Bör TC förbjudas i MotoGP?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Bör TC förbjudas i MotoGP?

• Antal röstningar
    0
Nyteknik skrev:
2686935 Jag tycker inte det är tydligt vad man "strävar efter" i MotoGP. 800 cc är t.ex. en obegriplig förändring av reglementet.

Verkligen. Kan någon komma upp med åtminstone en bra förklaring till detta så lyssnar jag intresserat. Jag spekulerar vilt: man vill bygga och sälja 800cc hojar för gatan istället för 1000cc och vill därför styra om marknadens önskemål från 1000cc till 800cc.

imaster skrev:
2686993 Inte alls, jag tyckte bara det var intressant att kurvutgångarna inte spelar nån roll för hastigheten. En sträcka som är så kort att jag inte hinner igenom alla växlarna måste väl ge mig 10 km/h mer precis innan bromsning om jag håller 10 km/h högre hastihet ut ur kurvan. Eller?

Rolle Rotax talar säkerligen om rakor, som oftast är långa.

Last edited:
imaster skrev:
2686970 Så du menar att jag med samma hoj med en skittaskig kurvutgång inte förlorar särskilt mycket inför inbromsningen till nästa kurva, jämfört med en kanonutgång? Med andra ord kvittar det hur bra jag är på att ta kurvor utan det räcker att jag har en hoj med massor effekt och är duktig på att köra rakt fram för att bli duktig på roadracing?

LÄS EN GÅNG TILL OCH LÄS ALLTING!

Du förlorar i stort sett ingenting i slutfart om du gör en sämre utgång.

Slutfart = den fart din hoj har precis före bromsning

Däremot förlorar du en otrolig massa tid och kommer efter killen som gör en bra utgång men ni kommer ha identisk slutfart om ni har lika hojar och hade samma slutfart när båda gjorde en bra utgång.

Jag har hundratals loggningar som stöder detta, det är ingen gissning. Eller prata med killar som är ansvariga i driften av BSB team etc och fråga dem.

Jag kan om vi åker vid samma tillfälle någon gång låta dig testa detta på din egen hoj med logger monterad, jag har inte fel i detta.

Nyteknik skrev:
2686935 Jag tycker inte det är tydligt vad man "strävar efter" i MotoGP. 800 cc är t.ex. en obegriplig förändring av reglementet. Liksom att förbjuda tvåtakt. Och tillåta traction control.

Edit: jag förstår att det kallas för "utveckling" men i det ordet bör det rymmas "förbättring" vilket jag inte ser. Men det är ytterligare en personlig reflektion; många tycks ju tycka att MotoGP av idag är så bra det kan bli.

Mycket svår diskussion. Om TC bidrar till mindre förarmisstag och i förlängningen mindre olyckor så är det ju onekligen både utveckling och förbättring. Det trista är ju att det motverkar den opolerade råa racingen med sladdar etc som är så kul att se på som publik.

Rolle Rotax skrev:
2687019 LÄS EN GÅNG TILL OCH LÄS ALLTING!

Du förlorar i stort sett ingenting i slutfart om du gör en sämre utgång.

Slutfart = den fart din hoj har precis före bromsning

Däremot förlorar du en otrolig massa tid och kommer efter killen som gör en bra utgång men ni kommer ha identisk slutfart om ni har lika hojar och hade samma slutfart när båda gjorde en bra utgång.

Jag har hundratals loggningar som stöder detta, det är ingen gissning. Eller prata med killar som är ansvariga i driften av BSB team etc och fråga dem.

Jag kan om vi åker vid samma tillfälle någon gång låta dig testa detta på din egen hoj med logger monterad, jag har inte fel i detta.

Läs mitt andra inlägg också, jag pratade inte om Shanghais tvåmilaraka utan sträckorna efter varje kurva. Vi kanske har olika begrepp om ordet slutfart men jag menade alltså inte toppfarten i slutet av långrakan. Jag förstår dock vad du menar där eftersom man tar längre tid på sig att nå högsta farten och han som gör en kanonutgång når den farten snabbare och tjänar alltså mer tid och högre genomsnittshastighet.

Vad jag menade var att om man gör en bättre utgång med TC så får man högre sluthastigheter inför varje bromsning och det ger högre genomsnitthastighet - alltså, om man strävar efter att sänka hastigheten i MotoGP så borde man ju inte tillåta TC.

Nyteknik skrev:
2686935 Jag tycker inte det är tydligt vad man "strävar efter" i MotoGP. 800 cc är t.ex. en obegriplig förändring av reglementet. Liksom att förbjuda tvåtakt. Och tillåta traction control.

Edit: jag förstår att det kallas för "utveckling" men i det ordet bör det rymmas "förbättring" vilket jag inte ser. Men det är ytterligare en personlig reflektion; många tycks ju tycka att MotoGP av idag är så bra det kan bli.
Vari ligger det obegripliga i att förbjuda en obsolet motortyp?

Rolle Rotax skrev:
2686958 En gammal myt att utgångsfarten påverkar slutfarten. Det är högst marginellt den påverkar, har du en dålig utgång med kanske 10km/h lägre fart ut på rakan så tappar du kanske 0,5km/h slutfart.
Slutfarten hänger ihop med effekten (och aerodynamiken) samt rakans längd.
Däremot vinner du mycket tid och kommer upp i fart tidigare på rakan med en bra utgång.
Du måste mena något annat än vad du skriver; är det något man ser jättetydligt i TV-sändningana av MotoGP så är det just hur olika farten på rakorna mellan likadana ekipage kan vara. Och om skillnaderna inte ligger i motor/aerodynamik så ligger de förstås i hur väl föraren lyckades komma ut på rakan.

Just toppfarten påverkas inte så mycket av utgången, visst någon km/h extra blir det väl om du får en bra utgång. Däremot prickar man strax under toppfarten betydligt tidigare om man får en bra utgång, vilket syns på varvtiderna.

edit: Kan tillägga att jag haft ungefär samma toppfarter alla år genom på både sviestad och karlskoga, trots att varvtiderna sjunkit med flera sekunder.

tobbe #11 skrev:
2687032 Mycket svår diskussion. Om TC bidrar till mindre förarmisstag och i förlängningen mindre olyckor så är det ju onekligen både utveckling och förbättring. Det trista är ju att det motverkar den opolerade råa racingen med sladdar etc som är så kul att se på som publik.
Ja, publiken verkar delad i två läger här.

A) De som tycker det mesta som är nytt också är bra och som är glada över att fler förare ryms inom mindre tidsintervall.

B) De som är mindre intresserade av teknik, framför allt fascineras av prestationen att hantera monster till motorcyklar och gillar spänningen som high-siders och okontrollerade sladdar innebär.

Vore intressant att läsa en attitydundersökning som visar skillnaderna hos publiken nu jämfört med förr.

sandstream skrev:
2682924 Men är det inte rätt bra att vi slipper få bra förare skadade pga high siders som TC hjälper till att minimera?
Är problemet high-siders som som inte förarna kan bemästra så är det bara att använda däck med mindre grepp :D
Än så länge så vrider ju föraren själv på gashandtaget ... den som tycker det är för farligt att själv ha kontroll över hur gashandtaget ska skötas kan ju t ex börja med golf istället ..

sandstream skrev:
2682924 Men är det inte rätt bra att vi slipper få bra förare skadade pga high siders som TC hjälper till att minimera?
Var är logiken i det resonemanget?

Rossi, Pedrosa, Capirossi, Melandri var skadade så att de gick miste om en hel del poäng i årets serie - med TC.

sandstream skrev:
2683639
Den snabbe föraren har genom årens lopp och mycket träning lärt sig att ligga precis på gränsen och troligtvis slagit sig ordentligt en och annan gång. Ska jag som nykomling kunna äta in en stor del av hans försprång genom en teknik som hjälper mig aktivt att korrigera för fel jag gör?
Lite av charmen med att se de bästa göra sånt som vi vanliga inte kan försvinner ju med TC.
Bra formulerat!!

Vem skulle tycka att det vore kanonbra med trattar stora som en green varifrån alla golfbollar vidarebefordras ner i hålet via ett rör?? Tänk så täta tävlingar det skulle bli ...

elwe skrev:
2687117... den som tycker det är för farligt att själv ha kontroll över hur gashandtaget ska skötas kan ju t ex börja med golf istället ..
:tummenupp

Jag håller med om att det ska vara en förarsport. När F1 blev som den är idag tappade jag intresset totalt.
Det ska vara speciellt att köra en motoGP-hoj! På ett brutalt sätt ;)

Nyteknik skrev:
2687156 Var är logiken i det resonemanget?

Rossi, Pedrosa, Capirossi, Melandri var skadade så att de gick miste om en hel del poäng i årets serie - med TC.
Att Butter gjorde illa sig pga en high sider vet jag men du menar att även Rossi, Capirex och Melandri gjorde det?

sandstream skrev:
2687850 Att Butter gjorde illa sig pga en high sider vet jag men du menar att även Rossi, Capirex och Melandri gjorde det?

Enda jag minns från sommaren av dem är väl rossi's på träningen på assen.

sandstream skrev:
2687850 Att Butter gjorde illa sig pga en high sider vet jag men du menar att även Rossi, Capirex och Melandri gjorde det?
Jag menar att trots TC var det flera toppförare som skadade sig ordentligt. Att anföra ökad säkerhet som ett argument för TC tycker jag är svårt att ta på allvar.

Edit: den bifogade bilden på en amatör som kör GSX-R 1000 tycker jag visar hur TC kan ha ett berättigande för icke-professionella förare. Men ett proffs tycker jag (som också fler andra har skrivit) ska hantera gasen på egen hand. Se för övrigt bilden där Wayne Gardner förra året körde Biaggis Honda och hur han lyckas hantera den.

Bifogat

• VolkerHighsider_LKM2.jpg
    VolkerHighsider_LKM2.jpg
    87.4 KB · Visningar: 38
  • 179391.jpg
    179391.jpg
    11.2 KB · Visningar: 77
Last edited:
Nyteknik skrev:
2687882 Jag menar att trots TC var det flera toppförare som skadade sig ordentligt. Att anföra ökad säkerhet som ett argument för TC tycker jag är svårt att ta på allvar.
Jag har inga fakta som bevisar att TC skulle ha minskat antalet allvarliga olyckor men rent spontant känns det som att det var betydligt fler high siders för i tiden och fler allvarliga skador till följd av dessa.

Ett problem för MotoGP kan ju vara att de vill ligga i framkant av utvecklingen och oroar sig för att WSBK ska gå om med hjälp av tekniska hjälpmedel. Skulle WSBK-hojarna plötsligt ha bättre varvtider för att man förbjudit TC mm i MotoGP så tror jag att det skulle komma tillbaka illa kvickt.

sandstream skrev:
2687928 Jag har inga fakta som bevisar att TC skulle ha minskat antalet allvarliga olyckor men rent spontant känns det som att det var betydligt fler high siders för i tiden och fler allvarliga skador till följd av dessa.
...

Jag tycker det känns som att high siders minskat överallt. I alla klasser och på alla nivåer, VM-SM osv. Jag upplever det som färre nu för tiden. Gissar att fjädring, effektregister och däckfästet med dess livslängd och egenskaper är det som förbättrats.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman