sandstream
Guest
Det är väl bara rykten från GP-depån eller finns det någon bekräftelse på detta?MagnusK skrev:Tycker dock att om det stämmer med GPS-styrd motorbroms så är det lite lustigt. Det är ju frågan om en aktiv yttre påverkan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl bara rykten från GP-depån eller finns det någon bekräftelse på detta?MagnusK skrev:Tycker dock att om det stämmer med GPS-styrd motorbroms så är det lite lustigt. Det är ju frågan om en aktiv yttre påverkan.
Triggerhappy skrev:2683205High sidar föraren är han ju inte bra och skall därför få ont!![]()
Alternativet är att han slår av på farten och slipper slå sig + att han loosar.
Den som är bäst skall vinna !! till skillnad mot i år (flaimbaite)![]()
Dr.Bike skrev:2683217Hade det inte varit skönt med ett system som tar över när hornen är FÖR långa?
Ni är framstegsfientliga!
Triggerhappy skrev:2683234Jag är INTE framstegsfientlig...jag vill ha en hoj som väger 130kg och har 280hk i ett superbra chassie...men jag vill INTE ha en hoj som inte JAG kontrollerar. Jag är FÖR fly by wire när den nyttjas till att göra gasvaret så effektivt som möjligt men jag är EMOT när kontrollen flyttas från mitt gashandtag till en 64 bits processor som listar ut att jag börjar sladda om den levererar det jag ber om och fanstyget får för sig att inte låta mig sladda.
Vrider jag på rullen skall det f-n komma kraft å ingen jälla kiselbit skall ta mina sladdar ifrån mig!
Triggerhappy skrev:2683234Jag är INTE framstegsfientlig...jag vill ha en hoj som väger 130kg och har 280hk i ett superbra chassie...men jag vill INTE ha en hoj som inte JAG kontrollerar. Jag är FÖR fly by wire när den nyttjas till att göra gasvaret så effektivt som möjligt men jag är EMOT när kontrollen flyttas från mitt gashandtag till en 64 bits processor som listar ut att jag börjar sladda om den levererar det jag ber om och fanstyget får för sig att inte låta mig sladda.
Vrider jag på rullen skall det f-n komma kraft å ingen jälla kiselbit skall ta mina sladdar ifrån mig!
Dr.Bike skrev:2683256Att då ha teknink som kanske i slutändan sparar liv och ger oss en mer olycksfri racing måste väl då anses som ok?
Zee skrev:2683248Men det handlar ju om en regulator, inte en ren restriktor. Vrider du fullt så kommer du börja sladda även med TC. Det är ju en ren inställningssak hur hårt TC:n ska reglera.
Triggerhappy skrev:2683384
Men då är det ju inte traction control.
Triggerhappy skrev:2683384
Med TC menar JAG sensorik som märker när det sladdar och den backar då av motorns effekt för att ej få en okontrollerad sladd.
För att då är det inte en TC utan bara en gaspådrags fördröjare som inte har någon sensor eller annan input som talar om när den skall slöa ned motorn.Zee skrev:2683437Nahä? Varför inte det?.
Men per defenition är ju TC en restriktor...den gör ju att effekten från motorn inte skall bli övermäktig för det tillgängliga fästet. DVS förarna kan hålla mer eller mindre stumt ut ur böjarna utan att riskera en highsider (eller ha en minimal chans).Zee skrev:2683437
Ja, men det behöver ju inte vara antingen eller. Igen, man implementerar TC som en regulator. Inte en restriktor.
Triggerhappy skrev:2683468För att då är det inte en TC utan bara en gaspådrags fördröjare som inte har någon sensor eller annan inout som talar om när den skall slöa ned motorn.
Men per defenition är ju TC en restriktor...den gör ju att effekten från motorn inte skall bli övermäktig för det tillgängliga fästet. DVS förarna kan hålla mer eller mindre stumt ut ur böjarna utan att riskera en highsider (eller ha en minimal chans).
Hmm...föresten pratar vi om samma sak...jag menar Traction control...du kanske menar Throttle control.
EXAKT !! Förbjud skiten....Zee skrev:2683499Hehe. Nu ska vi se här.![]()
Jag menar att det är en digital regulator med spinning-sensorn som feedbackloop. Dvs att du har en viss marginal mellan ett börvärde och ett greppvärde.
Exempel: Du bromsar in i en kurva och slår på lite för mycket gas ut ur kurvan. Baken börjar släppa och effekten regleras ner något för att återfå grepp. Om föraren dock gasar ganska mycket mer ut ur kurvan kommer börvädret att stå så pass högre än greppvärdet att däcket endå släpper. Dock kommer inte effekten att ohämmat släppas lös.
![]()
Axxexs skrev:2683523Ett diagram från Yamaha om effekten med och utan TC på en M1. Dom verkar ha haft TC på 5 vxl iaf. På diagramet har dom nog skrivit fel med vilka linjer som är vilka. Men man fattar iaf. Yamaha hade så att dom 2 innre trottlarna säkte sig. Gav mjukare effekt än om man lät det gå via tändningen.
MagnusK skrev:2683189
Tycker dock att om det stämmer med GPS-styrd motorbroms så är det lite lustigt. Det är ju frågan om en aktiv yttre påverkan.
TC är väldigt enkelt. Det stryper effekten till bakhjulet baserat på att bakhjulet rör sig för fort i förhållande till något annat (tex framhjulet). Med andra ord korrigerar TC de beslut som föraren tagit.Triggerhappy skrev:Defenetionen av TC kanske borde utredas först.
Så har jag också resonerat men om jag ser till mig själv så skulle jag ha mycket större fördel av TC i ett race jämfört med någon av Sveriges snabbaste förare. Varför?Dr.Bike skrev:Jag menar: vi människor är rätt sega i reaktioner osv vilket gör att händelser som leder till en krasch kan ha pågått under en tid innan våra hjärnor ens registrerat det. Att då ha teknink som kanske i slutändan sparar liv och ger oss en mer olycksfri racing måste väl då anses som ok?
sandstream skrev:2683639Dock är jag ingen stor motståndare av TC i MotoGP, inte med tanke på hur årets säsong såg ut.
sandstream skrev:...
Så har jag också resonerat men om jag ser till mig själv så skulle jag ha mycket större fördel av TC i ett race jämfört med någon av Sveriges snabbaste förare.
..
Den bästa föraren vinner alltså oavsett om man använder TC eller inte?Axxexs skrev:Det krävs så mycket mer annat av föraren. Den duktiga föraren kan utnytja det till sin fördel som har den där känslan för att ligga på gränsen av vad just den hojen klarar av. Men en annan amatöråkare hade inte haft den där känslan för att ta ut det där. Oavsett TC eller inte så skiljs en duktig förare från en som inte är lika duktig. Det finns bl.a ett fäste i framdäcket att ta hänsyn till med när man kan få bättre axelration ur kurvan. Vad jag tror dvs. Jag tror tex inte att du hade kört 0,5-1sek snabbare med kvaldäck som tex Jimmy gör. Fastän dom däcken har mycket bättre fäste några varv. På hojar som inte har effekt att spinna i kurvorna så är den snabbare förare snabbare i vilket fall.
sandstream skrev:2683770Den bästa föraren vinner alltså oavsett om man använder TC eller inte?
Ja, det var så jag trodde att du menade.Axxexs skrev:Visst gör hojar som inte spinner och TC det lättare att komma till till andra gränser för vad hojen klarar av. Men dom gränserna ska man också lära sig att klara av. Är så mycket mer än att bara bakhjulet inte kan spinna.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |