigare. Tyvärr envisas ägaren med ständiga lappningar, fusklagningar och halvdana asfaltjobb vilket gör att banan aldrig är likadan två gånger i rad. Vilket tyvärr bidrar till att denna banas rykte som bra testbana numera är ifrågasatt.

Tja, i ingången till den bankade 180-högern på baksidan på Salzburgring tittar numera urberget upp ur asfalten så det finns konkurrens för guppiga banor...
 
Glöm inte en viss Graziano Rossi, vinnare av Gelleråsens 250GP 1979. Här en bild från prisceremonin.

Valentino föddes ju 1979 så vem vet, han kanske är "made in Karlskoga"...? Det som i så fall är lustigt är att han finns ju med på bilden tvåa från vänster...Den som vill kan spinna vidare på valfri konspirationsteori.

"Tyvärr" är väl Vale född i februari så om han ska vara made in Sweden måste det nog vara föregående år.

Däremot är det som du säger uppenbart att han är en utomjording eftersom han kan vara samma ålder 1979 som han är idag. Det förklarar ju dock en del...
 
"Tyvärr" är väl Vale född i februari så om han ska vara made in Sweden måste det nog vara föregående år.

Däremot är det som du säger uppenbart att han är en utomjording eftersom han kan vara samma ålder 1979 som han är idag. Det förklarar ju dock en del...

Hmm, jag insåg precis det. Om han är född i februari 1979 så måste han ju vara "made" i maj 1978 vilket betyder vid tiden runt Frankrikes GP. Äsch...Karlskoga har ju ändå några andra storheter. Henry Sundkvist. Mike Luff. Alfred Nobel.
 
Ja det är väl egentligen hela vägen från utgången av de Strubben till Gert Timmer-chikanen som ska med.

Och faktiskt, fast nu svär jag väl i kyrkan för alla puritaner, det nya partiet är grymt coolt också!!!! Madijk ställer samma krav som den sista knycken ut på Falken; "Ska jag våga hålla fullt?" och sedan är även Ossebrocken cool. Men Stubben… där har en 53-åring svårt att hänga med och få runt hojen i tid!:död
 
En bana som inte längre finns i sin ursprungliga sträckning är Österreichring. Banan var, innan den vandaliserades av Tilke, en mkt snabb bana med långa svepande kurvor och egentligen inga sektioner med låg hastighet. Tyvärr var den även befriad från avåkningszoner, vilket i hop med bristande underhåll gjorde att de stora tävlingarna försvann. Hade man lagt pengarna på att bygga avåkningszoner istf att bygga om banan till dagens layout hade man haft något unikt. Nu har man bara något som påminner om ngt som en gång var alldeles speciellt, utan att ha den ursprungliga magin. GP körde aldrig här, men väl F1 och SBK. Postar en länk som visserligen känns väldigt föråldrad och amatörmässig, men som visar banan som den var.
http://www.youtube.com/watch?v=xKWxOwhhRDQ

Av de banor som finns kvar skulle jag gärna se Paul Richard åter. Mistral-rakan på nästan 2 km om man skippar chikanen sätter effekt, bromsar och mod på prov.
 
En bana som inte längre finns i sin ursprungliga sträckning är Österreichring. Banan var, innan den vandaliserades av Tilke, en mkt snabb bana med långa svepande kurvor och egentligen inga sektioner med låg hastighet. Tyvärr var den även befriad från avåkningszoner, vilket i hop med bristande underhåll gjorde att de stora tävlingarna försvann. Hade man lagt pengarna på att bygga avåkningszoner istf att bygga om banan till dagens layout hade man haft något unikt. Nu har man bara något som påminner om ngt som en gång var alldeles speciellt, utan att ha den ursprungliga magin. GP körde aldrig här, men väl F1 och SBK. Postar en länk som visserligen känns väldigt föråldrad och amatörmässig, men som visar banan som den var.
http://www.youtube.com/watch?v=xKWxOwhhRDQ

Av de banor som finns kvar skulle jag gärna se Paul Richard åter. Mistral-rakan på nästan 2 km om man skippar chikanen sätter effekt, bromsar och mod på prov.

Är det den som är Red Bull Ring numera?
 
Är det den som är Red Bull Ring numera?

Ja och nej. Sträckan från start / mål upp till dr Tiroch kurve
ligger kvar oanvänd på gamla Österreichring. Vidare är kurvorna Tilkefierade till sedvanlig tight lågfartskarraktär. Även den stora 180 gradersloopen mitti banan är helt annorlunda än den gamla med tightare radie. Så även om det ser likt ut så är det mesta olikt och förändrat.

Här kan du se hur lite som egentligen är gemensamt på banorna
http://www.circuitsofthepast.nl/en-US/oesterreichring/lapoesterreichring
 
Last edited:
Interlagos verkar jäkligt häftig på hoj!
Även alltid sista banan i F1 kalendern.

Dock så har jag ingen aning om hur säkerhetsaspekterna för motorcykelåkning ser ut men det verkar som att det åks någon form av superbike om man kollar på youtube.
 
Last edited:
Varför inte återuppliva de hysteriska motorvägsrace som tyskarna körde på 30-talet? Då får vi äntligen svar på hur fort en MGP-hoj egentligen går. Frågan är om ens helikoptrar räcker till för kameratäckningen?
 
Varför inte återuppliva de hysteriska motorvägsrace som tyskarna körde på 30-talet? Då får vi äntligen svar på hur fort en MGP-hoj egentligen går. Frågan är om ens helikoptrar räcker till för kameratäckningen?

339 km/h är väl högsta toppfarten på dagens banor så med lite annan aerodynamik långa rakor, hög utväxling och motorer byggda bara för toppeffekt så lär man närma sig 400km/h. Vad varmt det blir om rumpan om man skall kasa 400-0 vid en krasch:näsblod
 
Varför inte återuppliva de hysteriska motorvägsrace som tyskarna körde på 30-talet? Då får vi äntligen svar på hur fort en MGP-hoj egentligen går. Frågan är om ens helikoptrar räcker till för kameratäckningen?

Räcker väl med att köra circuit de la sarthe med Mulsannerakan utan chikaner så får vi nog se hur fort det går :)
 
Räcker väl med att köra circuit de la sarthe med Mulsannerakan utan chikaner så får vi nog se hur fort det går :)

Ja jäklar, Mulsannerakan är ju en sån där man läst om. Var det inte där bilen fick luft och flög ut bland träden?!

Läste tråden lite slarvigt bara, får nog läsa om de tidigare förslagen.
 
339 km/h är väl högsta toppfarten på dagens banor så med lite annan aerodynamik långa rakor, hög utväxling och motorer byggda bara för toppeffekt så lär man närma sig 400km/h. Vad varmt det blir om rumpan om man skall kasa 400-0 vid en krasch:näsblod

Det skulle vara riktigt kul att se hur fort de skulle kunna gå, men kanske inte så mycket att bygg ett race på. Det är väl mina barnsliga dagdrömmar...
 
Ja jäklar, Mulsannerakan är ju en sån där man läst om. Var det inte där bilen fick luft och flög ut bland träden?!

Jo, fast det var med chikanerna t.o.m.

Grupp C-bilarna hade över 400 blås på mulsanne-rakan på 80-talet utan chikaner ...vilket gjorde knicken innan inbromsningen bland de hårigaste kurvorna i världshistorien. :näsblod
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top