Bör TC förbjudas i MotoGP?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Bör TC förbjudas i MotoGP?


  • Antal röstningar
    0
Axxexs skrev:
2688026 Jag tycker det känns som att high siders minskat överallt. I alla klasser och på alla nivåer, VM-SM osv. Jag upplever det som färre nu för tiden. Gissar att fjädring, effektregister och däckfästet med dess livslängd och egenskaper är det som förbättrats.
Du har ju klart bättre koll än mig så jag tror på det du skriver, men jag tror ändå att vi hade sett betydligt fler high siders i MotoGP-klassen utan TC.
 
sandstream skrev:
2688076 Du har ju klart bättre koll än mig så jag tror på det du skriver, men jag tror ändå att vi hade sett betydligt fler high siders i MotoGP-klassen utan TC.
Vad menar du med "ändå"?

Att vi ser avsevärt färre high-siders nu än för några år sedan trots att motorerna har blivlit betydligt starkare beror ju just på TC och annan teknik som tämjer effektkurvorna.
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
2688126 Vad menar du med "ändå"?

Att vi ser avsevärt färre high-siders nu än för några år sedan trots att motorerna har blivlit betydligt starkare beror ju just på TC och annan teknik som tämjer effektkurvorna.
Jag tänker på MotoGP-klassen. Där känns det som att antalet high siders har minskat de senaste åren och troligtvis beror just på TC.
Det jag svarade på var Axxexs åsikt om att det minskat generellt inom alla klasser utav andra anledningar.
 
imaster skrev:
2687047 Läs mitt andra inlägg också, jag pratade inte om Shanghais tvåmilaraka utan sträckorna efter varje kurva. Vi kanske har olika begrepp om ordet slutfart men jag menade alltså inte toppfarten i slutet av långrakan. Jag förstår dock vad du menar där eftersom man tar längre tid på sig att nå högsta farten och han som gör en kanonutgång når den farten snabbare och tjänar alltså mer tid och högre genomsnittshastighet.

Vad jag menade var att om man gör en bättre utgång med TC så får man högre sluthastigheter inför varje bromsning och det ger högre genomsnitthastighet - alltså, om man strävar efter att sänka hastigheten i MotoGP så borde man ju inte tillåta TC.

Detta gäller även på kortare rakor, från 200 meter ungefär. Alltså mellan kurvor också.

Sluthastigheten är i stort sett bestämd av motoreffekt och rakans längd (förutsättning att drevning är ok, föraren ligger på tanken etc) och till väldigt liten del av utgångsfarten.

Med Tc eller en bra utgång vinner du tid och tjänar medelhastighet då du kortare tid ligger på låg fart.
 
Jag skrev också tidigare att jag tycker att det börjar bli för mycket hjälpmedel
i MotoGP och att det börjar luta åt F1 hållet där man verkligen undrar om Schumacher och Co verkligen gör någonting över huvudtaget utan jag tror att det är teknikerna i depån som kör ett data spel..:)..och Schumacher sitter och tittar på film i sin ratt under det som vi tittare tror är ett riktigt race...
Hur kul vore det att köra en motorcyckel där du hela tiden kan ha full gas och tekniken sköter resten....ABS kommer väl snart också på alla hojar..bara att tok bromsa och ingen risk för låsning eller liknande...Dock så är ju faktiskt ABS en bra säkerhets grej för oss hojåkare....men det jag menar är att jag tycker man tar bort spänningen med hojåkningen....
Självklart leder all teknik till att den bästa hojen vinner titlen i MotoGP och inte den bästa/skickligaste föraren...vilket jag gärna vill se...
 
jian skrev:
2696024 Jag skrev också tidigare att jag tycker att det börjar bli för mycket hjälpmedel i MotoGP och att det börjar luta åt F1 hållet där man verkligen undrar om Schumacher och Co verkligen gör någonting över huvudtaget utan jag tror att det är teknikerna i depån som kör ett data spel..:)..och Schumacher sitter och tittar på film i sin ratt under det som vi tittare tror är ett riktigt race...
Jo, så är det nog :rolleyes:
Vilka idioter de är på Ferrari, betala killen 3-400 miljoner per säsong för något som du och jag kunde ha gjort lika bra.
 
Elektronisk motorstyrning är här för att stanna i och med det så ingår viss TC. Jag skulle kanske må bättre av att det inte fanns, men för att övertyga mig om det så måste all elektronik bort vilket inte passar på en modern hoj (läs Axxexs utmärkta inlägg om årets AMA).

Det finns andra tävlingar där man tävlar på äldre material, men jag tror inte dessa lockar de bästa av de nya förmågorna. Likaså hade säkert fabrikanternas intresse svalnat om utvecklingen hämmas för starkt. Även Honda, Ducati, Yamaha & Co är i MotoGP för att visa vad de kan. Detta sammantaget gör att jag tror att MotoGP fortfarande kommer att vara min favoritserie.

Jag har läst uttalandena ifrån Corser och Rossi men jag är inte riktigt övertygad i och med att Rossi och Corser ändå är väldigt konkurrenskraftiga och de som -06 fightades med dem skulle säkert, om de nu hade varit äldre och behövt det, kunnat lära sig att köra de gamla "bestarna". Det är fortfarande hård konkurrens på toppen. Alla förare i MotoGP har inte valts ut p.g.a. sitt utseende och sina privata sponsorer precis. Jag skulle gärna se att Valentino och Troy namngav de som de anser inte kan köra hoj själva. Jag tror inte det finns några sådana i toppen.

Så istället för att vara bitter och drömma om svunna tider så väljer jag att se det som att utvecklingen delvis avspeglar det moderna sammhället i stort. Ju högre nivå, desto mer specialiserade i sina talanger. "Throttle-control" ut från apex är alltså inte längre en riktigt utslagsgivande "skill" i toppklassen - desto bättre behöver man vara på de återstående "skills:en" som krävs för att vinna.

Doohan var så klart en gigant på sin tid, men jag tycker inte det är i en den typen av materialsport som MotoGP är relevant att jämföra gamla mästare med nya.

OM racingen i MotoGP blir tråkig, sakna omkörningar och Ellison kommer på pallen då ska jag omvärdera min inställning till TC.


[offtopic mode on] På tal om throttle-control så är Mark Donohue min hjälte, även om han körde fyrhjuling. Att -72 tygla en 1500-hästars elektronikbefriad CanAm Porsche och sätta ett medelhastighetsrekord som stod sig i nära 25 år är respekt men så som så många andra av den tidens hjältar så körde han i hjäl sig. Precis som vår svenske hjälte, Super Swede, som också hade en fantastisk känsla i högerfoten [offtopic mode off]
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top