Bör TC förbjudas i MotoGP?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Bör TC förbjudas i MotoGP?

• Antal röstningar
    0
MagnusK skrev:
Tycker dock att om det stämmer med GPS-styrd motorbroms så är det lite lustigt. Det är ju frågan om en aktiv yttre påverkan.
Det är väl bara rykten från GP-depån eller finns det någon bekräftelse på detta?

Triggerhappy skrev:
2683205 High sidar föraren är han ju inte bra och skall därför få ont!:näsblod

Alternativet är att han slår av på farten och slipper slå sig + att han loosar.
Den som är bäst skall vinna !! till skillnad mot i år (flaimbaite):D

Flajmbajt ja! eller kasta pil i kuvös! Vill minnas att du legat i lecahavet x antal gånger sista två åren... ;) Hade det inte varit skönt med ett system som tar över när hornen är FÖR långa? :D

Ni är framstegsfientliga!

Dr.Bike skrev:
2683217 Hade det inte varit skönt med ett system som tar över när hornen är FÖR långa? :D

Ni är framstegsfientliga!

Jag är INTE framstegsfientlig...jag vill ha en hoj som väger 130kg och har 280hk i ett superbra chassie...men jag vill INTE ha en hoj som inte JAG kontrollerar. Jag är FÖR fly by wire när den nyttjas till att göra gasvaret så effektivt som möjligt men jag är EMOT när kontrollen flyttas från mitt gashandtag till en 64 bits processor som listar ut att jag börjar sladda om den levererar det jag ber om och fanstyget får för sig att inte låta mig sladda.

Vrider jag på rullen skall det f-n komma kraft å ingen jälla kiselbit skall ta mina sladdar ifrån mig!

Triggerhappy skrev:
2683234 Jag är INTE framstegsfientlig...jag vill ha en hoj som väger 130kg och har 280hk i ett superbra chassie...men jag vill INTE ha en hoj som inte JAG kontrollerar. Jag är FÖR fly by wire när den nyttjas till att göra gasvaret så effektivt som möjligt men jag är EMOT när kontrollen flyttas från mitt gashandtag till en 64 bits processor som listar ut att jag börjar sladda om den levererar det jag ber om och fanstyget får för sig att inte låta mig sladda.

Vrider jag på rullen skall det f-n komma kraft å ingen jälla kiselbit skall ta mina sladdar ifrån mig!

Men det handlar ju om en regulator, inte en ren restriktor. Vrider du fullt så kommer du börja sladda även med TC. Det är ju en ren inställningssak hur hårt TC:n ska reglera.

Triggerhappy skrev:
2683234 Jag är INTE framstegsfientlig...jag vill ha en hoj som väger 130kg och har 280hk i ett superbra chassie...men jag vill INTE ha en hoj som inte JAG kontrollerar. Jag är FÖR fly by wire när den nyttjas till att göra gasvaret så effektivt som möjligt men jag är EMOT när kontrollen flyttas från mitt gashandtag till en 64 bits processor som listar ut att jag börjar sladda om den levererar det jag ber om och fanstyget får för sig att inte låta mig sladda.

Jo jag förstår att de som är emot TC anser sig ha kunnat klara alla knepiga situationer bättre än sina konkurrenter, därför ska ingen annan som är sämre kunna få hjälp så att bli lika bra.. ;) Eller nåt sånt resonemang.
Sen lindar man inte det i ord som att "det ska vara föraren som avgör" osv.
Men är det inte det ändå? Jo det är det.
Det finns så många andra tusentals grejer som händer under ett lopp som är potentiella "krascher" så jag anser att allt som kan underlätta och eller bidra till bättre varvtider är av godo. Även om man kan ana att föraren åsidosätts lite. Det är ju ändå lika för alla vilket gör att förarskickligheten ändå avgör i slutändan.
(precis som i år! flaimbajjt) :D

Men samtidigt håller jag med dig. Som förare vill man ju bestämma vad som ska hända. Så svaret är inte givet, men ingen vill väl ha tillbaka 500 tvåtakt med sin knallpulvereffekt?
Jag menar: vi människor är rätt sega i reaktioner osv vilket gör att händelser som leder till en krasch kan ha pågått under en tid innan våra hjärnor ens registrerat det.
Att då ha teknink som kanske i slutändan sparar liv och ger oss en mer olycksfri racing måste väl då anses som ok?

Dr.Bike skrev:
2683256 Att då ha teknink som kanske i slutändan sparar liv och ger oss en mer olycksfri racing måste väl då anses som ok?

App,app...om man får sladd med en guldvinge så absolut...ge dem TC.

MEN varför ge dem TC i MotoGP?? det är ju rejs för fasen...skall man inte köra så fort det bara går då inom regelverket?
Skippa alla begränsningar...även de som gör hojarna till kastrerade grisar.
NÄE, låta GP ha kulorna kvar...ge förarna massor av kontrollerbar effekt men ge f-n i sensoriken...den mänskliga känslan skall f-n vara den största avgörande faktorn. Konkurransen skall var både matriell och mänsklig.

Jag ser f-n hellre 15 vrålsladdande McCoy varav 2 konstant går på kryckor än 20 Pedrosa med slips och Laptop i depån !!

My 2 cent

Zee skrev:
2683248 Men det handlar ju om en regulator, inte en ren restriktor. Vrider du fullt så kommer du börja sladda även med TC. Det är ju en ren inställningssak hur hårt TC:n ska reglera.

Men då är det ju inte traction control.
Med TC menar JAG sensorik som märker när det sladdar och den backar då av motorns effekt för att ej få en okontrollerad sladd.

Last edited:
Triggerhappy skrev:
2683384
Men då är det ju inte traction control.

Nahä? Varför inte det? :va

Triggerhappy skrev:
2683384
Med TC menar JAG sensorik som märker när det sladdar och den backar då av motorns effekt för att ej få en okontrollerad sladd.

Ja, men det behöver ju inte vara antingen eller. Igen, man implementerar TC som en regulator. Inte en restriktor.

Zee skrev:
2683437 Nahä? Varför inte det? :va .
För att då är det inte en TC utan bara en gaspådrags fördröjare som inte har någon sensor eller annan input som talar om när den skall slöa ned motorn.

Zee skrev:
2683437
Ja, men det behöver ju inte vara antingen eller. Igen, man implementerar TC som en regulator. Inte en restriktor.
Men per defenition är ju TC en restriktor...den gör ju att effekten från motorn inte skall bli övermäktig för det tillgängliga fästet. DVS förarna kan hålla mer eller mindre stumt ut ur böjarna utan att riskera en highsider (eller ha en minimal chans).

Hmm...föresten pratar vi om samma sak...jag menar Traction control...du kanske menar Throttle control.

Last edited:
Triggerhappy skrev:
2683468 För att då är det inte en TC utan bara en gaspådrags fördröjare som inte har någon sensor eller annan inout som talar om när den skall slöa ned motorn.

Men per defenition är ju TC en restriktor...den gör ju att effekten från motorn inte skall bli övermäktig för det tillgängliga fästet. DVS förarna kan hålla mer eller mindre stumt ut ur böjarna utan att riskera en highsider (eller ha en minimal chans).

Hmm...föresten pratar vi om samma sak...jag menar Traction control...du kanske menar Throttle control.

Hehe. Nu ska vi se här. :)

Asso, jag gissar att med Traction Control (TC) (som jag gissar hänger ihop med Trottle Control iofs) vill man begränsa uteffekten från spisen när en sensor säger att baktofflan tappar grepp (spinner). Men du får det att låta som om det vore likt en termostat där man antingen slår av all effekt eller låter all effekt vara på. Ett okänsligt system. Jag är inte ens säker på att man dödar gnistan i _alla_ cylindrar. Jag menar att det är en digital regulator med spinning-sensorn som feedbackloop. Dvs att du har en viss marginal mellan ett börvärde och ett greppvärde.

Exempel: Du bromsar in i en kurva och slår på lite för mycket gas ut ur kurvan. Baken börjar släppa och effekten regleras ner något för att återfå grepp. Om föraren dock gasar ganska mycket mer ut ur kurvan kommer börvädret att stå så pass högre än greppvärdet att däcket endå släpper. Dock kommer inte effekten att ohämmat släppas lös.

Se fibogad porrbild: :yoparty

Edit: Sektion A är "lite för mycket gas med bibehållen traction", Sektion B är "för mycket gas med icke bibehållen traction". Porrig bild va? :D

Bifogat

• TC.bmp
    TC.bmp
    20.2 KB · Visningar: 72
Last edited:
Ett diagram från Yamaha om effekten med och utan TC på en M1. Dom verkar ha haft TC på 5 vxl iaf. På diagramet har dom nog skrivit fel med vilka linjer som är vilka. Men man fattar iaf. Yamaha hade så att dom 2 innre trottlarna säkte sig. Gav mjukare effektminskning än om man lät det gå via tändningen.

Bifogat

• yzf.JPG
    yzf.JPG
    20.4 KB · Visningar: 47
Last edited:
Zee skrev:
2683499 Hehe. Nu ska vi se här. :)

Jag menar att det är en digital regulator med spinning-sensorn som feedbackloop. Dvs att du har en viss marginal mellan ett börvärde och ett greppvärde.

Exempel: Du bromsar in i en kurva och slår på lite för mycket gas ut ur kurvan. Baken börjar släppa och effekten regleras ner något för att återfå grepp. Om föraren dock gasar ganska mycket mer ut ur kurvan kommer börvädret att stå så pass högre än greppvärdet att däcket endå släpper. Dock kommer inte effekten att ohämmat släppas lös.

:D
EXAKT !! Förbjud skiten....
Vrida på rullen= Effekten kommer som du vrider= du har kontrollen och ansvaret.

TC= Effekten kommer som greppet tillåter, Svenne gasglad med "Bing-by-Wire" med TC kan få perfekta utgångar = en programmerare sköter kontrollen

Axxexs skrev:
2683523 Ett diagram från Yamaha om effekten med och utan TC på en M1. Dom verkar ha haft TC på 5 vxl iaf. På diagramet har dom nog skrivit fel med vilka linjer som är vilka. Men man fattar iaf. Yamaha hade så att dom 2 innre trottlarna säkte sig. Gav mjukare effekt än om man lät det gå via tändningen.

Men det där är ju bara en en uppmjukning av "effektutvecklingen" ingen "kontroll".

Defenetionen av TC kanske borde utredas först.
1: TC = Traction control = Hojen känner av hur mycket däcket pallar att ta effektmässigt ut ur kurvorna och för all del även på rakorna så man slipper onödiga wheelningar eller spinn. Man känner konstant av vad som händer med bakdäcket och använder den informationen för att manipulera utgående effekt på ett kontrollerat sätt utan förarens aktiva inblandning...dvs vrid opå rullen så kommer elektroniken se till att du får all effekt hojen kan leverera ned i backen men ej mer...

2: TC= Traction control men mer på ett hjälpande sätt...t.ex olika effektkurvor beroende på av tekniker eller förarens förutbestämda inställning, dvs utjämnade effektoppar, nedlugnade trottelöppningar mm

Jag är emot typ 1 men överlever typ 2 under mindre protest.

MagnusK skrev:
2683189
Tycker dock att om det stämmer med GPS-styrd motorbroms så är det lite lustigt. Det är ju frågan om en aktiv yttre påverkan.

Sensorerna för det finns ju iom specialdyrsometthelvete GPS motagare och motorstyrningen så har man det inte så kommer det säkerligen att komma, troligen precis samma sak med TC. I vissa kurvor får det spinna mer än i andra så får vi ännu tätare rejs och roligare racing:rolleyes:

Triggerhappy skrev:
Defenetionen av TC kanske borde utredas först.
TC är väldigt enkelt. Det stryper effekten till bakhjulet baserat på att bakhjulet rör sig för fort i förhållande till något annat (tex framhjulet). Med andra ord korrigerar TC de beslut som föraren tagit.

Dr.Bike skrev:
Jag menar: vi människor är rätt sega i reaktioner osv vilket gör att händelser som leder till en krasch kan ha pågått under en tid innan våra hjärnor ens registrerat det. Att då ha teknink som kanske i slutändan sparar liv och ger oss en mer olycksfri racing måste väl då anses som ok?
Så har jag också resonerat men om jag ser till mig själv så skulle jag ha mycket större fördel av TC i ett race jämfört med någon av Sveriges snabbaste förare. Varför?
Den snabbe föraren har genom årens lopp och mycket träning lärt sig att ligga precis på gränsen och troligtvis slagit sig ordentligt en och annan gång. Ska jag som nykomling kunna äta in en stor del av hans försprång genom en teknik som hjälper mig aktivt att korrigera för fel jag gör?
Lite av charmen med att se de bästa göra sånt som vi vanliga inte kan försvinner ju med TC.
Dock är jag ingen stor motståndare av TC i MotoGP, inte med tanke på hur årets säsong såg ut.

Last edited:
sandstream skrev:
...
Så har jag också resonerat men om jag ser till mig själv så skulle jag ha mycket större fördel av TC i ett race jämfört med någon av Sveriges snabbaste förare.
..

Jag skulle inte bli förvånad om Jimmy hade kapat 1 sek medans du förmodligen inte hade kapat något alls med TC. ;)

Det krävs så mycket mer annat av föraren. Den duktiga föraren kan utnytja det till sin fördel som har den där känslan för att ligga på gränsen av vad just den hojen klarar av. Men en annan amatöråkare hade inte haft den där känslan för att ta ut det där. Oavsett TC eller inte så skiljs en duktig förare från en som inte är lika duktig. Det finns bl.a ett fäste i framdäcket att ta hänsyn till med när man kan få bättre axelration ur kurvan. Vad jag tror dvs. Jag tror tex inte att du hade kört 0,5-1sek snabbare med kvaldäck som tex Jimmy gör. Fastän dom däcken har mycket bättre fäste några varv. På hojar som inte har effekt att spinna i kurvorna så är den snabbare förare snabbare i vilket fall.

Axxexs skrev:
Det krävs så mycket mer annat av föraren. Den duktiga föraren kan utnytja det till sin fördel som har den där känslan för att ligga på gränsen av vad just den hojen klarar av. Men en annan amatöråkare hade inte haft den där känslan för att ta ut det där. Oavsett TC eller inte så skiljs en duktig förare från en som inte är lika duktig. Det finns bl.a ett fäste i framdäcket att ta hänsyn till med när man kan få bättre axelration ur kurvan. Vad jag tror dvs. Jag tror tex inte att du hade kört 0,5-1sek snabbare med kvaldäck som tex Jimmy gör. Fastän dom däcken har mycket bättre fäste några varv. På hojar som inte har effekt att spinna i kurvorna så är den snabbare förare snabbare i vilket fall.
Den bästa föraren vinner alltså oavsett om man använder TC eller inte?

Det första man gör när man hoppar in i bilen är det ju att koppla ur det där jävla antispinn/sladd! Det säger ju en del.

sandstream skrev:
2683770 Den bästa föraren vinner alltså oavsett om man använder TC eller inte?

Gör inte förare det redan i 250SP, 125R osv? Tror inte att du hade kört 1.04:8 på Knutstorp med en SP250 bara för att den inte spinner vid fullt gaspådrag i kurvorna.

Visst gör hojar som inte spinner och TC det lättare att komma till till andra gränser för vad hojen klarar av. Men dom gränserna ska man också lära sig att klara av. Är så mycket mer än att bara bakhjulet inte kan spinna.

Last edited:
Axxexs skrev:
Visst gör hojar som inte spinner och TC det lättare att komma till till andra gränser för vad hojen klarar av. Men dom gränserna ska man också lära sig att klara av. Är så mycket mer än att bara bakhjulet inte kan spinna.
Ja, det var så jag trodde att du menade.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT