Vad har det med Motogp att göra?kraschandburn skrev:2683786Det första man gör när man hoppar in i bilen är det ju att koppla ur det där jävla antispinn/sladd! Det säger ju en del.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad har det med Motogp att göra?kraschandburn skrev:2683786Det första man gör när man hoppar in i bilen är det ju att koppla ur det där jävla antispinn/sladd! Det säger ju en del.
Han kanske kör en F1:a till jobbet...Busaberg skrev:2683875Vad har det med Motogp att göra?
Axxexs skrev:2683787Gör inte förare det redan i 250SP, 125R osv? Tror inte att du hade kört 1.04:8 på Knutstorp med en SP250 bara för att den inte spinner vid fullt gaspådrag i kurvorna.
Visst gör hojar som inte spinner och TC det lättare att komma till till andra gränser för vad hojen klarar av. Men dom gränserna ska man också lära sig att klara av. Är så mycket mer än att bara bakhjulet inte kan spinna.
Triggerhappy skrev:2683384App,app...om man får sladd med en guldvinge så absolut...ge dem TC.
MEN varför ge dem TC i MotoGP?? det är ju rejs för fasen...skall man inte köra så fort det bara går då inom regelverket?
Skippa alla begränsningar...även de som gör hojarna till kastrerade grisar.
NÄE, låta GP ha kulorna kvar...ge förarna massor av kontrollerbar effekt men ge f-n i sensoriken...den mänskliga känslan skall f-n vara den största avgörande faktorn. Konkurransen skall var både matriell och mänsklig.
Jag ser f-n hellre 15 vrålsladdande McCoy varav 2 konstant går på kryckor än 20 Pedrosa med slips och Laptop i depån !!
My 2 cent
sandstream skrev:2682840Tvärtom har vi ett brinnande intresse och prioriterar bort jobb, familj etc.
Du får komma på ett annat/bättre argument:tobbe #11 skrev:2686010Om TC bidrar till lägre varvtider så självklart borde man ha (kvar) det i MotoGP.
Busaberg skrev:2683875Vad har det med Motogp att göra?
Nyteknik skrev:2686531Du får komma på ett annat/bättre argument:
Om reglerna i första hand ska gynna lägre varvtider ska man förstås tillåta stödhjul som fälls ned i kurvorna och kåpor som täcker framhjulet och så mycket som möjligt av hela ekipaget, osv, osv.
kraschandburn skrev:2686533Att man inte vill ha för mycket tekniska hjälpmedel.
Svårt att stå emot teknikens utveckling?tobbe #11 skrev:2686544Att stå emot teknikens utveckling är svårt. Se på F1...
Nyteknik skrev:2686732Svårt att stå emot teknikens utveckling?
I F1 började man för mer än 20 år sedan att begränsa den tekniska utvecklingen. Man förbjöd turbo, begränsade däckens vidhäftningsförmåga och vingarnas down-force. Man ansåg inte att ny teknik och högre farter stod högst upp på agendan.
Det är förstås fullt möjligt att göra likadant i MotoGP för att stävja utveckligen som gör motorcyklarna mer och mer lättkörda. Det hela handlar om vilka intressen som kan utöva mest inflytande och listan kan göras nästan hur lång som helst: nostalgi, ekonomi, publik, media, enskilda företags/organisationers intressen, säkerhet, miljö, politik, tidsanda, ideologi, sportslighet osv.
Själv skulle jag säga att mina bevekelsegrunder är "ideologi" och "nostalgi" för att förbjuda Traction Control.
Nyteknik skrev:2686531Du får komma på ett annat/bättre argument:
Om reglerna i första hand ska gynna lägre varvtider ska man förstås tillåta stödhjul som fälls ned i kurvorna och kåpor som täcker framhjulet och så mycket som möjligt av hela ekipaget, osv, osv.
Jag tycker inte det är tydligt vad man "strävar efter" i MotoGP. 800 cc är t.ex. en obegriplig förändring av reglementet. Liksom att förbjuda tvåtakt. Och tillåta traction control.tobbe #11 skrev:2686868Ja, för att sänka farten har man ju vidtagt åtgärder sedan länge i t ex F1. Är det vad man strävar efter nu i MotoGP?
tobbe #11 skrev:2686868Ja, för att sänka farten har man ju vidtagt åtgärder sedan länge i t ex F1. Är det vad man strävar efter nu i MotoGP?
imaster skrev:2686950Hade man strävat efter att sänka farten hade man ju inte tillåtit TC eftersom den tillåter bättre kurvutgångar och därmed högre slutfarter. Att man går ner till 800 cc är nog bara en fix idé fast jag tycker nästa generations hojar är snyggare med sin slimmade look...
Rolle Rotax skrev:2686958En gammal myt att utgångsfarten påverkar slutfarten. Det är högst marginellt den påverkar, har du en dålig utgång med kanske 10km/h lägre fart ut på rakan så tappar du kanske 0,5km/h slutfart.
Slutfarten hänger ihop med effekten (och aerodynamiken) samt rakans längd.
Däremot vinner du mycket tid och kommer upp i fart tidigare på rakan med en bra utgång.
Du måste missat sista meningen.imaster skrev:2686970Så du menar att jag med samma hoj med en skittaskig kurvutgång inte förlorar särskilt mycket inför inbromsningen till nästa kurva, jämfört med en kanonutgång? Med andra ord kvittar det hur bra jag är på att ta kurvor utan det räcker att jag har en hoj med massor effekt och är duktig på att köra rakt fram för att bli duktig på roadracing?
Bearing skrev:2686980Du måste missat sista meningen.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |